Welke motor is de beste van de heerlijke nieuwe line-up van Suzuki?

Suzuki is de afgelopen jaren weer flink kabaal aan het maken. In 2024 komen ze met enkele nieuwe modellen die de interesse wekken. Hoog tijd om kennis te maken met hun meest recente nieuwelingen. We stappen op de GSX-8R, V-Strom 800 en GSX-S1000GX. Gelukkig voor ons gebeurde dat niet in Vianen, maar in de aangename temperaturen van de Portugese Algarve.

De Japanners zijn zo’n multi-brand waar je voor je hele vloot aan machines bij terecht kunt. Een fijne auto voor de praktische zaken, een dikke motor voor de plezierritjes en een lekkere speedboot voor het zomerse vertier. Meer heb je niet nodig op mobiliteitsgebied, toch?

Gedurende twee dagen is er een vol programma klaargezet met meer dan genoeg kilometers (en weeromstandigheden) om de motoren te testen. We nemen het trio met je door.

Suzuki GSX-8R

Wat: Een sportieve racer in het middensegment (gebaseerd op de 8S)
Blok: Vloeistofgekoelde parallel twin, DOHC met 776 cc
Vermogen: 83 pk

Dit vinden we leuk: We zullen er maar gelijk eerlijk voor uitkomen: wij zijn fan van deze klasse motorfietsen. De sportieve racers tussen de 600 en 800 cc zien er A) heel erg goed uit en B) zijn ontzettend leuk om op te rijden. Dat wordt weer eens bevestigd met deze gloednieuwe Suzuki GSX-8R. Qua design is het echt een prachtige bike om te zien waar wij onze nek wel voor om zouden draaien, zeker als je ‘m in een opvallend kleurtje bestelt. Wel vinden we het essentieel om een korte kentekenplaat als optie aan te vinken, zodat het achterlicht direct in de punt van je zitje zit in plaats van op de kentekenhouderplaat. Een klein detail dat een enorme impact maakt op het uiterlijk. Verder zit alles er wel op dat je erop wil hebben; een mooi 5’’ TFT-kleurendisplay, quickshifter, LED-lichten en ga zo nog maar even door.

Hoe rijdt dat? Heel erg goed zelfs! Hij mag er dan uitzien als een racer, door z’n stuur- en zitpositie voelt het meer alsof je op een naked rijdt dan op een race-achtige. Dat heeft te maken met de 8S, z’n naked broertje waarop ‘ie is gebaseerd en veel overeenkomsten mee heeft. Belangrijkste punten waarop ‘ie wel verschilt zijn andere vering, een ander stuur en de kuip. Het komt erop neer dat de 8R een hele comfortabele sportieveling is. Het windschermpje is niet heel hoog, maar helpt je wel om een klein beetje uit de wind te houden.

Met de 83 pk die uit het blok wordt gepeuterd heb je aan vermogen geen gebrek. Het mooie hieraan is dat je veel eerder het maximale uit de machine kan halen, als je dat vergelijkt met een pk-kanon die je soms met fluwelen handschoentjes moet aanpakken. Dat levert extra bonuspunten op voor het rijplezier. Het gaat immers niet om pk’s, maar om het totaalpakket dat een motor (zelfde geldt voor auto’s overigens) levert. Met name tussen de 4.000 en 8.000 tpm heb je echt lekker vermogen. Zo vermaken we ons opperbest op de fraaie bochtige wegen van de Portugese Algarve. Uitstekend remmen, lekkere aandrijver, goede vering, fijne uitrusting, fantastische omgeving. Er kan overal een groen vinkje achter gezet worden, want wij vinden dit een ontzettend fijne motor.

Wat is de concurrentie? Yamaha R7, Kawasaki Ninja 650, Aprilia RS660
Wat mag dat kosten? €10.999,-


Suzuki V-Strom 800

Wat: Een allround nieuwkomer in de middenklasse van het Adventure Sport-segment
Blok: Vloeistofgekoelde parallel twin, DOHC met 776 cc
Vermogen: 83 pk

Dit vinden we leuk: Als jij het belangrijk vindt om een beetje te showen en te pronken met je motor, dan kom je waarschijnlijk niet in dit segment motorfietsen uit. Als rij-eigenschappen alles is waar jij om geeft, dan is dit jouw klasse. Dit stuurt echt fantastisch. Zo soepel, zo flexibel, zo wendbaar. En een fijn maatje, bovendien. Zeker voor de wat compactere medemens (ondergetekende is 1.80 lang en 72 kilo zwaar) is dit formaat ideaal. Met een tankinhoud van 20 liter kun je bovendien wel even vooruit (volgens Suzuki zelfs een actieradius van 400 kilometer). Straatje keren? Waar je met menig motorfiets zou moeten steken, daar kun je de neus van de V-Strom 800 in een keer de andere kant op draaien.

