We posten geregeld de vetste bakken en meest luxueuze en exclusieve super- en hypercars op onze site, die voorzien zijn van allerlei hightech snufjes en de laatste technologieën. Heel vet natuurlijk, maar ook de oude klassiekers verdienen het om weer eventjes in de spotlight te staan. Precies om die reden lichten wij elke week een van onze favoriete oldtimers uit. Dit keer zetten we de Aston Martin DB5 uit 1963 in het zonnetje. James Bond
Er zijn meerdere redenen waarom er een belletje kan gaan rinkelen bij het horen van de naam
van deze wegen. Allereerst natuurlijk vanwege het bekende luxe, Britse automerk zelf en ook vanwege hun associatie met en deelname aan de Formule 1. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je gewoon een enorme autoliefhebber bent met veel kennis, waardoor je precies weet over welke auto we het hebben. Toch is de kans groter dat je deze specifieke auto kent uit de films van een
zeer bekende Britse spion die zijn Martini graag geschut in plaats van geroerd heeft.
De Aston Martin DB5 heeft over de jaren heen namelijk regelmatig een rol gespeeld in de
James Bond films.
De door Carrozzeria Touring Superleggera ontworpen wagen werd in 1963 gebouwd door Aston Martin en maakte daarna zijn 007-debuut in 1964 in de film
Goldfinger . Natuurlijk werd dat prototype nog aangepast
met alle handige snufjes die een spion nodig heeft, zoals een schietstoel, kogelwerende schermen en wisselende nummerplaten. Ook in de volgende film,
Thunderball uit 1965, verscheen de DB5. In de daarop volgende jaren keerde de luxe GT ook terug in
GoldenEye (1995),
Tomorrow Never Dies (1997),
Casino Royale (2006),
Skyfall (2012) en
Spectre (2015). Ook in de nieuwe film
No Time To Die , die later dit jaar uitkomt, is de kenmerkende spionnenwagen te zien. Hoog tijd dus om even te benoemen waarom nou juist die wagen favoriet is bij Bond.
Aston Martin DB5
Het standaardmodel van de Britse bolide, de convertible , werd voorzien van een aluminium 4 liter L6 motor (inline-zesmotor of zescilinder in-lijnmotor) in combinatie met ZF vijf-traps koppeling en drie SU carburateurs. Die krachtbron levert zo'n 286 pk met een koppel van 390 Nm. Hiermee bereikt 'ie de 100 km/u binnen 8 seconden en tikt 'ie een topsnelheid aan van zo'n 233 km/u. Dan kijken we even verder naar de overige uitrusting. De DB5 werd geleverd met verstelbare stoelen, wollen tapijten op de vloer, elektrische ramen, dubbele brandstoftanks, chromen velgen met spaken, oliekoeler, magnesiumlegering carrosserie gebouwd volgens Superleggera patenttechniek, volledige leren bekleding in de cabine en een brandblusser. Heel handig als je die James Bond trucjes probeert na te doen.
Er zijn drie verschillende soorten DB5 modellen. Zo is er de DB5 Vantage, de DB5 convertible en de DB5 shooting brake. De Vantage werd in 1964 geïntroduceerd met drie Weber-carburateurs en enkele andere aanpassingen, waardoor de motor van 330 pk topprestaties leverde die helaas wel iets ten koste gingen van de rijeigenschappen vanwege de optimalisatie voor de 'plankgas'-respons. Van deze uitvoering werden er maar 65 gebouwd. De convertible werd gebouwd van 1963 tot 1965, waarvan er 123 gemaakt werden. Hiervan waren er maar 19 wagen smet het stuur aan de linkerkant en 12 werden uitgerust met een fabrieks Vantage-motor. Tot slot is er de DB5 shooting -brake. Het prototype van deze wagen werd gebouwd voor David Brown, die op dat moment eigenaar van het merk was. Later werden er nog 11 a 12 coupés gebouwd voor Aston Martin door carrosseriebouwer Harold Radford. De wagens zijn allemaal veel waard, want een shooting-brake werd in 2019 verkocht voor een recordbedrag van zo'n € 1,45 miljoen. Als het originele 007 bolide is moet je er uiteraard ook fors meer voor betalen. In 2019 werd er ongeveer € 5,24 miljoen neergelegd voor een James Bond editie.
Meer Oldtimers