Voor de petrolheads van deze aardbol zijn er een aantal evenementen die ooit een keer bezocht moeten worden. Een Grand Prix in de Formule 1, de 24 uur van Le Mans en het Goodwood Festival of Speed. Ook wel bekend als het walhalla der voortreffelijke vierwielers. Wij gingen op visite bij het coolste en meest prestigieuze autofestival ter wereld.
Als we na een fraaie tocht door de Engelse countryside aankomen bij ons hotel wanen we ons voor even een koning uit de 16e eeuw. Onze verblijfplaats is het West Dean College. Een prachtig kasteel met fabuleus uitzicht over groene heuvelen dat dienst doet als universiteit en hotel. Je kunt het slechter treffen.
Als je nog een trouwlocatie zoekt: West Dean College . Modderploegen
Op het programma voor vandaag staan een paar autoritjes. Na de lunch maken we ons eerst op voor een tochtje in de Ford Ranger. Met zo’n robuuste pick-up truck ga je natuurlijk niet over het circuit, maar naar de plek waarvoor die gemaakt. Zanderige off-road paadjes door de bossen van Chichester. Met gemak pakt de 4x4 steile heuveltjes op en af en trekt ‘ie je uit een glibberig spoor. Laarzen aan, broodjes mee en je hebt een middag lang plezier in de modder.
Viesss Patrick!
Blauw ftw.
Raggen met de ST200
Na het modderploegen stappen we over in de Ford Fiesta ST200. De hot hatch is de krachtigste Fiesta ooit en heeft een vermogensupgrade gekregen van 10% (naar 200 pk, vandaar 200) en 20% meer koppel ten opzichte van de gewone ST. Het rijdt fantastisch. Dit is een van de beste gooi-en-smijt-wagentjes die je kunt vinden. Bovendien behoort hij tot de snelste, met een acceleratie van 0 naar 100 in 6,7 seconden en een topsnelheid van 230 km/u.
Zeker in dit terrein is het genieten geblazen met z’n bijzonder goed klinkende 1,6 liter EcoBoost. Deze regio in de UK toont aan over de leukste en mooiste weggetjes van Europa te beschikken met glooiende heuvellandschappen en smalle bospaadjes waar je genadeloos hard overheen kunt scheuren. Het interieur is een beetje rommelig, maar de rijeigenschappen maken álles goed. Een topauto voor erbij. Beetje jammer dat ‘ie niet bij de Nederlandse dealer komt te staan. Nou ja, via via importeren dan maar.
D-day
Op zondagochtend zit er om half acht al een authentieke Eggs Benedict achter de kiezen, om acht uur staan we met kleine oogjes op het Goodwood festival of Speed. De weg ernaartoe is al een feestje, want tal van dikke wagens (SLS AMG, Cayman GT 4, DB9 Volanthe bijvoorbeeld) rijden in een grote optocht naar het fabelachtige landgoed van de Britse aristocraat Charles Gordon-Lennox, de oudste zoon van de Duke of Richmond, oftewel de Earl of March and Kinrara, of gewoon kortweg: lord March.
Aardige tuinfeestje.
Deze nobele autoliefhebber is de founder van het festival dat sinds 1993 wordt georganiseerd. Zijn tuinfeest is uitgegroeid tot een festijn waar inmiddels liefst 250.000 bezoekers op afkomen. We beginnen met een rondje over het terrein. Elk automerk dat er toe doet heeft hier flink uitgepakt met een grote stand. Zo worden er ook nieuwe modellen gepresenteerd, zoals de gifgroene AMG GT R van Mercedes en de extreem brute Vantage GT12 Roadster van Aston Martin. Het heeft flink geregend de afgelopen dagen waardoor het terrein her en der is uitgegroeid tot een modderpoel. Het is een beetje glibberen terwijl een mix van rubber, verbrande koppelingsplaat en benzine onze neus binnen dwarrelt.
Bakkie koffie met driftlegende Ken Block.
Qua publiek is het divers. Van John de buurman tot de high society, het loopt – of vliegt, want de helikopters vliegen af en aan - allemaal door elkaar heen. Van bier en hamburgers tot champagne en kaviaar met een gemeenschappelijke deler: de muziek wordt verzorgd door de ronkende motoren van de auto’s. Werkelijk alles komt voorbij. Van oude gillende F1-bolides tot de nieuwste supercars en van een driftende Ken Block tot oude classics die zo duur zijn dat je zelfs met een winnend oudejaars lot nog moet bijlappen.
Oude F1-wagens klinken toch het best. Hoor die V8 gillen. Madness.
Parkeerplaats
Nadat een optocht van oude F1 wagens te hebben aanschouwd wandelen we – terwijl we bijna tegen Keanu ‘Matrix’ Reeves aanbotsen - eens naar de parkeerplaats van de toeschouwers. We kregen de tip dat die zeer de moeite waard is. Daar is niks van gelogen. Hier staat voor tientallen miljoenen aan vervoersmiddelen.
De meest fraaie autocombi’s staan naast elkaar. McLarens, Lambo’s, Porsches, Maserati’s, Aston Martins, Ferrari’s,… noem het allemaal maar op. Het staat er. Hier vind je rustig twee Aventador SV’s naast elkaar. Hier staan zoveel dikke bakken dat je niet eens zou kúnnen kiezen welke auto je mee naar huis zou nemen. Alleen hierom is het al de moeite om naar Engeland af te reizen.
Nou, welke mag het worden?
Winnaar
Alhoewel het niet ’t belangrijkste is van Goodwood wordt er ook nog geracet. Talloze wagens trachten zo snel mogelijk de hillclimb van 1.85 kilometer af te leggen. Het laatste wat je verwacht bij al deze belachelijk snelle auto’s is dat de winst gaat naar een
Subara hatchback . Weliswaar eentje met 860 pk en de F1-wagens deden ook niet echt hun best, maar toch. In een tijd van 46.29 ging Olly Clark als snelste over de finish. Overigens ver verwijderd van het record dat
Nick Heidfeld in 1999 vestigde in z’n McLaren.
Lamborghini Miura
Wie weet hoe deze aandachtstrekker heet mag het zeggen in de comments. De eerste wint een FHM500.
Ook op de rest van het terrein staan tal van schitterende bolides. We noemen een schitterende Lamborghini Miura of een Ferrari FXXK. Maar het mooiste is toch dat al dat fraaie spul langsrijdt. Dat kennen we in Nederland niet. Geloof ons, elke autoliefhebber moet hier op z’n minst één keer in z’n leven naartoe. Bucketlistdingen. Als het even kan via een roadtrip met een leuke vehikel, want neem van ons aan dat je bijzonder veel zin krijgt om auto te rijden als je rondloopt in dit paradijs.
Met dank aan Ford Nederland voor de trip! Tekst en foto's: Chris Riemens