Hoe rijdt dat? We hebben het al eerder ervaren bij z’n grote broer (V-Strom 1050); die adventure bikes van Suzuki zijn echt ontzettend goed. Waar de 1050 aanvoelt als een SUV (hoge zitpositie, zwaar in gewicht), daar is de 800 op dieet gezet. De V-Strom 800 is slank, wendbaar en in balans. Een heerlijke zitpositie, grote ruit die je uit de wind houdt en daarnaast ook weer uitgerust met een fijn pakket aan standaard features. Op dag 2 van de Suzuki-trip komt de regen met bakken uit de lucht, maar de V-Strom 800 redt zich meer dan prima. Of je nou een vrachtwagen wilt inhalen of flink moet sturen op korte bochtige bergweggetjes, onze blauwe testmotor geeft geen krimp. Hij voelt al snel vertrouwd, veilig en solide. Zo toont de V-Strom 800 zich als een fijne alleskunner die geschikt is voor het langere woonwerk-verkeer, maar door z’n compacte vorm en flexibiliteit ook uitstekend in de stad gebruikt kan worden.

Wat is de concurrentie? Honda Transalp 750, Yamaha Tracer 7, Triumph Tiger 850
Wat mag dat kosten? €11.999,-


Suzuki GSX-S1000 GX

Wat: Een sportieve allrounder om mee op vakantie te gaan (en de eerste crossover van Suzuki)
Blok: viercilinder met 999 cc
Vermogen: 152 pk

Dit vinden we leuk: Een snelle alleskunner, what’s not to like? Als je ons vraagt wat we nou de lekkerste motoren vinden om serieus lange afstanden mee af te leggen, dan zouden we voor een crossover gaan. Nog een kleine reminder wat een crossover ook alweer is? Simpel gezegd hebben we het over een mix van een adventure bike en een racer. Qua looks hebben ze wel wat weg van het adventure segment, maar tussen je benen ligt er een sterk blok met veel vermogen. Het is een primeur, want met de GX hebben ze een compleet nieuw model ontwikkeld waarmee ze zich voor het eerst in deze klasse begeven. Qua design zijn ze wat ons betreft geslaagd. Hij ziet er agressief en stoer uit, met ogen die het asfalt willen verslinden. Welke kleur je ook pakt (blauw-zilver, zwart of donkergroen), die gouden voorvork springt lekker in het oog. Nice job!

Hoe rijdt dat? Zo, die switch van een 800 naar een 1000 is wel te merken zeg. Alsof je opeens het volledige potje met chilivlokken over je bord met noodles uitstrooit. Power! Wat zeiden we ook alweer over dat het aantal pk’s niet uitmaakt? Misschien dat we die bewering toch nog even moeten heroverwegen. De viercilinder kennen we toevallig al, want hij ligt ook in de GSX-S1000GT en de GSX-S1000 die we al eerder hebben getest. We hadden dus al kunnen weten dat dit ons zou bevallen. Veel koppel in een breed toerengebied zorgt ervoor dat het niet zoveel uitmaakt als je bent vergeten terug te schakelen, wanneer je net een heuvel op rijdt. Al word je daar ook flink geholpen door de aanwezige hulpsystemen. Zo kun je standaard rekenen op een quickshifter, een Clutch Assist System en Low RPM Assist. Verbeterpuntje? Hebben we ook gevonden, want we vinden dat de remmen van de GX wel iets meer feedback mogen geven.

Qua uitrusting hebben we helemaal niks te mauwen. Een 6,5” TFT-kleurendisplay (die is voorzien van een anti-reflectielaag zodat je ‘m ook goed kan lezen bij felle zon) is top. Je kan je smartphone bovendien connecten en zelfs opladen, want er zit een USB-poort links naast het scherm.

Anders nog iets? Anders nog iets? Ja, want de GSX-S1000GX is het allereerste model van Suzuki dat is voorzien van SAES (Suzuki Advanced Electronic Suspension). Om je niet lastig te vallen met allemaal persberichttermen: dit systeem zorgt voor de meest optimale demping van de motorfiets. Door informatie op te halen uit sensoren in de wielen en de ophanging, wordt je demping continu aangepast. Zo krijg je een andere demping op een strak geasfalteerde snelweg ten opzichte van een stoffig grindpad. De aanpassing van de demping gebeurt maar liefst 1000 keer per seconde via een elektronisch aangestuurde hydraulische klep. Je GX checkt dus heel, héél vaak of jij nog goed zit.

Zo zijn er nog veel meer ingenieuze systemen actief die jou gaan helpen om de optimale rijervaring te creëren. Feit is dat Suzuki met de GX een stoere, geavanceerde en snelle motor op de markt heeft geslingerd waarmee we met een gerust hart en groot plezier naar het zuiden van Italië zouden rijden.

Wat is de concurrentie? Kawasaki Versys 1000 SE, Yamaha Tracer 9 GT+, BMW S1000 XR
Wat mag dat kosten? €18.499,-

Meer info over deze Suzuki modellen of een proefrit maken? Check suzuki.nl.

Gallery

Reageer op artikel:
Welke motor is de beste van de heerlijke nieuwe line-up van Suzuki?
Sluiten