De elites van onze planeet krijgen er weer een potentieel nieuw speeltje bij. McLaren introduceert hun Elva: een 815 pk sterke, dak-, raam-, en voorruit-loze supercar. Ze vragen er 1.7 miljoen euro's voor. Deal or no deal? Lightest road car ever
De Elva komt niet zomaar uit de lucht kletteren: In de jaren 60 werden er al Roadsters met diezelfde naam gemaakt. Waar ook de raamstijlen, ramen
en een dak niet aanwezig is. De
McLaren gozers noemen het hun 'lightest road car ever', maar een definitief gewichtsgetal blijft nog achterwege. Onder de kap huist een 4,0 liter V8 die er maximaal 815 pk uitstoot. De 0-100 km/u test legt ‘ie af in minder dan 3 seconden. Dat is nog sneller dan de
McLaren Senna . Omdat ze op elke vlak gewicht willen besparen zit
er geen audiosysteem, maar ze snappen ook dat veel mensen dit een onmisbaar attribuut vinden en daardoor kan je gewoon aangeven dat je er wel eentje in wilt.
"klanten kunnen een op maat gemaakt systeem zonder extra kosten specificeren. Andere niet-kostenopties omvatten 5-Spoke Super-lichtgewicht gesmede lichtmetalen wielen in
plaats van de 10-Spoke Ultra-lichtgewicht wielen die standaard zijn gemonteerd; baangerichte Pirelli P Zero ™ Corsa banden in plaats van Pirelli P Zero ™ -banden; en een voertuigliftsysteem."
Geen ruiten
Als je goed naar de
foto’s kijkt zie je dat er geen vooruit inzit. Er is dus geen enkele bescherming tegen de natuurlijke elementen. Voor je het weet hangt er een bij aan je lip of is je mond een soort vliegenmagneet. Maar daar zit natuurlijk een idee achter: "Helmen kunnen worden gedragen, maar de vorm en het beeldhouwwerk van de bovenste cabine wikkelt zich rond de bestuurder en passagier om een veilige omgeving te bieden. Een vast voorruitderivaat van de auto is ook beschikbaar voor de meeste markten als fabrieksoptie."
McLaren gaat 399 Elva’s tot de werkelijkheid brengen. Er gaat flink met flappen worden gesmeten want voor een prijs van £1.425.000 (ruim 1,6 miljoen euro) gaan deze vierwielers pas de deur uit. Is dat voor jou een pisbedrag? De €2 miljoen-grens wordt makkelijk bereikt met behulp van McLaren Special Operations (MSO). De dikke bak zit uiteraard volgestampt met allerlei exotische materialen.