Voor wie zoekt naar toys for boys zijn de Golf R en GTI Clubsport de perfecte match

28 okt , 18:00 Machines
volkswagen golf gti clubsport header
"If it's nice, play it twice", moet het motto zijn geweest tijdens een meeting over de allerlaatste Volkswagen Golf R en GTI Clubsport. Om het sentimentele nieuws van de laatste hardcore hatchbacks uit Wolfsburg te verzachten, heeft Volkswagen ervoor gekozen om de meest geavanceerde versies ooit te bouwen. We kregen de kans om deze hardcore hatchbacks aan de tand te voelen op de Lausitzring.
Als liefhebbers van bruut en enigszins wat asociaal racegeweld voor de openbare weg, oftewel 'toys for boys', zijn we vereerd dat we deze laatste krachtpatsers aan de tand mogen voelen. Daarvoor vertrekken we naar Berlijn om de Lausitzring onveilig te maken. In het vliegtuig nemen we de spec lists van beide modellen nog even door. Naast geweldige looks, onderscheiden beide modellen zich ook van hun Franse en Japanse concurrenten door een overload aan technische innovaties en vele partytricks. Na te zijn geland in Berlijn is het tijd voor een korte poweRnap om de volgende dag onze innerlijke Max Verstappen te temmen.

Racewagen in broekzakformaat

De volgende ochtend worden we bij ons hotel opgehaald en naar het circuit gebracht. Eenmaal gearriveerd vullen we wat formeel papierwerk in en openen de poorten van het iconische Duitse circuit zich voor ons. Op de paddock staan de GTI Clubsport en Golf R ons schuimbekkend aan te staren, terwijl ze nog even worden gepoetst voor de gevoelige plaat. Na het uitstappen is het tijd voor een korte briefing, een typisch Duitse milchkaffee en een praatje van de autobouwer over hun geperfectioneerde hot hatchbacks.
De vernieuwde Golf R Black EditionDe vernieuwde Golf R Black EditionEen icoon in een nieuw jasje: Golf GTI ClubsportEen icoon in een nieuw jasje: Golf GTI Clubsport
Samen met de Italiaanse en Spaanse vaandeldragers van de autojournalistiek banen we ons een weg langs de verschillende pitboxen. Het is namelijk tijd om de kleine racemonsters te gebruiken waarvoor ze van de band zijn gerold: lekker buitenspelen. Beide modellen zijn tot in de puntjes doordacht. Om kennis te maken met de vernieuwde varianten, kunnen we de auto's op verschillende terreinen testen. Dat hoef je ons geen twee keer te zeggen. Na het in ontvangst nemen van de sleutels rijden we 'onze' Volkswagen Golf R, gehuld in het iconische 'Lapiz Blue', naar een afgesloten deel van de Lausitzring.

Prettige kennismaking

Wanneer we het circuit oprijden, flitst een bekend fragment uit Wegmisbruikers door ons hoofd, waarin presentator André van der Toorn aan Koos Spee vraagt: "Koos, mag dit?" Niet omdat we een kalende man met bril langs de boarding zien staan, maar omdat het gas er meteen op gaat en dit op de openbare weg een uitstekende sollicitatie voor een EMG-cursus zou zijn. Met 333 trappelende pk's en 420 Newtonmeter koppel vliegt het hekwerk aan ons voorbij. Ondersteund door een melodieuze roffel uit het Akrapovič-uitlaatsysteem, zitten we binnen no-time al op 200 km/u. Knallend over de kerbstones rijden we richting een speciaal testgebied op het circuit. Dat is feest!
Een achterwerk uit jouw stoutste dromen!
Een achterwerk uit jouw stoutste dromen!

Partytricks

Aangekomen op de plek van bestemming vertelt de vertegenwoordiger van Volkswagen dat we binnen het testgebied mogen doen en laten wat we willen. Net als de eufonische klanken uit de dubbele Akrapovič-knalpijpen, klinkt dit als muziek in de oren. "Boys will be boys" en de auto die we bij ons hebben past perfect bij dat gezegde. Onze eerste test is de 0-100 km/u sprint. Na het indrukken van het rempedaal, het uitschakelen van de ESC en het zetten van de auto in racemodus, activeren we de launch control. Vier komma zes seconden later tikken we de 100 km/u aan. Besef dat we hier niet in een of andere Italiaanse sportwagen zitten, maar in een, weliswaar hele dikke, Volkswagen Golf.
Een heerlijke melodie, bloedsnel en brute looks; de Golf R heeft alles wat een hot hatchback nodig heeft
Een heerlijke melodie, bloedsnel en brute looks; de Golf R heeft alles wat een hot hatchback nodig heeft
Nu we de korte 0-100 km/u tijd bevestigd hebben, is het tijd om andere partytricks van de Golf R te testen. Wanneer we ons binnen het testgebied door een lange bocht met – op zijn zachtst gezegd – de vaart erin sturen, zien we op het dashboard de G-krachten verschijnen en voelen we in het stuur op geen enkel moment onder- of overstuur. Dit laatste is te danken aan de geperfectioneerde 4MOTION-aandrijving en torque vectoring. In Jip-en-Janneketaal betekent dit dat je de auto met gemak op de limiet kunt rijden, zonder bang te zijn om de muur of bandenstapel te kussen. Na dik een uur ook de andere racefeatures getest te hebben, komt de afgevaardigde van Volkswagen ons even halen voor het volgende onderdeel: driften en speciale manoeuvres.

