Ducati Panigale V4 R is een straaljager op twee wielen

24 sep , 11:00Machines
03 - MY26_PANIGALE_V4R_DYNAMICS _14__UC849338_High
Ducati doet weer eens Ducati dingen. Met de Panigale V4 R trekken ze alle racetechniek van het circuit de straat op. Dit is geen motor om “gewoon” van A naar B te gaan, dit is een machine die elke rit verandert in een mini-GP. Ontwikkeld samen met Ducati Corse, het fabrieksteam dat World Superbikes domineert. Of je nu naar de bakker rijdt of Assen onveilig maakt, dit ding maakt van elke meter asfalt een spektakel.

Het hart: een blok dat wil brullen

Onder de kuip ligt het Desmosedici Stradale R-blok. 998 cc pure Italiaanse spierballen. In de straatversie perst hij er 218 pk uit bij een krankzinnige 15.500 toeren. Ter vergelijking: een gemiddelde auto redt de 6.000 toeren amper. Dit ding gaat door tot je denkt dat hij elk moment uit elkaar knalt, maar dat is precies de bedoeling.
Het koppel (de kracht waarmee hij je vooruit duwt) is 7% hoger bij lage toeren. Dat merk je als je uit een bocht komt en hij je letterlijk in je armen slingert. En als je echt lef hebt, gooi je de race-uitlaat eronder. Dan praat je over snelheden boven de 330 km/u. Dat zijn nou eens MotoGP-cijfers.
09 - MY26_PANIGALE_V4R_DETAILS _35__UC849342_High

Tech uit de MotoGP-doos

Ducati heeft er een handje van om race-nerds blij te maken. Deze V4 R komt met MotoGP-Corner Sidepods, dat zijn aerodynamische vleugeltjes die je normaal alleen op Rossi’s speeltjes ziet. Ze zorgen voor meer neerwaartse druk, zodat je bij 300+ niet als een plastic zak van de weg wordt geblazen.
Ook sick: de Racing Gearbox met Neutral Lock. Normaal zit de neutraalstand tussen de eerste en de tweede versnelling. Dat is handig voor stadsritjes, maar op het circuit irritant. Bij deze bak zit de neutraal onder de eerste versnelling, zodat je tijdens het racen niet per ongeluk in neutraal klapt. Dat klinkt als een detail, maar voor racers is dit alsof je eindelijk schoenen hebt waarmee je niet uitglijdt in de club.
01 - MY26_PANIGALE_V4R_DYNAMICS _3__UC849336_High

Chassis & handling als een scalpel

Het frame en de achterbrug (de arm waar het achterwiel aan vastzit) zijn geoptimaliseerd om stijf maar toch flexibel genoeg te zijn. Zie het als een balans tussen een gymvloer en een trampoline, stevig genoeg om snelheid te pakken, maar met genoeg speelruimte om grip te houden. De vering is Öhlins-goud: NPX25/30 voorvork, TTX36 schokdemper achter en nog een stuurdemper voor de fijnproevers. Allemaal verstelbaar. Je kunt de geometrie afstellen alsof je eigen team monteurs achter je staat, inclusief laptop en stopwatch.

Prijs & verkrijgbaarheid

In Nederland begint het feestje bij € 49.990, in België bij € 43.990. Ja, dat is een halve Tesla of een kleine eengezinswoning in Oost-Europa. Maar hé, vanaf december 2025 kun jij hem gewoon in je garage hebben staan.
De Panigale V4 R is geen motor voor wie alleen wil “toeren”. Dit ding daagt je uit. Hij wil dat je sneller schakelt, dieper hangt in de bocht, en harder durft te gaan dan je eigenlijk zou moeten. Hij is de ultieme flirt tussen circuit en straat, dus je moet zelf beslissen of je durft mee te dansen.
Delen met
Ook interessant
loading

Loading