Je dacht misschien dat alleen jij tijdens de lockdown wat kilo’s erbij had geschept, maar nee, je auto doet vrolijk mee. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) weegt de gemiddelde auto in Nederland begin 2025 maar liefst 1.254 kilo, dat is 8% zwaarder dan tien jaar geleden. En dat is nog maar het begin, want de echte vettigheid komt van de elektrische auto’s. Tussen 2016 en 2024 zagen we een flinke metamorfose in het wagenpark. Waar een auto in 2016 gemiddeld 1.224 kilo woog, ligt dat in 2024 op 1.554 kilo. Dat is een toename van 330 kilo, oftewel 26,9% meer dan je zou verwachten bij een auto. En als je denkt dat dit alleen bij de zwaarste SUV's gebeurt, dan heb je het mis. Zelfs je gewone hatchback is nu een stuk zwaarder geworden.
De schuldige?
Oké, dus waarom die extra kilo’s? Het geheim ligt in de accu’s van de
elektrische auto’s. De laatste jaren zijn er steeds meer van die 'stekkerauto’s' op de weg verschenen: van 4,4% in 2016 naar maar liefst 49% in 2024. En ja, een elektrische auto kan niet zonder een accu, en die dingen wegen nogal wat. De nieuwste stekkerbakken wegen gemiddeld 1.875 kilo, terwijl een gemiddelde benzineauto uit 2024 ‘slechts’ 1.217 kilo weegt. En dat is nog niet alles: de afmetingen van je auto worden ook steeds groter. Een auto uit 2016 was gemiddeld 420 cm lang, maar eentje uit 2024 is 441 cm. En breder? Ja, ook dat is met 6 cm lekker toegenomen.
Zwaarder, groter en meer kilometers
Het lijkt wel alsof die extra kilo’s en centimeters ook zorgen voor meer kilometers op de teller. In 2024 werd een kwart van alle gereden kilometers afgelegd met een auto die meer dan 1.500 kilo woog, terwijl
auto's van onder de 850 kilo in hetzelfde jaar gemiddeld slechts 8.700 kilometer reden. Zwaargewichten die 1.500 kilo of meer wegen, legden maar liefst 15.900 kilometer af. Dus ja, je zware bak is niet alleen groter, hij is ook een stuk actiever.
Oude auto's
De ‘bejaarde’ modellen die je vroeger van je opa leende, hebben plaatsgemaakt voor elektrische monsters die groter, breder en zwaarder zijn. Je auto moet alleen maar meer ruimte maken voor die dikke batterij. Al maken die extra centimeters het wel lastiger om te parkeren.