Het heerlijke bedrijf uit Manarello verrast ons weer met een gloednieuwe prachtwagen. Het gaat om de Ferrari Daytona SP3. Dit is logischerwijs de opvolger van de dikke Monza SP1 en SP2. Deze Targa beschikt over een beestachtige V12 die Ferrari’s meest krachtige motor in een straatauto ooit is. Het nieuwe Icona-model verwijst naar het legendarische model waarmee Ferrari de 1967 24 uur van Daytona heeft gewonnen. Het is een ode aan de meesterlijke overwinning van Ferrari.
Ferrari heeft het speciale gelimiteerde model van de Icona-reeks onthuld. De SP3 is een beestachtige brute wagen zonder turbo. De Ferrari is geïnspireerd op de rijke geschiedenis van het merk. Icona verwijst naar de legendarische overwinning die Ferrari op 6 februari 1967 boekte tijdens de 24 uur van Daytona. Tijdens deze race passeerden de 330 P4, 350 Can-Am en de 512 S als eerste tweede en derde de finishlijn. Een flinke overwinning voor Ferrari dus.
Het design van de Daytona SP3 is een heerlijke samensmelting van scherpe lijnen en volle vormen. Dit komt door het destijdse belang aan aerodynamica. Daarnaast is de Targa carrosseriestijl geïnspireerd op de vroegere prototypes van de legendarische prototypes.
Deze wagen beschikt over een wel hele dikke motor. De 6,5 liter V12 middenmotor spuugt een zatte 840 pk en 697 Nm aan koppel uit. Niet verkeerd voor een natuurlijke geaspireerde motor. Door geen turbo te gebruiken moesten de mannen van Ferrari gewicht verliezen. Dit is gelukt door Formule 1 technologie toe te passen. Het gehele chassis is opgetrokken uit composietmaterialen en hierdoor erg stevig en ultralicht. Dit resulteert er ook in dat de stoelen een vast onderdeel van de wagen zijn en dus niet verstelbaar zijn. De oplossing: de pedalen zijn net zoals in de LaFerrari verstelbaar. Hierdoor blijft de wagen perfect in evenwicht en verslindt hij bochten als geen ander.
De combinatie van gewicht en power zorgt voor een heerlijk samenspel. De bolide sprint in 2,85 seconden naar de honderd en ramt vanuit stilstand in 7,4 seconden door naar de 200. Daarnaast ligt de topsnelheid van deze bolide boven de 340 km/u. Wij zouden hem wel willen testen. Wel zijn deze rakkers helaas uitverkocht en kost deze heerlijkheid 2 miljoen euro zonder belasting. Nog even door sparen dus.