Wanneer je volgend jaar in de spiksplinternieuwe Peugeot 208 stapt, is de kans groot dat je vol verbazing in plaats van een vertrouwd rond stuur, kijkt naar een soort vierkante game-controller met gaten erin. Dit is namelijk het nieuwe Hypersquare-stuur dat Peugeot straks in de 208 introduceert. Volgens ons ziet het eruit alsof iemand in het designteam net iets te veel sci-fi heeft gekeken, maar het idee erachter is vrij logisch. Het stuur is namelijk niet meer mechanisch verbonden met de wielen. Je draait dus niet letterlijk aan metalen stangen, maar geeft orders aan een computer die de voorwielen laat draaien. Steer-by-wire heet dat, een techniek die al in vliegtuigen zit en nu richting jouw eigen hatchback komt.
Peugeots conceptmodel Polygon
Wen er maar aan
De eerste meters met zo’n Hypersquare schijnen nogal spannend te zijn. Omdat het systeem zó direct reageert, maak je al snel grotere bewegingen dan je bedoelt. Je hoeft maar een klein tikje te geven en de
auto denkt al: “Aha, we gaan die kant op!” Het klassieke ‘overpakken’ van het stuur tijdens een U-bocht verdwijnt trouwens helemaal. Je houdt het stuur simpelweg vast en dat is het. Geen geklooi meer met handen wisselen en de stress van aankomend rijdend verkeer.
Om te voorkomen dat je geen idee hebt wat de voorbanden doen, bouwt Peugeot alsnog subtiele feedback in via kleine trillingen. Niet de ouderwetse “ik rijd over grind” sensatie, maar net genoeg om te voelen dat je met een wegdek te maken hebt. Het stuur zet zichzelf na parkeren automatisch recht, zodat je makkelijker in en uitstapt. Daar worden wij allemaal blij van.
Het nieuwe Hypersquare-stuur van Peugeots conceptmodel Polygon
Moet je je zorgen maken als alles elektronisch is?
Peugeot weet natuurlijk dat iedereen meteen denkt: “Ja leuk, maar wat als dat systeem vastloopt?” Daarom zit er een back-up in. Valt het hoofd- én reservebrein uit? Dan stopt de auto automatisch en probeert ‘ie zichzelf veilig langs de kant te zetten. Op de A2 niet ideaal, maar wel beter dan blind moeten vertrouwen op een stukje technologie
Het Hypersquare-stuur maakt zijn debuut in de volgende generatie
208, maar alleen in de hybride en elektrische varianten. Peugeot mikt vooral op jongeren die zijn opgegroeid met controllers, touchscreens en snelle input. Ook andere merken zijn met steer-by-wire bezig, maar Peugeot gooit er toch net die unieke sauce overheen zoals we van ze gewend zijn.