De Volkswagen Golf is 50 jaar oud en nog steeds de koning van de weg. Sinds 1974 is deze compacte alleskunner niet weg te denken uit de autowereld. Met meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren in acht generaties is de Golf een waar icoon. Of je nu boodschappen doet of het gaspedaal intrapt als een wannabe racecoureur, de Golf biedt altijd de perfecte combinatie van praktisch nut en puur rijplezier. Maar hoe kwam deze legendarische bolide aan zijn naam?
Toen Volkswagen in 1974 de Golf introduceerde, kort na de Passat en de Scirocco, waren velen verbaasd over de naam. Geruchten gingen dat Volkswagen namen als Blizzard en Caribe overwoog, passend bij de natuurfenomenen-thema. De meest gehoorde verklaring was dat de Golf zijn naam dankte aan de warme zeestroom uit de Golf van Mexico. Maar het verhaal is veel mooier.
In Wolfsburg hielden ze in de zomer van 1974 de media lekker in het ongewisse. Was de Golf vernoemd naar de zeestroom of naar de balsport? Officiële documenten uit oktober 1973 onthullen echter dat de meerderheid van de Volkswagen-leiding koos voor de associatie met de Golfstroom. Dit terwijl er talloze namen werden overwogen voor de auto die intern bekendstond als ‘Entwicklungsauftrag 337’.
De naam ‘Blizzard’ werd snel afgekeurd omdat een Oostenrijkse ski-fabrikant die naam al had geclaimd. Ondanks de drang om de trend van natuurverschijnselen voort te zetten, sneuvelde ook de naam ‘Caribe’. Bijna had de Golf ‘Scirocco’ geheten, en de Scirocco ‘Scirocco Coupé’. Maar het lot had iets anders in petto.
Hier komt de twist: Hans-Joachim Zimmermann, een Volkswagen-manager, speelde onbewust een hoofdrol. Zimmermann, verantwoordelijk voor inkoop van 1965 tot 1995, kreeg ook nog eens de functie van voorzitter van de Reit- und Fahrverein Wolfsburg in zijn schoot geworpen. In de herfst van 1973 ontmoette hij zijn chef Horst Münzner in de rijhal van de vereniging. Zimmermann liet hem een nieuwe Hannoveraan zien: een stoer paard genaamd Golf. Münzner was onder de indruk en de naam bleef hangen.
Wat Zimmermann niet wist, is dat Münzner de naam Golf de volgende maandag aan het marketingteam voorlegde. De marketeers hadden nog geen knallende naam bedacht voor de opvolger van de Kever, dus Münzner dropte ‘Golf’. De naam paste perfect bij de reeks met Passat en Scirocco, en klonk ook nog eens lekker internationaal en modern.
Kort daarna nam Münzner Zimmermann mee naar hal 37, waar de eerste pre-productievoertuigen stonden. Daar stond een auto met de naam Golf op de achterklep. “Zo heet mijn paard!” riep Zimmermann uit. Münzner knikte en bevestigde dat de naam van het nieuwe model van zijn paard afkomstig was. De vierbenige Golf overleed in 1993 op 27-jarige leeftijd, gelijk aan 95 mensenjaren. “Mijn paard stond synoniem voor klasse, elegantie en betrouwbaarheid,” herinnerde Zimmermann zich later. “Dat Volkswagen zijn naam koos, was een goed voorteken!”
Zo werd een edel ros de naamgever van een van de meest iconische auto's ooit. En de rest is geschiedenis.