Kawasaki tilt retro naar een nieuw niveau met de Z900RS 2026

29 okt , 19:00Machines
MY26_ZR900RS [Resized]
Kawasaki blaast nieuw leven in een icoon: de Z900RS 2026. Deze machine is de perfecte mix van old-school looks en hypermoderne techniek. Een motor die net zo thuis is voor een café als op een bochtige bergpas.
De Z900RS is altijd al een ode geweest aan de legendarische Z1 uit de jaren ‘70, maar voor 2026 heeft Kawasaki de nostalgie verpakt in pure performance. Onder het retro jasje klopt een compleet vernieuwd hart: een vier-in-lijn motorblok dat niet alleen soepeler, maar ook feller reageert dankzij een lichter vliegwiel, nieuwe nokkenassen en een opgefriste ECU. Meer pit in de midden- en hoge toeren, en dat typische Kawasaki-geluid waar je kippenvel van krijgt.
New_Kawasaki_Z900RS (SE)_1. Z900RS SE_Studio Images_RGB_26ZR902B_A101BK1DRF3CG_A

Techniek

De Japanners hebben ook de techniek flink geüpdatet. Zo krijg je nu elektronische cruise control, een IMU-gestuurd rijhulpsysteem met Kawasaki Cornering Management Function, én een Quick Shifter voor naadloos op- en terugschakelen. Alles om het rijden net wat scherper, soepeler en vooral leuker te maken.
Qua rijgedrag zit het ook snor met een 41 mm upside-down voorvork met instelbare demping, Back-Link achtervering, en radiaal gemonteerde remklauwen die zorgen voor controle en comfort. Voeg daar hellingshoekafhankelijke tractiecontrole aan toe en je hebt een retro bike die moeiteloos mee kan met moderne naked bikes.
Visueel blijft de Z900RS trouw aan zijn roots. Met een teardrop-tank, ducktail-achterzijde, en dat ovale LED-achterlicht dat rechtstreeks uit 1973 lijkt te komen. De dubbelwandige megaphone-uitlaat, nu 70 mm langer, klinkt voller dan ooit en blijft dankzij slimme afwerking mooi glanzend. Zelfs de geborstelde koelribben op de cilinderkop zijn een knipoog naar de luchtgekoelde Z1.

Eerbetoon

Voor de echte fijnproevers is er de Z900RS SE, de sportieve variant met Brembo-remmen, staalomvlochten leidingen, en een Öhlins S46-achterschokdemper die elke hobbel gladstrijkt. De SE komt bovendien in de klassieke “Z1 Fireball” metallic kleurstelling; wat een eerbetoon is aan de gloriedagen van de superbikes.
Liever een donkere, minimalistische look? Dan is er de Black Ball Edition, waar werkelijk alles, van stuur tot hitteschild, in diepzwart is uitgevoerd. Een moderne café racer met attitude.
De nieuwe Kawasaki Z900RS 2026 is geen retro-motor, het is een tijdmachine met pk’s. Een eerbetoon aan het verleden, maar gebouwd voor de toekomst.
De 2026 Z900RS (SE) is medio december beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers.
New_Kawasaki_Z900RS (SE)_2. Z900RS Black Ball Edition_Action photos_JPG_MY26_Z900RS_Black_Ball (1)
( Black Ball Edition )
Delen met

Loading