BMW trapt een compleet nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis af met de komst van de gloednieuwe BMW iX3, het allereerste model uit de zogeheten Neue Klasse. Deze volledig elektrische wagen belooft niet zomaar een update te zijn, maar een heuse sprong in de toekomst. Meer technologie, meer efficiëntie, meer stijl, maar uiteraard met het rijplezier van een BWM. Wij kregen voor het eerst een preview van deze nieuwe evolutie.
De nieuwe iX3 oogt
strak, modern en tegelijk herkenbaar BMW. De klassieke nierengrille is gebleven, maar kreeg een futuristische twist. Alles aan het design straalt vooruitgang uit, van de aerodynamische lijnen tot de minimalistische, licht overgoten cockpit. Binnenin is het less is more: een ruimtelijk interieur met digitale hoogstandjes zoals het BMW Panoramic iDrive, dat informatie over de hele voorruit projecteert. Fysieke knoppen zijn er nog, maar BMW laat duidelijk zien dat de toekomst aan aanraking en spraakcommando’s toebehoort.
Nu ook elektrisch op vakantie
Onder de motorkap, of beter gezegd: onder de vloer, ligt de zesde generatie BMW eDrive-technologie. Dat betekent tot 805 kilometer actieradius, laden met een indrukwekkende 400 kW, en van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden. Opladen? Tien minuten aan de snellader en je kunt weer bijna 400 kilometer vooruit. Bovendien kan de iX3 ook stroom teruggeven aan je huis of zelfs aan het elektriciteitsnet. Handig én duurzaam. Dus nu zijn vakanties ook te doen met een elektrische bolide, iets dat door veel mensen vaak wordt genoemd als argument tegen het kopen van een EV.
Heart of Joy
De Heart of Joy van BMW is een baanbrekende besturingseenheid die aandrijving, remmen, stuur- en energieterugwinfuncties in één computer verenigt. Hij verwerkt informatie tien keer sneller dan systemen tot nu toe, zorgt voor directe en vloeiende werkingen. Dus je kan wegrijden en stoppen zonder schok.
Nu worden ook zelfs 98% van alle remacties uitgevoerd met recuperatie van de elektromotoren. Deze technische innovatie zorgt ook voor een fantastische rijhulp die went aan de bestuurder. Denk dan aan het overnemen van rijstijl en tips geven.
In hedendaagse auto’s zitten de computers in talloze apparaten door de hele auto verwerkt. In de iX3 zijn het er maar vier. Dat zorgt er ook voor dat software problemen veel makkelijker te lokaliseren en te fixen zijn.
Een leuke bijkomst
Tijdens de preview spreken we met CEO van BMW Group Nederland, Anne Brons. Tijdens ons gesprek hadden we het met name over de nieuwe Heart of Joy technologie. Wat ons enorm opviel was het feit dat schokken tijdens het wegrijden en stoppen nu zouden verdwijnen, maar dat was niet een doel voor de Duitse autofabrikant: ‘’Dit was eigenlijk een bijkomstigheid. We wilden onze technologie verbeteren en kwamen er toen achter dat dit mogelijk was, dus waarom niet.’’
De mensen die het niet geloven moeten het maar eens uitproberen. Brons zegt: ‘’je kan de bijrijder blinddoeken en die zal geen idee hebben of ze rijden of stilstaan.’’
Anne Brons CEO BMW Group Nederland
Duurzaamheid
Naast alle nieuwe features speelt duurzaamheid een hoofdrol. Bij de bouw van de iX3 wordt volop gebruik gemaakt van gerecyclede materialen en groene energie. Zo is een derde van de auto gemaakt van secundaire grondstoffen, en de productie in de nieuwe fabriek in het Hongaarse Debrecen draait volledig zonder fossiele brandstoffen. Naast deze duurzame fabriek staat ook een gigantisch zonnepark, dat voor een groot gedeelte stroom levert.
Wanneer komt ‘ie?
De iX3 met 469 pk en vierwielaandrijving is het eerste model dat van de band rolt, met andere varianten in de pijplijn. De marktintroductie start in Europa in het voorjaar van 2026, en zal rond de 69.000 euro kosten.
De Neue Klasse is niet zomaar een reeks elektrische auto’s, het is het begin van een nieuw BMW-tijdperk. Met de iX3 als voorbode lijkt die toekomst meer BMW dan ooit.
Meer info over de BMW iX3? Check BMW.nl.