Driftig beestje

Na een typisch Duitse lunch met curryworst, Fritz Kola en een pretzel is het tijd om opnieuw in de Volkswagen Golf R te stappen. Niet omdat we de GTI Clubsport niet willen testen, maar omdat de nieuwe Golf R is uitgerust met een nu al iconische rijmodus: 'Drift'. Na een korte briefing vertrekken we richting een besproeid parkeerterrein met pionnen. In onze ogen betekent dit maar één ding: lol maken.
Ready to have some fun! 
Ready to have some fun! 
Voor je verder leest, hier wat inleidende info over de aandrijving van de Volkswagen Golf R en GTI Clubsport. Tevens waar het grootste verschil tussen beide modellen zich bevindt. Een Volkswagen Golf R is voornamelijk voorwielaangedreven, maar door het 4MOTION-systeem grijpt de achteras in bij gripverlies. Hierdoor wordt over- en onderstuur 'bijna' onmogelijk en kun je de auto op de limiet blijven rijden. De Volkswagen Golf GTI Clubsport is, net als alle andere GTI-modellen uit de geschiedenis, voorwielaangedreven. Hier wordt er niet ingegrepen op de achteras wanneer de auto gaat slippen. Dit maakt de auto speelser en wat spartaanser dan de Golf R.
Als een Pritt stift aan het wegdek geplakt!
Als een Pritt stift aan het wegdek geplakt!
Die lol maken we zeker en wanneer jij het beestje op jouw oprit hebt staan, zal de partytrick niet ongebruikt blijven. Driften met een hot hatchback blijft vrij bijzonder. Door de korte wielbasis lijkt het alsof je gekatapulteerd wordt wanneer je hem schuin door de bocht ramt. Naast de driftmodus testen we hier ook de speciale Nürburgring-modus. In deze modus wordt het aanpasbare chassis minder strak afgeveerd, ideaal voor hobbelige circuits of hoge verkeersdrempels. Enfin, aan al het mooie komt een eind, zo ook de 'drift- en rijvaardigheidstraining' voor autojournalisten. Misschien ook omdat de Volkswagen crew hun auto's enigszins heel willen houden, hè hè.
Driften met een hatchback? Met de vernieuwde Golf R kan het! 
Driften met een hatchback? Met de vernieuwde Golf R kan het! 

Volkswagen Golf GTI Clubsport: Eerste liefde

Zowel de Volkswagen Golf R als de GTI Clubsport zijn gebouwd voor dagelijks gebruik, maar het hart van beide wagens komt het best tot zijn recht op het circuit en niet in de P.C. Hoofstraat of de West-Kruiskade. Allereerst stappen we in de GTI Clubsport. Op het moment dat we het heilige asfalt betreden, gaat het gas erop. De digitale teller snelt in luttele seconden naar snelheden van boven de 140 km/u en bij het aanremmen voor de eerste rechtse doordraaier galmt er door onze meegekregen porto: "angreifen." Ofwel: "aanvallen!" Ons hart maakt al overuren en wanneer we insturen, voelen we de hot hatch enigszins glijden op de voorkant, maar wel op een prettige manier. In tegenstelling tot andere performance cars – we zullen geen namen noemen – wil de Clubsport je niet vermoorden. Dat is altijd een fijn gevoel wanneer je op de limiet rijdt.
''It's lights out and away we go!'' 
''It's lights out and away we go!'' 
Volledig in controle trappen we onze rechtervoet in het hart van de auto en rijden we het rechte stuk op. De topsnelheid van 267 km/u halen we niet, maar in de buurt komen we zeker. In totaal doen we vijf rondes met de Clubsport en ontdekken we waarom de Golf met modelnaam 'GTI', na 48 lentes, nog steeds zo geliefd is. De remmen blijven onder deze pittige omstandigheden perfect functioneren en over een gebrek aan vermogen hoef je je geen zorgen te maken. Het beestje geeft je, net als jouw eerste liefde, vlinders in de buik. Wanneer het dan voorbij is, wil je eigenlijk nooit meer wat anders.
Toch aardig afremmen voor dat eerste bochtje... Toch aardig afremmen voor dat eerste bochtje... Vrij zicht betekent één ding: vol gas! Vrij zicht betekent één ding: vol gas! 

