De koning, keizer én admiraal van de hot hatchbacks viert dit jaar zijn 50e verjaardag: Volkswagen Golf GTI. Om dit te vieren wordt er geen curryworst en bier naar ons kantoor gestuurd, maar een uitnodiging om alle iconische modellen zelf te rijden. Als liefhebbers van bloedsnelle straatbuggy’s, noemen we dat nog eens een feestje geven.
In het Duitse plaatsje Osnabrück, vindt het GTI Fanfest plaats. Dit evenement is speciaal georganiseerd voor liefhebbers van de auto met rode badge ter ere van het 50-jarige bestaan. Onderweg naar het evenement maakten we de autobahn onveilig met het moderne vlaggenschip van Volkswagen; de ID.7. Eenmaal aangekomen, worden we welkom geheten door acht generaties Golfjes GTI. Deze staan ons schuimbekkend, doch vrolijk aan te staren alvorens we zelf achter het stuur plaats mogen nemen.
Om het verlies van de verloren EK-finale in 1976 enigszins te verzachten, gaat een select groepje ingenieurs aan de slag met een nieuw project. De Duitsers willen een hatchback op de weg zetten, die zowel krachtig als wendbaar is. Dit was tot nu enkel weggelegd voor tweezitters uit Italië. In Wolfsburg, wordt er daarom gekeken naar een oplossing om hetzelfde sportieve gevoel ook in een 'normale' auto te krijgen en deze betaalbaar te houden. In het project wordt een 1.6-liter motor met 110 paardenkrachten gelepeld. Tijdens de eerste testen wordt er een topsnelheid gehaald van, in deze tijd, een astronomische 180 km/u. Dit project kennen we vandaag de dag als de Volkswagen Golf 1 GTI.
De introductie van het nieuwe model is een Sofortiger Erfolg, of zoals ze het in Engeland zeggen: ‘An instant succes.’ In de jaren dat de auto wordt geproduceerd, rollen er ruim 37 miljoen exemplaren van de band. Geen slecht aantal voor een project dat is begonnen uit passie. Deze passie zie je tot op de dag van vandaag nog steeds terug in de styling van het succesnummer. De karakteristieke rode strepen op de grill in combinatie met de drie rode letters tonen de inborst van het Duitse beestje; bloedsnel, excentriek en klaar om jouw de ervaring van je leven te geven.
If it’s nice, play it twice zullen ze in Wolfsburg gedacht hebben bij de bouw van de tweede generatie Golf GTI. Deze variant gaat in techniek en luxe een flinke stap richting de GTI zoals we deze vandaag de dag kennen. De GTI krijgt onder andere stuurbekrachtiging, sportstoelen, semi-gedigitaliseerd dashboard en een katalysator. De 1.6-liter uit de Golf 1 GTI wordt vervangen door een 1.8-liter. Deze levert een kleine 130 pk en 170 Newtonmeter koppel. De topsnelheid stijgt met 20 km/u vergeleken met de eerste generatie. Hiermee markeert het merk uit Wolfsburg opnieuw een mijlpaal om trots op te zijn.
Naast meer veiligheid en een sprong in het vermogen, wordt ook de styling aangepakt. De Golf 2 GTI heeft nog steeds de vorm van een broodtrommel, maar wel een met bredere bumpers en beter zitcomfort. De jaren 80 GTI was perfecte mix van sportiviteit en comfort. In deze jaren groeide de GTI uit tot een speelse, maar serieuze auto. Ook werd bij de tweede generatie het Syncro-systeem geïntroduceerd. Dit zorgde dat de auto door vier wielen aangedreven werd, wanneer de voorkant begint te slippen. Voor de jonge lezer; dit is de voorloper van de Audi 'Quattro' en '4Motion' van Volkswagen.
Als je niet weet hoe je een auto moet besturen is een Volkswagen Golf GTI zowel letterlijk als figuurlijk de laatste nagel aan jouw doodskist. Dit wil de Duitse maker natuurlijk ab-so-luut niet en waar de focus eerder lag op meer vermogen en een snellere Golf produceren, wordt er nu ook gekeken naar veiligheid, luxe en comfort. De criticasters sprongen dan ook meteen uit hun stoel en verwijten Volkswagen dat de Mk3 het rauwe randje mist.
Niets is minder waar, want in de auto wordt een 2.0-liter gelepeld die nog steeds 115 Amerigo’s en 166 Newtonmeter koppel levert. De topsnelheid ligt net als het vermogen an sich iets lager op 196 km/u. Ondanks de kritiek, werd ook de Mk3 een succes. De auto trok zelfs een flinke groep nieuwe GTI-rijdes aan. Niet in de laatste plaats door elektrische ramen, spiegels en airbags voor passagier en bestuurder.
