Porsche's eerste elektrische wagen en bestverkochte Amerikaanse auto is nu goedkoper dan ooit, dankzij de introductie van een Taycan die nog beter betaalbaar is ook. Naast de Taycan Turbo S, Taycan Turbo en Taycan 4S, zal de Taycan met achterwielaandrijving uit 2021 te koop zijn vanaf 79.900 dollar, dat is bijna 25.000 dollar minder dan het vorige Taycan 4S-basismodel.
Laat het sparen maar beginnen!
Met 402 pk haalt hij 100 km/u in 5,6 seconden, net iets minder indrukwekkend vergeleken met de toonaangevende Taycan Turbo S's 2,6 seconden durende sprint. Maar goed, deze kost dan ook 185.000 dollar, meer dan het dubbele dus.
De enkele Performance Battery met een brutocapaciteit van 79,2 kWh is standaard gemonteerd, en een extra 93,4 kWh Performance Battery Plus is als optie verkrijgbaar. Het bereik van de batterijen is respectievelijk 430 of 480 kilometer. Dat komt nog niet in de buurt van de goedkoopste huidige Tesla-model S, dat 10.000 dollar minder kost en een bereik van 650 kilometer heeft.
De wagen komt zowel met de standaard stalen veerophanging als de optionele adaptieve luchtvering met driekamertechnologie van het PASM (Porsche Active Suspension Management) dat in de hele lijn van het Duitse automerk wordt gebruikt.
Afgezien van specificaties, is het onderscheidende kenmerk van de basis-Taycan de 19-inch Taycan Aero-wielen met zwart geanodiseerde remklauwen. De voorskirt, de dorpels en de achterdiffusor in het zwart zijn ontleend aan de Taycan 4S, terwijl de lage en brede houding, de voorgevormde vleugels, de sportieve aflopende daklijn en de gevormde zijdelen worden gedeeld met de rest van de Taycan-familie.
De eerste Taycans met achterwielaandrijving en een verlaagd prijskaartje worden midden maart 2021 bij de dealers verwacht.