Vier decennia geleden ramde Peugeot met de
legendarische 205 GTi het gaspedaal van het B-segment in. En nu, exact 40 jaar
later, is de Franse furie terug. Maar dit keer zonder benzine, uitlaat of
motorgeluid, want de Peugeot E-208 GTi is 100% elektrisch. Klinkt saai? Think
again. Deze nieuwe generatie hot hatch knalt in 5,7 seconden van 0 naar 100, is
goed voor 280 pk en laat je gegarandeerd grijnzen van oor tot oor. De onthulling vond plaats op de heilige grond van
snelheid: Le Mans, tijdens de 24-uursrace. Niet toevallig, want de GTi komt
voort uit dezelfde Franse handen die ook de 9X8 Le Mans-racer bouwden.
Peugeot
zet hier dus niet zomaar een sportief sausje op een brave stadsauto. Nee, dit
is pure race-DNA verpakt in een strak, rood jasje letterlijk, want de iconische
rode lak is een directe knipoog naar de originele 205 GTi.
Klassieker met een stekker
Qua looks is het een feest der herkenning. De brede
wielkasten, de diep liggende stance, de 18 inch wielen met retro perforaties en
de subtiele rode details maken duidelijk dat dit geen standaard e-hatch is. Van
de voorbumper met extra spoiler tot de diffuser achteraan met LED-mistlamp: elk
detail is ontworpen met snelheid in het achterhoofd.
Ook binnenin is het een ode aan het verleden, maar dan
wel met een futuristische twist. Felrode veiligheidsgordels, Alcantara
sportstoelen met retro-accenten en een compact sportstuur met GTi-embleem maken
je klaar voor actie. Alles ademt snelheid, zelfs het infotainmentsysteem
straalt agressie uit met zijn rode grafische lay-out.
Elektrische bruutheid
Onderhuids is het allemaal next level. De M4+
elektromotor levert 280 pk en 345 Nm koppel, waarmee je qua sprintprestaties in
hot hatch-territorium zit. De sperdifferentieel en Michelin Pilot Sport Cup
2-banden zorgen ervoor dat die power ook daadwerkelijk de bocht om komt. En met
een gewicht-vermogenverhouding van 5,7 kg/pk is deze E-208 GTi de snelste en
meest dynamische in z’n klasse.
De batterij? Een 54 kWh-unit, goed voor zo’n 350
kilometer actieradius. Opladen gaat vlot: 80% bereik heb je in een half uurtje
via snellader. En ja, er is ook een Vehicle-to-Load-functie, waarmee je
onderweg je e-bike, laptop of BBQ kunt voeden. Als je dan toch aan het glampen
bent.
Lang leve de Peugeot GTi
Peugeot bewijst dat elektrisch niet gelijk hoeft te staan
aan emotieloos. De E-208 GTi voelt, rijdt en oogt als een waardige opvolger van
zijn benzine slurpende voorouders met het extra voordeel dat je zonder
schuldgevoel kunt planken.
De Franse flair, het sportieve karakter en de onmiskenbare
GTi-vibes maken van deze E-208 GTi een moderne klassieker in wording. En ja,
hij is snel, maar bovenal: hij is fun. En dat is precies waar het bij een echte
GTi om draait.