Een tijdje geleden waren wij bij de indrukwekkende lancering van het elektrische automerk BYD. In Parijs maakten zij hun entree in de Europese markt, bekend met drie modellen. Een aantal maanden fast forward introduceert het Chinese merk hun gloednieuwe submerk: YangWang. Het luxe submerk stampt een SUV en een hypercar uit de grond. Op papier zien ze eruit als twee veelbelovende wagens en redelijk betaalbaar voor hun klasse.
BYD (Build Your Dreams) is een Chinees automerk dat zich puur en alleen focust op elektrisch aangedreven wagens. In China zijn ze al een groot succes en sinds 2022 willen ze ook de Europese markt overnemen.
Tijdens hun lancering in Parijs opende BYD hun toetreding in Europa met de modellen Atto3, Han en Tang. Dit zijn de modellen waarmee BYD de grootste fabrikant van elektrische auto’s ter wereld is geworden. We horen je al denken: hoezo heb ik dan nog nooit van hen gehoord? De elektrische kunstenaars waren altijd alleen maar actief in China, maar ze beginnen al snel een grote speler te worden in Europa. BYD pakt door en vandaar dat ze twee luxe vierwielers introduceren. De SUV U8 en de hypercar U9.
Laten we effe beginnen met de hypercar U9, want die vinden wij natuurlijk het meest interessant. Zoals we gewend zijn van elektrische hypercars, is ook deze bliksemsnel. In 2 seconden trap je de wagen van 0 naar 100 km/u. Het is nog onbekend hoeveel vermogen de elektromotoren produceren, maar we gokken dat het rond de 1.100 pk ligt. De actieradius zal wel goed zitten, want BYD heeft nog steeds het patent op de ‘Blade Battery’. Dat is de innovatieve en indrukwekkende krachtbron die ze in al hun auto’s gebruiken. De U9 is voor een hypercar een goedkoop geintje. Hij kost namelijk maar 140.000 euro, maar er zit wel een kink in de kabel. De U9 is vooralsnog alleen te koop in China.
De tweede luxe vierwieler die BYD introduceert haal je qua naam makkelijk door elkaar met de hypercar U9. De U8 heeft bijna dezelfde naam, maar het is toch echt het andere uiteinde van de autowereld. Het is een gruwelijk dikke SUV met 1.100 pk. De bolide is een innovatief monster met vier onafhankelijk aangedreven wielen. Hierdoor kan de U8 360 graden om zijn as draaien. We weten niet zo goed in welke situatie je dat zou gebruiken, maar in het overbevolkte en drukke China zal het vast handig zijn. Er is wel één functie in de U8 waar we echt van staan te kijken. Als je met de YangWang U8 het water in rijdt, blijf je drijven. Weer een functie waarvan wij het nut niet zien, maar gaaf is het zeker. De U8 kost net zoals de U9 zo’n 140.000 euro. We wachten op de dag dat YangWang de Europese markt betreedt.