Waarom Defqon.1 wél werd afgelast door de hitte (en andere festivals gewoon doorgaan)

26 jun , 14:00Nieuws
27328500323_0b76b612db_b
Voor sommige diehards zat er meer dan dertig uur reizen op. Anderen hadden er maandenlang keihard voor gespaard. Tienduizenden fans uit alle hoeken van de wereld stonden klaar om Defqon.1 te beleven, totdat er donderdagavond opeens een dikke streep door het festival ging. Het cancelen vanwege de extreme hitte zorgde voor een hoop frustratie en chaos. Tegelijkertijd barstte online de discussie los: was dit besluit echt onvermijdelijk, of had Defqon.1 net als veel andere festivals wereldwijd niet gewoon door kunnen gaan?

Een historische Code Rood

Volgens organisator Q-dance was de beslissing geen keuze, maar pure noodzaak. Nadat het KNMI donderdagmiddag voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een Code Rood vanwege extreme hitte afkondigde, werd er samen met de overheid besloten de boel volledig stil te leggen. Dat gebeurde nadat eerder al duizenden dagentreekaarten waren gecanceld om het terrein leger te houden. Dat zorgde in eerste instantie al voor een gemis van bijna 15 duizend bezoekers per dag, maar was dus niet genoeg. Ook hebben ze nog geprobeerd om extra douches te plaatsen en tijden te verschuiven, maar ook dat bleek mosterd na de maaltijd.
Belangrijk om te weten is dat zo'n Code Rood veel verder gaat dan een hoge stand op de thermometer. Het KNMI kijkt niet alleen naar de graden, maar vooral naar de impact op het dagelijks leven. Factoren zoals de luchtvochtigheid, zonkracht, bloedhete nachten en de druk op de ziekenhuizen spelen allemaal mee. Sinks dit jaar gebruikt het KNMI daarvoor de nieuwe 'Hittekracht'-index, die laat zien hoe zwaar de warmte daadwerkelijk op je lichaam inhakt. Met temperaturen die lokaal richting de 38 tot 40 graden klapten, nachten waarin het amper afkoelde en een hittekracht van 9 tot 10, werd het risico voor de bezoekers volgens de autoriteiten simpelweg veel te groot.

Waarom het bij andere festivals dan wel kan

Online wordt Defqon.1 nu non-stop vergeleken met festivals zoals Burning Man, waar de teller regelmatig ver boven de 40 graden stijgt. Toch gaat die vergelijking volgens experts scheef. Burning Man wordt georganiseerd in een gortdroge woestijn waar extreme hitte de standaard is. Bezoekers bereiden zich daar maanden op voor, slepen liters water mee, bouwen gigantische schaduwplekken en weten dat overleven in de hitte gewoon bij de ervaring hoort.
Bij Defqon.1 werkt dat anders. Het festivalterrein in Biddinghuizen bestaat uit enorme open grasvelden waar je urenlang loopt, beukt en in de brandende zon staat. Dan hebben we het nog niet eens over de flinke dosis alcohol, slaapgebrek en de nodige partydrugs die erbij komen kijken. Niet bepaald de ideale combinatie om een hittegolf mee te overleven.
Daarnaast speelt de Nederlandse infrastructuur mee. Code Rood betekent dat niet alleen de festivalorganisatie, maar ook de politie, ambulances en ProRail rekening moeten houden met complete maatschappelijke ontwrichting.
Toch is de keuze van Defqon wel opvallend als we het vergelijken met festivals van eigen bodem, die er dit weekend ook zijn. Het festival Lago Lago in de Achterhoek, bijvoorbeeld. Zij gaan gewoon door, maar schenken vanwege Code Rood tot vrijdagavond 18.00 uur geen alcohol. Ook Concert at SEA, waar duizenden mensen zijn, gaat door. Daar mag je vanwege het weer nu je eigen plastic flesjes en zonnebrand mee naar binnen nemen. Heb je dat niet bij je, kun je op het terrein zelf ook gratis drinkwater en zonnebrand pakken.

Emoties lopen hoog op

Op social media reageren vooral buitenlandse gasten verbaasd. Franse bezoekers posten dat 38 graden bij hen heel normaal is. Ook uit Spanje, Italië en Australië klinkt onbegrip. Alleen zijn evenementenlocaties en medische posten in Zuid-Europa veel beter ingesteld op dit soort extreme hitte. Bovendien beginnen festivals daar vaak pas veel later op de dag of wordt het programma tijdens de heetste uren stilgelegd.
Op Reddit en andere platforms stromen de berichten binnen van festivalgangers die duizenden kilometers hebben afgelegd voor niks. Hierdoor ontstond er donderdagavond ook de nodige onrust op de camping. Groepen ontevreden fans probeerden richting het festivalterrein en de Mainstage te breken, waardoor de beveiliging en ME moesten ingrijpen. Dat ging er vrij ongezellig aan toe.

Warriors nemen afstand van rellen

Het mooie is dat de hardstylecommunity zich massaal uitspreekt tégen de relschoppers. Onder de video’s van de opstootjes barst het van de reacties van fans die benadrukken dat dit absoluut niet is waar de Defqon-familie voor staat. Veel liefhebbers wijzen erop dat Q-dance zelf ook gigantisch de lul is in deze situatie en dat de organisatie dit besluit ook niet voor de lol heeft genomen. Reacties zoals "This is not Q's fault", "Don't destroy the festival we all love" en "This isn't what Weekend Warriors stand for" vliegen over het internet.
Als je dan het festival moet cancelen waar je een jaar keihard voor hebt gewerkt, is dat natuurlijk dramatisch. Uiteraard voor de bezoekers, maar nog wel het meest voor de organisatie. Defqon noemt de keuze om alles af te blazen het zwartste scenario, maar zeggen genoodzaakt te zijn en niet anders te kunnen Alles was volledig opgebouwd, honderden artiesten stonden klaar en tienduizenden bezoekers waren al op de camping geïnstalleerd. Wel zeggen ze alle tickets te refunden en vandaag alles in goede banen te zullen leiden om iedereen weer naar huis te krijgen. Na het weekend komen ze met aanvullende informatie.
Delen met

Loading