Aan het einde van de jaren 90 wordt de GTI weer een stuk sneller door de invoering van een 1.8-liter turbomotor, deze wordt in de vijfde generatie opgeschroefd naar 2.0-liter en geperfectioneerd naar het motorblok dat het vandaag de dag is. De zesde generatie is een herhaalrecept van de Golf 5 GTI, maar dan wel met de nieuwste technieken. De 2.0-liter turbomotor uit de Golf 5 en 6 blijkt zo’n succes, dat deze ook maar in de Golf 7 GTI wordt gelepeld. Dit laatste komt onder andere door een meer efficiënte – getjoende - fabrieksafstelling en andere turbo’s. Volkswagen brengt de GTI terug naar de basis, maar dan wel een héél stuk veiliger.
In 1998 wordt de vierde generatie Golf officieel gelanceerd en naast een optie tot cruise control, wordt deze GTI standaard geleverd met Recaro-sportstoelen en driespaaks sportstuur. Alhoewel de 4 niet tot ‘de GTI van de eeuw' mag worden benoemd, mede door zijn ietwat saaie uitstraling in vergelijking met de andere GTI-modellen, is het dit model dat op het startpistool drukt voor het turbotijdperk.
De Volkswagen Golf 5 GTI rolt in 2004 voor het eerst van de band en op dat moment zijn er weinig auto’s in dezelfde gewichtsklasse die enigszins in de buurt komen van de prestaties van deze vijfde GTI. Het beestje rolt van de band met een 2.0-liter turbomotor, die maar liefst 200 pk en 280 Newtonmeter koppel levert. Hiermee wordt het 0-100 km/u sprintje voltooid in slechts 7,2 seconden en ligt de topsnelheid op 235 km/u. Naast een enorme sprong in prestaties, heeft de Golf 5 GTI ook een infotainmentsysteem met touchscreen en multifunctioneel stuurwiel.
De Volkswagen Golf 6 perfectioneert het recept van deze Golf 5 GTI, alleen dan wat luxer. De auto kreeg onder andere bi-xenonverlichting, ledverlichting aan de binnenkant, een parkeerhulp en verbeterd infotainmentsysteem met standaard high-end stereosysteem. Om de ‘GTI feeling’ te houden, wordt de motor ook verder opgefokt. De Golf 6 GTI levert 210 pk en 280 Newtonmeter koppel. Het stoplichtsprintje naar 100 km/u wordt hiermee voltooid in slechts 6,9 seconden. Als je effe doortrapt haal je een topsnelheid van 240 km/u.
Na vier jaar wordt de Golf 6 GTI ingeruild voor – u raadt het al – de Golf 7 GTI. Volgens velen de beste GTI van de laatste twee decennia. De auto is niet alleen het krachtigst, maar ook de meest luxe. De Duitsers introduceerde een stijver en lichter frame. Zoals een kind de was kan doen, kan de huis-tuin-en-keuken Max Verstappen zichzelf in de Golf 7 GTI bewijzen op het circuit. Niet in de laatste plaats door verbeterde rijhulpsystemen, zoals lane-assist, emergency braking, een elektronisch sperdifferentieel en vergrote remklauwen bij het performance model. Volkswagen behoudt ook in de zevende generatie de 2.0-liter turbomotor, maar tjoent hem wel anders en veranderd de turbo’s. De auto levert nu 230 pk en 350 Newtonmeter koppel.
De Golf 7 GTI is zo’n succes, dat de variant in 2017 een flinke facelift krijgt. De Volkswagen Golf ‘7.5’ GTI is geboren. In dit model krijgt het motorblok wederom een upgrade en verdwijnt de analoge tellerbak. De auto heeft vanuit Wolfsburg nu 245 pk en 370 Newtonmeter koppel. Hiermee accelereert de auto binnen 6,3 seconden naar de 100 km/u. Naast deze upgrades, wordt ook het bumperwerk en de verlichting enigszins aangepast. Zo krijgt de auto flow ledverlichting in de kont en krijgen de koplampen een fellere tint rood. Ook de happers in de voorbumper worden groter gemaakt.
