Een blauwtje lopen van het hoogste kaliber. Sportwagenfabrikant SCC claimde eind oktober dat ze dé snelste productieauto hadden gemaakt met de nodige bombarie. Nu blijkt de SCC Tuatara helemaal niet de geclaimde 508 kilometer per uur gehaald te hebben. Au, die voelde SCC wel in hun waardigheid. De auto leek dus merken als Bugatti en Koeningsegg(eggeggeggegg) achter zich te laten, maar moet nu een nieuwe manier vinden om zich te bewijzen.
Wat ging er mis?
Kijk, met beelden op het internet kan iedereen achterna gaan of iets dus echt gebeurd is. De beelden die SCC plaatste van de supersnelle Tuatara liet veel mensen het hard sneller doen kloppen. Behalve misschien dan
Jason Fenske van Engineering Explained. In een YouTube-filmpje laat hij namelijk zien dat deze 'recordrun' helemaal niet zo hard kon zijn. Hij vergeleek onder andere de beelden met oudere recordruns op hetzelfde traject. Volgens zijn berekeningen zou de auto eerder tussen de 360 km/u en 391 km/u hebben gereden. Hmm, dat is snel, maar geen record. De fout in de snelheidsmeting ligt waarschijnlijk aan de GPS, wat jou waarschijnlijk al als automobilist bekend voor zou komen.
Zijn 't nou leugenaars?
Ok: voordat je de strijdbijl begint op te graven om SCC helemaal kapot te maken, moeten we het nog wel even hebben over de theoretische topsnelheid van de SCC Tuatara. Volgens Jason zou deze wagen in theorie een topsnelheid kunnen behalen van 555 km/u. Dat komt een stuk dichterbij het zelfvertrouwen dat SCC heeft als het gaat om hun
hypercar. Daarmee zou de auto met gemak het snelheidsrecord kunnen pikken van de Koenigsegg Agera RS, die nu met 457,94 km/u de kampioen is onder de productieauto's. Het enige probleem is voor nu dus nog dat de Tuatara dat wel eerst even moet laten zien. Enne... wat dat betreft vertrouwen we SCC en hun filmpjes eerst even niet meer.