Deze nieuwe Zwitserse hypercar is een serieus bruut bakbeest

Inmiddels is er een heel legioen aan luxe sportauto’s en over the top hypercars. Zo hebben we de Koeningseggs, Lambo’s, Ferrari’s, Pininfarina’s, Lotussen en ga zo maar door. Toch vond het Zwitserse bedrijf Morand Cars dat er nog niet genoeg vette wagens op de markt waren, dus kwamen ze zelf met een nieuwe hypercar op de proppen. Als die net zulke goede kwaliteit heeft als hun uurwerken en zakmessen, dan beloofd dat nog veel goeds.

Morand Cars

De nieuwe Zwitserse bolide, die nog de zeer originele en inspiratieloze naam ‘Hypercar’ draagt, moet in 2023 op de markt komen. Er worden wel maar 73 exemplaren gemaakt, dus het is een zeer exclusieve bak. Waarom nou precies 73 weten wij ook niet, maar onze OCD kan het in ieder geval niet aan. Wat dan wel weer tof is, is dat dit bakbeest zowel als hybride én als volledig elektrische wagen op de markt komt. Later dit jaar wordt het eerste prototype getoond, de hybride versie. Deze variant van de Hypercar heeft een 5,2 liter V10 onder de motorkap liggen, die een flinke trekkracht kan genereren. Met 700 pk en 542 Nm racet ‘ie naar een topsnelheid van circa 400 km/u. Zeker niet verkeerd.

hypercar
Foto: Morand Cars Foto: Morand Cars

 

Die brullende krachtbron wordt versterkt door maar liefst drie elektromotoren. Eentje is daarvan is opgenomen in de 7-traps automaat van Xtrac, de andere twee drijven elk een van de voorwielen aan. Gezamenlijk leveren ze zo’n 440 pk extra, waardoor het totale systeemvermogen van de hybride boven een verbluffende 1100 pk uitstijgt. Dat heeft trouwens nog wel één probleempje, want de banden die tegenwoordig ontwikkeld worden kunnen die koppel niet aan. Daar moeten de komende jaren dus nog wat nieuwe banden voor ontwikkeld worden.

Hypercar

Naast de hybride versie wordt er dus ook een volledig elektrische wagen geproduceerd. Dat prototype laat nog even op zich wachten, pas in 2022 kunnen we die verwachten. Deze beschikt over vier elektromotoren die samen een jaw dropping 1977 pk genereren. De batterij van 70 kWh moet een bereik van 300 kilometer mogelijk maken, al ligt dat nog niet helemaal vast. Morand Cars is namelijk opgericht door Benoît Morand, oud-manager van Le Mans, en Eric Boullier, voormalig teambaas van F1 teams Lotus en McLaren. Ze zijn bezig om een batterij te ontwikkelen die ‘een hogere energiedichtheid heeft dan de batterijen die in de Formule E worden gebruikt’. Dat beloofd nog wat.

hypercar
Foto: Morand Cars

Ook met het opladen moet de wagen indruk maken. Binnen 12 minuten zou de bolide volledig opgeladen moeten zijn als ‘ie aan een 350 kWh-lader hangt. Als ze een 560 kWh-lader weten te ontwikkelen, dan duurt het laden slechts 7 minuten. Over een pitstop gesproken. De EV heeft ook een topsnelheid boven de 400 km/u. Het is nog onbekend hoe snel de beide varianten optrekken. In 2023 zal Morand de eerste auto’s aan klanten gaan leveren. De variant met V10 kost 2,3 miljoen Zwitserse Franken, oftewel 2,1 miljoen euro. Naar verwachting kost de elektrische versie ongeveer net zo veel.

Reageer op artikel:
Deze nieuwe Zwitserse hypercar is een serieus bruut bakbeest
Sluiten