De Peugeot E-208 GTi is terug: elektrisch, bruut en bloedsnel

16 jun , 16:00Machines
peugeot e208 gti 2506styp 006 fr
Vier decennia geleden ramde Peugeot met de legendarische 205 GTi het gaspedaal van het B-segment in. En nu, exact 40 jaar later, is de Franse furie terug. Maar dit keer zonder benzine, uitlaat of motorgeluid, want de Peugeot E-208 GTi is 100% elektrisch. Klinkt saai? Think again. Deze nieuwe generatie hot hatch knalt in 5,7 seconden van 0 naar 100, is goed voor 280 pk en laat je gegarandeerd grijnzen van oor tot oor.
De onthulling vond plaats op de heilige grond van snelheid: Le Mans, tijdens de 24-uursrace. Niet toevallig, want de GTi komt voort uit dezelfde Franse handen die ook de 9X8 Le Mans-racer bouwden. Peugeot zet hier dus niet zomaar een sportief sausje op een brave stadsauto. Nee, dit is pure race-DNA verpakt in een strak, rood jasje letterlijk, want de iconische rode lak is een directe knipoog naar de originele 205 GTi.

Klassieker met een stekker

Qua looks is het een feest der herkenning. De brede wielkasten, de diep liggende stance, de 18 inch wielen met retro perforaties en de subtiele rode details maken duidelijk dat dit geen standaard e-hatch is. Van de voorbumper met extra spoiler tot de diffuser achteraan met LED-mistlamp: elk detail is ontworpen met snelheid in het achterhoofd.
Ook binnenin is het een ode aan het verleden, maar dan wel met een futuristische twist. Felrode veiligheidsgordels, Alcantara sportstoelen met retro-accenten en een compact sportstuur met GTi-embleem maken je klaar voor actie. Alles ademt snelheid, zelfs het infotainmentsysteem straalt agressie uit met zijn rode grafische lay-out.

Elektrische bruutheid

Onderhuids is het allemaal next level. De M4+ elektromotor levert 280 pk en 345 Nm koppel, waarmee je qua sprintprestaties in hot hatch-territorium zit. De sperdifferentieel en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden zorgen ervoor dat die power ook daadwerkelijk de bocht om komt. En met een gewicht-vermogenverhouding van 5,7 kg/pk is deze E-208 GTi de snelste en meest dynamische in z’n klasse.
De batterij? Een 54 kWh-unit, goed voor zo’n 350 kilometer actieradius. Opladen gaat vlot: 80% bereik heb je in een half uurtje via snellader. En ja, er is ook een Vehicle-to-Load-functie, waarmee je onderweg je e-bike, laptop of BBQ kunt voeden. Als je dan toch aan het glampen bent.

Lang leve de Peugeot GTi

Peugeot bewijst dat elektrisch niet gelijk hoeft te staan aan emotieloos. De E-208 GTi voelt, rijdt en oogt als een waardige opvolger van zijn benzine slurpende voorouders met het extra voordeel dat je zonder schuldgevoel kunt planken.
De Franse flair, het sportieve karakter en de onmiskenbare GTi-vibes maken van deze E-208 GTi een moderne klassieker in wording. En ja, hij is snel, maar bovenal: hij is fun. En dat is precies waar het bij een echte GTi om draait.
Delen met
Ook interessant