Misschien is AI dit keer wel een stukje te ver gegaan. Naast ChatGPT of Google Gemini is er nu ook een AI-actrice. Die actrice heet Tilly Norwood en heeft inmiddels flink wat controverse teweeggebracht. Tilly Norwood is géén mens. Ze is een AI-gegenereerde “actrice”, bedacht door Xicoia, de AI tak van het productiebureau Particle6. Het bureau is opgericht door Nederlander Eline Van der Velden. Ze debuteerde hun AI-generatie Tilly Norwood publiekelijk op de Zurich Summit (deel van het Zurich Film Festival) in september 2025 met het sketchje AI Commissioner. Ook heeft de actrice inmiddels sociale media, showreels, screen-tests. Natuurlijk heeft Tilly Norwood geen echte acteerervaring in de traditionele zin, maar het is griezelig hoe overtuigend het begint te lijken. Van der Velden zegt dat Tilly bedoeld is als “piece of art”, een nieuw soort creatieve tool, geen vervanging van menselijke acteurs.
Waarom dit leidt tot discussie
Hollywood zwelt nu op met kritiek. De acteursvakbond
SAG-AFTRA kwam snel met een statement dat Tilly Norwood geen actrice is: geen levenservaring, geen emoties, en gebaseerd op materiaal van echte acteurs zonder toestemming of vergoeding. Beroemde namen als
Emily Blunt, Melissa Barrera, Natasha Lyonne zijn ook uitgesproken kritisch. Het gaat hen om eerlijkheid, rechten, authenticiteit, en wat kunst betekent als je het zo digitaal kan fabriceren.
Wat betekent dit?
Tilly Norwood is een symptoom van iets groters: de film- en entertainmentindustrie wordt geconfronteerd met de vraag: hoe ver gaat
AI in creativiteit? Kun je AI-karakters dezelfde rechten geven? Moet je acteurs betalen als hun werk voor training is gebruikt? Doordat AI tegenwoordig zo bizar snel ontwikkelt, komt de
maatschappij steeds vaker voor dit soort vraagstukken te staan. Want in hoeverre kun je creativiteit genereren?
Wat vind de maker?
Eline Van der Velden verdedigt de creatie: Tilly is bedoeld als nieuw artistiek experiment, niet als bedreiging van menselijke performance. Ze vergelijkt het met animatie, poppenspel, CGI, technieken die ooit ook controversieel waren. Van der Velden zegt dat Tilly Norwood, hoewel synthetisch, vragen oproept over wie we zijn, wat kunst is, en waar we de grens trekken.
AI ontwikkelt zich steeds sneller en wordt steeds vaker gebruikt in de media. Het is alleen nog de vraag of dit een goede ontwikkeling is, of een eng toekomstbeeld.