De nieuwe Porsche GT3 RS is de ultieme toy for boys

18 aug 2022, 16:00 Machines
x7zymxhb92lb
We wisten natuurlijk al een tijdje dat de nieuwe Porsche GT3 RS er aan zou komen. Met smart zaten we de afgelopen weken op de website van Porsche te kijken en dat was niet voor niks. Nu het nieuwe topmodel van de Duitse bouwer eindelijk er is, kunnen we maar één ding zeggen: 'wat een gruwelijk beest.'
Mocht je toevallig de Postcodeloterij gewonnen hebben of nog wat geld in een oude sok hebben is dit nieuwe Duitse raspaardje precies wat je nodig hebt. De vorige GT3 RS was op zijn zachtst gezegd al lekker, maar het nieuwe model is nog beter. Net als op Helene Fischer zijn we ook op deze Duitse schoonheid smoorverliefd. De Porsche heeft alles wat een sportwagen anno 2022 moet hebben: snelheid, looks en de nieuwste technieken.

Puristische krachtpatser

In principe is de GT3 RS een GT3 die is volgespoten met steroïden. De wagen is dan eigenlijk ook beter geschikt voor het circuit dan dat hij voor de openbare weg is. Niet in de laatste plaats, omdat jij en jouw roze papiertje niet meer lang met elkaar verbonden zullen zijn als je hem effe gaat uitlaten in ons kikkerlandje. Enfin, als je hem kan betalen hoef je ook niet op deze 'bijzaken' te letten. De wagen is voorzien van een 4.0-liter zescilinder motor zonder turbo. Hij produceert dan ook minder paardenkrachten dan zijn hardcore broertjes, maar is volgens de experts qua dynamiek wel stukken beter en met 525 pk en een kleine 470 Newtonmeter koppel heb je niets te klagen. De welbekende 0-100 km/u sprint doet de GT3 RS in 3,2 seconden, maar als je hem dan toch onder je kont hebt willen we adviseren om hem los te laten op het circuit.

Moderne doch klassieke Porsche

De nieuwe GT3 RS is in feite een raceauto met een kentekenplaat. De auto is voorzien van de nieuwste snufjes, maar volgens de bouwers kun je hem ook uitermate goed gebruiken op het circuit. Hij is licht, heeft achterwielaandrijving en is voorzien van Formule 1 technieken. Die laatste wordt bijvoorbeeld gelijk duidelijk als je naar het multifunctionele stuur kijkt. Op het stuur staan de bekende letters 'DRS'. Het 'Drag Reduction System' op de Porsche zorgt ervoor dat de bizar grote achterspoiler naar beneden kan zakken en je op de rechte stukken een hogere top kan bereiken. Die grote achterspoiler zorgt er ook voor dat de wagen als een blok op de weg ligt, want samen met de andere aerodynamische onderdelen en belijning van het casco produceert de nieuwe Porsche GT3 RS maar liefst 860 kg downforce. Voor we het vergeten, de vering is ook individueel instelbaar bij deze nieuwe GT3 RS.

Porsche GT3 RS is een plaatje

Buiten het feit dat de nieuwe Porsche technisch verschrikkelijk goed in elkaar zit is ook het uiterlijk enorm veranderd vergeleken met het vorige model. Waar de auto normaal gesproken strakker gemaakt wordt, is dat bij het nieuwe Porsche GT3 RS model niet gebeurd. Hij is daarentegen nog steeds slank en bloedmooi. Aan de buitenkant is de wagen voorzien van verschillende aerodynamische onderdelen zoals een grote diffuser, dikke luchthappers en de niet te missen achterspoiler. Verder wordt Porsche GT3 RS gekenmerkt door zijn astronomisch grote remklauwen, racevelgen en speciale GT3 RS-logo's. De auto is natuurlijk niet alleen mooi van buiten, ook van binnen is het een plaatje. De Porsche is voorzien van alle luxe, maar toch is het verreweg van te veel. Door de moderne features zoals een digitaal dashboard, het multifunctionele stuurwiel en LCD-scherm met Apple- en Android-carplay waan jij jezelf in luxe. Wel in sportieve luxe want door de carbonfiber kuipstoelen, stoffen deurgrepen en het minimalistische design blijft het een raceauto waar je constant geneigd ben om het gaspedaal in te drukken. De nieuwe Porsche GT3 RS zal vanaf november verkrijgbaar zijn met een vanafprijs van € 325.200

Gallery

Delen met
Ook interessant