De Sirius Jet combineert het beste van vliegtuigen en helikopters

Er is een baanbrekende ontwikkeling in de lucht die de aandacht doet trekken: de Sirius Jet, die op waterstof wordt aangedreven. Een zakelijke jet die niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook de beste eigenschappen van vliegtuigen en helikopters combineert. Ja, je leest het goed!

Nu weten we dat batterij-elektrische voertuigen de schijnwerpers hebben gestolen, maar voertuigen op waterstof? Niet zo veel. Nou, de Zwitserse startup Sirius Aviation verandert de game. Ze staan op het punt om ’s werelds eerste zakenvliegtuig op waterstof met Vertical Take-Off and Landing (VTOL)- mogelijkheden te lanceren: de Sirius Business Jet.

Foto: Sirius Aviation

Snelheidsduivel

Deze vogel is geen gemiddelde vlieger. Het heeft een bereik van 1850 kilometer, raast door de lucht met een snelheid van 523 km/u, kan klimmen tot 9000 meter en biedt plaats aan drie passagiers. Oh, hadden we al gezegd dat het verticale starts en landingen kan uitvoeren? Dat is alsof je de voordelen van zowel vliegtuigen als helikopters in één strak pakket hebt.

Dreamteam

Achter dit wonder schuilen marktleiders uit de lucht- en ruimtevaart, Formule 1- en automobielsector, waaronder BMW Group’s DesignWorks, de Sauber Group, Alfleth Engineering, de ALD group en Leonardo Aerostructures. Zij vormen het dreamteam dat dit ambitieuze project werkelijkheid maakt.

Foto: Sirius Aviation

Wat een uitvinding

Maar wat drijft dit straalvliegtuig werkelijk aan? Het draait allemaal om waterstof en een ingenieus design. Het vliegtuig is voorzien van een brandstofcelstack en het voorstuwingssysteem bestaat uit 28 waterstof-elektrische kanaalventilatoren. Acht ventilatoren zijn op de voorste canard gemonteerd, terwijl de overige twintig langs de vleugels lopen. En hier is het leuke: hij produceert 95% minder geluid dan een gewone helikopter. Bovendien kost het tanken niet veel geld: het kost slechts 500 dollar. En als het vliegtuig halverwege de vlucht te maken krijgt met een stroomstoring, hoef je je geen zorgen te maken: een automatisch in werking tredend noodparachutesysteem beschermt de aanwezige passagiers.

Foto: Sirius Aviation

Hoewel het zich nog in de laatste ontwikkelingsfase bevindt, zal de Sirius Aviation Hydrogen Powered Business Jet de certificering ontvangen en binnen een jaar de lucht in gaan. Lekker vooruitzicht, toch? Blijf op de hoogte van de luchtvaart!

Reageer op artikel:
De Sirius Jet combineert het beste van vliegtuigen en helikopters
Sluiten