Daar is 'ie dan: de nieuwe Volkswagen polo GTI. De bouwers uit Wolfsburg leveren wederom een mini-Spoetnik met vier wielen. De laatste Polo GTI is pas vijf jaar oud, maar de technologie gaat voorruit en Volkswagen wil de beste autobouwer op de markt blijven. De nieuwe Volkswagen Polo GTI. Wij zouden deze wel op de oprit willen zien staan hoor. De wagen is klein, snel en tot in de Duitse puntjes afgewerkt. De nieuwe Polo GTI ademt het GTI verleden, maar is aangepast naar de wensen van nu. De geruite bekleding met zijn rode lijnen zijn ouderwets terwijl de rest van de
auto serieuze hightech-shit is. De Polo is gebouwd voor mensen die ultiem rijplezier willen ervaren.
Specs
De nieuwe Polo GTI heeft een 2-liter turbomotor en is alleen verkrijgbaar met een automatische DSG-bak. Wat aan de ene kant natuurlijk heerlijk is, maar aan de andere kant het sportieve karakter van de naam GTI niet ten goede komt. Boeie verder, want met 207 pk, 320 Newtonmeter aan koppel, een topsnelheid van 240 km/u en een 0-100 tijd van 6,5 seconden is het de snelste Polo tot nu toe. De nieuwe Polo GTI is volgens het boekje ook nog eens zuinig, maar dat ligt zoals we allemaal weten aan jouw rechtervoet. Volgens de fabrikant uit Wolfsburg verbruikt de auto 6,8L benzine op 100 kilometer, dat is iets waar General Motors nog wat van zou kunnen leren. Het blijft een Polo dus om gewicht hoef je, je geen zorgen te maken. Per kwartaal kost de wegenbelasting maximaal 160 euro. De nieuwe Polo moet zijn beloftes waar gaan maken. Niet alleen het hart van de auto is zijn tijd voorruit ook het interieur is niet misselijk.
Interieur
Het interieur van deze kleine jongen is wat ons betreft heel goed gelukt. De sportstoelen (standaard in de GTI) zijn verkrijgbaar in twee opties: 'art velours' of 'theedoek-GTI' en deze dan weer in het zwart of zwart met grijs. Dit is een mooie combi die niet onderdoet voor andere auto's in zijn klasse. De Polo heeft een lederen stuurwiel met flippers en heeft meer knoppen dan er in een straaljager zitten. De bolide beschikt over automatische airconditioning weergegeven op een digitaal scherm. Het dashboard is ook digitaal en ziet er strak uit. Je kan lekker nekken breken met deze nieuwe Polo GTI, maar ook die V8 bij het stoplicht een slechte dag geven.
Exterieur
Drie letters zeggen bij Volkswagen al genoeg: G-T-I. De buitenkant is zoals gewoonlijk weer helemaal tiptop in orde. De typische GTI-accenten, de sportieve bumpers, de rood-gestripte LED-verlichting en dubbele uitlaat maken het echt een beest(je). De auto wordt standaard geleverd op 17-inch velgen, maar als je het goed wil aanpakken ga je voor die van 18-inch. Bigger is better. Laatste tip van ons mocht je besluiten deze GTI te halen, neem de panoramadak-optie, want dan is hij echt compleet.
Prijs
Deze kleine krachtpatser heeft geen klein prijsje. Hij is wel veel beter betaalbaar dan een Ferrari, Lamborghini, Porsche of Maserati, maar toch het blijft een Polo. De nieuwprijs start vanaf 37.990 euro. Met 18-inch velgen, een panodak en andere extra opties ga je al snel richting de 42.500. Hoop geld, maar dan heb je wel de dikste Polo ooit in huis.