Op het moment van schrijven zijn we beland bij generatie 8.5. Deze generatie borduurt voort op het succes van de 7.5 en Golf 8 GTI. Deze verschillen op het uiterlijk na niet zo gek veel van elkaar. Zoals al eerder geschreven: ‘’if it’s nice, play it twice.’’ Na het succes van modelreeks 7, is de Golf 8 een auto waarbij de lat erg hoog ligt. Zoals altijd weet Volkswagen deze lat te halen, maar vanuit een puristisch oogpunt is de auto wel minder ‘GTI’. De auto wordt bijna alleen als automaat geleverd en de knopjes in de auto werken allemaal op touch. Kortom, de GTI is nu volledig gedigitaliseerd en bijna alle analoge knopjes verdwijnen.
Naast digitalisering, denkt Volkswagen ook aan veiligheid. Zo wordt de adaptive cruise control verbeterd en wordt de zogenaamde voetgangers-herkenning ingevoerd. Veiligheid en luxe is het mojo van de Volkswagen Golf 8 GTI. Hier mag echter niet kinderachtig over gedaan worden, want voor een lager bedrag heb je in de basis een kleine en gedownsizede Bentley – die tevens binnen hetzelfde concern wordt gebouwd - tegen lager tarief. Het hart van de hot hatchback heeft standaard 245 pk en 370 Newtonmeter koppel. Hiermee wordt de 100 km/u binnen 6,2 seconden behaalt en trap je met de snelle DSG-automaatbak binnen zeven versnellingen naar een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Om de gefacelifte variant ook echt beter te maken hebben de mannen en vrouwen uit Wolfsburg het interieurdesign op de schop gedaan. Volkswagen heeft geluisterd naar zijn klanten en herintroduceert in de Golf 8.5 fysieke knoppen op het stuur. Naast deze ‘voelbare’ knoppen denken de makers ook aan de toekomst. In de Golf introduceren ze ChatGPT als back-up voor de spraakgestuurde assistent. Als kers op de taart wordt er bij de GTI een 12.9-inch display geïnstalleerd. Naast de zichtbare verbeteringen, wordt ook de boordcomputer verbeterd. Door deze verbeteringen is, volgens de brochure, de auto makkelijker in gebruik en krijgt de bestuurder een fijnere rijervaring. Om deze rijervaring verder te verbeteren zijn er nieuwe veiligheidssystemen toegevoegd. Zo remt de auto automatisch bij het inparkeren om een botsing met de auto van de buren te voorkomen. Ook neemt de Golf 8.5 een Tesla-trucje over, want via jouw telefoon kun je de wagen met een app inparkeren. Naast de technologische verbeteringen, is er ook gedacht aan het oog.
De Volkswagen Golf 8.5 GTI krijgt een strakkere voorbumper en optioneel monteert Volkswagen een verlicht VW-logo op de neus. Dat laatste is iets wat Volkswagen voor het eerst doet op een Europese productieauto. De Volkswagen Golf 8.5 GTI wordt geleverd op speciale velgen en de 2.0-liter turbomotor is aangepakt. Door een softwareverbetering rolt de hot-hatch nu met 265 trappelende paarden van de band. De koppel blijft hetzelfde en steken op 370 Newtonmeter. Door de vermogenswinst zal er van de 0-100 km/u tijd, van 6,2 seconden, een tiende worden afgesnoept. Om te laten zien dat het om een vernieuwde ‘GTI’ gaat, worden er op de gefacelifte variant andere GTI-stickers op het zijscherm geplakt.
Op de GTI oase wordt ons gevraagd of we een rondje willen maken in de eerste Volkswagen Golf GTI. Hier is natuurlijk maar één antwoord op; een volmondige ‘JA’. Als we achter het stuur stappen is er een ding dat direct opvalt, ze zijn de stuurbekrachtiging vergeten. Oh ja, die werd natuurlijk pas vanaf de tweede generatie geïntroduceerd. We voelen direct dat we in een stuk historie rijden, maar dat merken we ook wel door de vele lachende gezichten als we door een hectisch stukje Osnabrück rijden. We worden direct overdonderd door het feit dat we na 10 minuten, op de stuurbekrachtiging na, zijn vergeten dat we in een auto uit 1976 zitten. De auto schakelt soepel, trekt aardig door en geeft over het algemeen gewoon een hele goede rijervaring. Als we hierna in de Golf 7 GTI TCR stappen merken we natuurlijk wel even wat we hebben gemist. Het kanon uit Wolfsburg bezorgt ons een bezwete rug en nadat we uitgestapt zijn wordt de onderbroek toch even verwisseld op het toilet. Van de beginmodellen die in 1976 van de band rolden tot de allernieuwste Golf 8 GTI; de Volkswagen Golf GTI blijft een uniek model. De GTI is en blijft in onze ogen dan ook de onbetwiste koning van de hot hatches.
Meer over de Volkswagen Golf GTI? Check volkswagen.nl.