Volkswagen Golf R: Wederhelft

Na jouw eerste liefde gaat het leven daarentegen wel door en kom je ooit de perfecte wederhelft tegen. De Volkswagen Golf R is de wederhelft in de wereld van hot hatchbacks. Na te zijn uitgestapt uit de Clubsport, mag de Golf R onze wat lomp afgestelde rechtervoet en huis-tuin-en-keukenskills ondervinden. In totaal doen we vijf rondes met de nieuwe Golf R. Vijf rondes waarin we aan het asfalt geplakt zitten en tot het gaatje kunnen gaan. Net als het kleinere neefje kauwt ook de R het asfalt van de Lausitzring met gemak weg.
Op de limiet met de vernieuwde Volkswagen Golf R 
Op de limiet met de vernieuwde Volkswagen Golf R 
Geen rempunt wordt gemist en het ABS-lampje blijft angstvallig uit wanneer we met 250 km/u voor de eerste scherpe linkse bocht vanuit het rechte stuk afremmen. Binnen no-time remt de auto naar veilige snelheden van 130 km/u om de bocht te maken. Bij het uitdraaien is de turbo alweer opgespoeld en is het tijd voor knipperende schakellampjes op het dashboard en een kans voor de nieuwe snelste ronde. Op de porto horen we, na opnieuw de start-finish met snelheden van boven de 240 km/u te zijn gepasseerd, dat we teruggaan naar de pitsstraat.
Op naar de topsnelheid van 270 km/u
Op naar de topsnelheid van 270 km/u

Volkswagen Golf R Variant: Huisje, boompje, beestje

Bijgekomen van de adrenalinerush die we net tot ons hebben genomen, wordt er zachtjes op de zijruit getikt. Het is namelijk nog niet klaar, want er is nog een model om te testen: de familievariant van de Volkswagen Golf R, bekend als de Volkswagen Golf R Variant. Enigszins duizelig van de tien bloedstollende rondes die we al hebben afgelegd, nemen we plaats achter het stuur van de in feite grotere hatchback. Net als de 'normale' Golf R is ook de gezinswagen voorzien van alle state-of-the-art toeters en racebellen die we hierboven al hebben omschreven. Het enige wat hij 'echt' mist in vergelijking met zijn compactere broertje, is de driftmodus en Nürburgring-modus. Na te zijn uitgestapt, praten we met onze mede-autojournalisten nog even na en komen we allemaal tot één conclusie: de sportieve versies van de topatleten van Volkswagen behoren tot de beste toys for boys op deze aarde.
* Meer info over de Volkswagen Golf R, Volkswagen Golf R Variant en GTI Clubsport? Check www.volkswagen.nl
Gewoon net even 'wat extra' Golf R
Gewoon net even 'wat extra' Golf R

Spec list hardcore hatchbacks

Volkswagen Golf RVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf GTI Clubsport
Vermogen: 333 pk en 420 Newtonmeter koppel333 pk en 420 Newtonmeter koppel300 pk en 400 Newtonmeter koppel
Productiejaren: Vanaf oktober 2024Vanaf oktober 2024Vanaf oktober 2024
Motor:2.0 turbo-benzinemotor2.0 turbo-benzinemotor2.0 turbo-benzinemotor
Aandrijving: 4MOTION - vierwielaandrijving4MOTION - vierwielaandrijvingVoorwielaandrijving
Versnellingsbak: 7-traps DSG-automaat7-traps DSG-automaat7-traps DSG-automaat
0-100 km/u sprint: 4,6 seconden4,8 seconden5,6 seconden
Topsnelheid:270 km/u270 km/u267 km/u
Verbruik:8,1 L per 100 km8,5 L per 100 km7,5 L per 100 km
Gewicht: 1548 kg1621 kg1459 kg
Nieuwprijs (Duitsland):Vanaf € 54.945*Vanaf € 54.945*Vanaf € 49.225*
Akrapovič-uitlaatsysteem:MogelijkNiet mogelijkMogelijk
Displaymogelijkheden: Snelheid / boostmeter / vermogen / koppelverdeling Snelheid / boostmeter / vermogen / koppelverdeling Snelheid / boostmeter / vermogen /
Our key to victory: Een state of the art raceauto met die je zowel als daily en circuitauto kunt gebruiken.De perfecte gezinsauto voor fun en efficiëntie.Een hardcore versie van de normale GTI met nog meer techniek voor een geweldige rijervaring.

Gallery 

Video Golf R & GTI Clubsport

Credits 

Tekst: Dion Roessen
Foto's: Dion Roessen & Volkswagen Nederland
Auto: Volkswagen Nederland
Delen met
Ook interessant