De autobouwers van Volvo namen in 2015 het Polestar Racing Team over. Wat er echter niet bij deze overname zat was de Cyan Racing divisie. Die hield zich op dat moment bezig met het ontwikkelen van restomods. Dit houdt in dat ze auto’s bouwen met een klassieke uitstraling, maar waar de techniek van nu in verwerkt zit. Dit jaar doen ze dit dus met de Volvo P1800 Cyan GT.
In 2020 brachten de kunstenaars van Cyan al de originele versie van de gerestaureerde en gemodificeerde P1800. Deze keer lijken ze daar dus een lekker schepje bovenop te doen. Laten we een kijkje nemen bij zijn grote broer.
Volvo P1800 Cyan GT
De omgebouwde cultklassieker is werkelijk waar oogverblindend. Wij zijn een enorme fan van het klassieke design. Toch moet je je hierdoor niet laten afleiden, want ook qua prestaties heeft de bolide voldoende in petto! Zo is de klassieker opgepimpt met een 2.0 liter handgeschakelde turbomotor. De wagen is leverbaar in verschillende uitvoeringen, variërend van 350 tot 420 pk. We hebben nog geen snelheidsrecords van de auto mogen ontvangen, maar gaan er vanuit dat de topsnelheid van 270km/u van zijn voorganger minimaal geëvenaard gaat worden. Wat dit ook mogelijk gaat maken is het lichte gewicht van de wagen, dat blijft namelijk onder de 1000 kg. Dit komt doordat de rolkooi van de auto van titanium is gemaakt. Dit is sterker materiaal, maar minstens de helft lichter.
Weg-gericht
De P1800 GT is perfect geschikt voor kronkelende landweggetjes en is comfortabel genoeg voor lange afstanden. Dit komt door de volledig instelbare vering die geïnstalleerd is. In tegenstelling tot zijn blauwe voorganger wordt de P1800 geleverd in een olijfgroene kleur die naar onze mening erg stijlvol is. Hoeveel exemplaren er worden geleverd is nog niet bekend. Wat we wel weten is dat zijn voorganger zo’n €440.000 euro kostte en wij verwachten dat dit model zeker zo duur gaat zijn. De prachtige Volvo P1800 GT is vanaf nu te bestellen.