Als je op zoekt bent naar een kwalitatieve motor dan kun je wel terecht bij BMW Motorrad. Een van de meest aantrekkelijke opties is hun S 1000 serie. Eerder gingen we al op pad met de XR , nu is de R aan de beurt. Die staat waarschijnlijk voor Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrazendsnel.
In de 1000 Series van BMW zijn er een paar verschillende keuzes. Wil je racen? Dan ga je voor de S 1000 RR. Wil je comfortabel racen van huis naar werk? Dan is de S 1000 XR jouw keuze. Wil je shinen en racen, dan kom je uit bij de BMW S 1000 R. Dit is dus de naked versie van de S 1000 RR superbike, en dat is te merken in z’n schreeuwend lekkere rijgedrag. Om maar gelijk wat cijfertjes om de oren te gooien: de viercilinder levert 165 pk bij 11.000 toeren per minuut. Met die cijfers doen de Duitsers weliswaar wat onder voor een KTM SuperDuke 1290 (177 pk), een Kawasaki Z H2 (200 pk) of een Ducati Streetfighter V4 (211 pk), maar dat zegt meer over de pk rad race die gaande is in motorenland, dan over de kracht van de BMW S 1000 R.
Bovendien zeggen pk’s lang niet alles over het rijplezier dat het levert, want dááááámn: wat gaat dit af. Die Deutsche Kanone is namelijk niet op zijn best als ‘ie op een lang stuk rechtdoor moet opereren (wat ook behoorlijk angst in kan boezemen), maar als hij in kronkelende bochten terechtkomt waarbij hij z’n flexibiliteit, wendbaarheid en vooral z’n koppel van 114 Newtonmeter kan etaleren. Daarin speelt het gewicht van 199 kilo natuurlijk een voorname rol. Ten opzichte van z’n voorganger is het frame aanzienlijk lichter. Bovendien is ‘ie nu voorzien van een zogeheten Flex Frame. Daardoor is ‘ie niet alleen heel smal, maar kun je ook je stuur zelf instellen voor de optimale zitpositie, afgestemd op jouw postuur.
Maar het echte venijn zit ‘m toch in het bespelen van je rechterhand. Dat dit lichaamsonderdeel tot fijne dingen in staat is wist je natuurlijk al, maar op de S 1000 R krijgt dat weer een nieuwe dimensie. Het gaat in voortreffelijke samenwerking met de quickshifter die erop zit. Daar moesten we op de eerste dag een beetje aan wennen omdat ‘ie vrij hard was afgesteld, maar naarmate de week vordert bevalt het koppelsysteem opperbest. Enig nadeel aan zo hard gaan op een naked: de wind. Je zit heel comfortabel, maar als het gas opengaat dan vang je zo belachelijk veel wind dat het voelt alsof je eraf waait. Hoewel die met speels gemak een tweetje op je snelheidsmeter brengt, zegt je verstand dat dit niet per se hoeft. Maar goed, dat is nou eenmaal life of a een naked bike. Pas als je echt helemaal naar onder duikt en zo plat mogelijk op de tank gaat liggen, kun je doortrekken zonder het gevoel dat je in een tornado bent beland.
Veel onderdelen zijn zoals gezegd afgeleid van de S 1000 RR, waaronder ook het 6,5 inch TFT-kleurenscherm. Niet meer dan logisch, want dit is een subliem (en groot) display waar alles op te zien is wat je wil zien. In totaal is er de keuze uit vier verschillende rijmodi. Rain, Road en Dynamic. Optioneel kun je daar ook nog Dynamic Pro aan toevoegen. Mocht je helemaal zijn gevallen voor deze motor, dan zouden we je toch van harte willen aanbevelen om te zorgen dat deze optie aanwezig is. In Dynamic is ‘ie al niet lullig, maar de BMW S 1000 R doet er nog een flinke schep bovenop in de Pro modus. Dat gaat ook niet onopgemerkt voorbij, want de vier-in-lijn begint rond de 3.000 toeren opeens te pruttelen alsof het een supercar is. Het is heel verleidelijk om in deze stand het gas los te laten naar de lage toeren en ‘m te laten rochelen en gorgelen. De sound design afdeling van BMW is duidelijk on point, want dit klinkt verslavend lekker.
Andere voordelen van de Dynamic Pro functie zijn een paar handige extra opties. Standaard kun je al rekenen op Dynamic Traction Control, ABS Pro met hellingshoekoptimalisatie Hill Start Control en Shift Assistant Pro, maar nu kun je daar nog Wheelie Control, motorkoppelregelsysteem (MSR) en Engine Brake functie aan toevoegen. Met een vanafprijs van 17K mag je daar wel de portemonnee voor trekken. We zeggen bewust vanafprijs, want een beetje opties aanvinken en je zit met gemak boven de 20K.
Maar ja, daar krijg je ook wel wat voor terug. Het gevoel dat steeds weer terugkeert als we op een BMW zitten is dat je aan alles voelt dat dit kwaliteit is. Betrouwbaar, sterk, sublieme rij-eigenschappen, het ziet er allemaal tiptop in orde uit en het klinkt ook nog eens geweldig. Kwaliteit komt nog altijd met een prijskaartje, maar dan heb je ook wel een bike waar alles op en aan zit wat je zoekt in een naked bike.
Meer info of een proefrit maken op de BMW S 1000 R? Ga naar bmw-motorrad.nl
Motor: viercilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 999 cc Vermogen: 165 pk bij 11.000 tpm
Koppel: 114 Newtonmeter bij 9.250 tpm Gewicht: 199 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 16,5 liter
Prijs BMW S 1000 R: €17.150,-
Tekst + foto's: Chris Riemens