Nieuwe BMW iX3 maakt je buurman straks groen van jaloezie

06 sep , 20:00Machines
BMW 8
Met de nieuwe BMW iX3 zet het bedrijf een dikke punt achter het verleden om fris te kunnen beginnen aan een nieuw hoofdstuk: de Neue Klasse. Dat klinkt als een obscure techno-club in Berlijn, maar het is gewoon BMW’s toekomstplan voor de komende jaren. Elektrisch, slimmer dan wij bij elkaar, en ontworpen om zelfs Greta Thunberg een glimlach te bezorgen.
De vorige iX3 was basically een gewone X3 die iemand bij BMW in de stopcontacten had geprikt. Prima, maar niet heel sexy. Dit keer doet BMW het anders: de nieuwe iX3 staat op een gloednieuw modulair EV-platform. Alles aan deze auto is vers. Van de boutjes tot het digitale brein dat je bij de les houdt. En dat nieuwe design? Rustig, clean en zonder overdadig chroom.

Cijfers waar je Tesla-maatje van gaat zweten

Onder de kap (oké, onder de vloer) ligt een 108 kWh batterij, goed voor een range van ongeveer 800 kilometer. Dat is Amsterdam naar Parijs en weer terug, zonder dat je onderweg een lange tussenstop bij de McDonald's moet houden voor een laadpauze. Snelladen doet-ie als een malle: met een piekvermogen van zo'n 270 kW. In 10 minuten gooi je er tot wel 200 kilometer extra range bij. En ja, hij gaat ook hard. De iX3 50 xDrive heeft 470 pk en sprint in minder dan 5 seconden naar de 100. Voor een SUV die waarschijnlijk ook kinderzitjes en boodschappentassen meesleept, is dat geen kattenpis.
BMW 6

Slim, zuinig en praktisch

De nieuwe BMW iX3 is niet alleen snel en futuristisch, maar ook verrassend efficiënt en praktisch. Dankzij een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 glijdt hij soepeler door de lucht dan veel lagere modellen. Binnenin krijg je 520 liter bagageruimte, plus nog eens 58 liter extra in de frunk, iets dat de vorige iX3 helemaal niet had. Het accupakket is 20 procent energiedichter, de aandrijflijn verliest tot 40 procent minder energie en het geheel is 10 procent lichter en 20 procent goedkoper te produceren. Ook handig: bidirectioneel laden, waarmee je stroom terug het net of je huis in kunt sturen. En omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is de CO₂-voetafdruk van de iX3 met 35 procent teruggebracht dankzij gerecyclede materialen en een efficiëntere productie in de fabriek in Debrecen, Hongarije. Pfoe, dat waren flink wat cijfertjes en lastige begrippen, en dan zijn we nog niet eens bij de binnenkant aangekomen.

Superbreinen en futuristische dashboards

BMW stopt de iX3 vol met ‘superbreinen’. Niet één computer die alles moet fixen, maar meerdere digitale Einsteins die elk hun eigen taak hebben. Dit zorgt voor sneller stuurgedrag, slimmer remmen en een semi-autonome modus die Elon Musk waarschijnlijk licht nerveus maakt. Binnenin krijg je Panoramic Vision. Vergeet ouderwetse tellertjes! Dit is een 110 cm brede strook onder je voorruit waar je onder andere snelheid en route op kunt checken. Het optionele 3D Head-Up Display legt pijlen en AR-hints in je blikveld alsof je in een videogame rijdt. Bonuspunten voor dat futuristische stuur vol aanraakknoppen die haptische feedback geven, zodat je weet wanneer je iets aanklikt, ook al doe je dat met zweethandjes.

BMW iX3 release informatie

De productie van de BMW iX3 start eind dit jaar in Hongarije. In Duitsland kost de dikke iX3 50 xDrive rond de €68.000, met een instapversie later voor zo’n €60.000. Rond maart 2026 zal de auto ook Nederland binnen rollen. De BMW iX3 is niet zomaar een nieuwe SUV. Het is BMW’s eerste echte elektrische hoofdstuk waarin design, performance en technologie samenkomen. Als je hiermee straks de straat inrijdt, is de kans groot dat je buurman met zijn Kia EV6 ineens heel stil wordt. Maar ja, dan moeten we eerst maar even flink gaan sparen. Voor meer informatie over dit nieuwe bakbeest kun je een kijkje nemen in de videoreportage van de mannen van AutoWeek.
Delen met
Ook interessant