Wat de MINI Cooper is voor Engeland en de Fiat 500 voor de Italianen, dat is de Renault 5 voor de Fransen. Nationaal cultureel auto-erfgoed. De Brit en de Italiaan hebben al lang geleden een moderne make-over gekregen. Renault nam wat langer de tijd om hun hedendaagse interpretatie van de Renault 5 op de markt te slingeren. Het wachten wordt beloond, want de nieuwe Renault 5 e-tech electric is een fun car van het hoogste niveau.
Check hier ons Instagram Story verslag.
Er zijn in Europa weinig plekken waar het beter toeven is dan aan de Côte d'Azur. De formule voor ‘De Leven’ lijkt hier volledig op z’n plek te vallen. Flaneren komt niet voor niets van het Franse woord flâner en het zou ons niet verbazen als die term in een ver verleden is ontstaan op de boulevard van Nice. De introductie van de wedergeboorte van een van de meest iconische Franse auto’s aller tijden verdient een locatie van statuur, dus wandelen we hier in het zonnetje langs het strand van de fameuze badplaats aan de Franse Rivièra.
De originele Renault 5 is een ware kaskraker. De voiture werd in 1972 geïntroduceerd en tot aan 1996 zijn er meer dan 7 miljoen exemplaren uit de showroom gereden van het model. De designafdeling van de Fransen stond voor nogal een opdracht. Je kan immers maar één keer zo’n auto opnieuw tot leven brengen. Dat deze auto een belangrijke auto is voor Renault, is een understatement.
Het doel met het nieuwe ontwerp was helder: het creëren van een coole, moderne, trendy auto. “We willen de benchmark neerzetten voor elektrische city cars”, zegt David Zaidi van Renault. “We want to create a new face of the electric car revolution.” Aan ambities geen gebrek bij de Fransen. Na twee uitgebreide rij-sessies met de nieuwe Renault 5, hebben wij het vermoeden dat die ambities wel eens waargemaakt kunnen gaan worden. We geven je vier redenen wat de nieuwe Renault 5 tot zo’n coole auto maakt.
Kijk ‘m nou staan. Om op slag verliefd op te worden. De designers van de ontwerpafdeling van Renault zullen wel zo trots als een aap met zeven lullen door het kantoor van Renault wandelen, want hij is geweldig gelukt. Hij is cool, stoer maar toch ook schattig. Je kunt deze auto moeilijk níet leuk vinden. Dat vinden niet alleen wij, ook onze medeweggebruikers zijn enthousiast. We weten dat de Fransen enig nationalisme niet vreemd is, maar we hebben echt veel duimpjes, nieuwsgierige blikken en omgedraaide nekken in ontvangst genomen. Er was zelfs iemand die z’n auto langs de kant zette om ‘m van dichtbij te kunnen bewonderen. Wát een frisse verschijning. En wat knalt ‘ie eruit in het geel!
Het hoekige ontwerp van de oude Renault R5 herken je natuurlijk direct in de nieuwe Renault. Die schuin geplaatste achterklep, de doorlopende hoge achterlichten, de vierkante koplampen, de mistlampen, de gelijkenissen zijn niet te missen. Maar als je wat verder in de auto kijkt, dan zijn er in het interieur nog veel meer hints naar het verleden in verwerkt. Het zit ‘m in de sportieve turbo stoelen, het ruitjespatroon in het dak, of de streepjes in het dashboard. Allemaal dingen die je ook in de originele 5 aantreft. De subtiele verwijzingen van de volledig in Frankrijk gefabriceerde auto maken de ode aan de klassieker compleet.
Als je een fun car ontwerpt, dan moet je ook zorgen dat er geinige dingen in zitten verwerkt. Een leuke feature zit bijvoorbeeld in het (un)locken. Als je aankomt en de auto opent met je sleutel, dan begroet de 5 je met een vrolijk knipoogje. Dat doet ‘ie door twee keer te knipperen met z’n rechterkoplamp. Yep, het is een flirt. Een andere vette feature zit in de motorkap. Gaat de auto aan, dan licht daar het digitale cijfer 5 op. Tof, maar het heeft ook nog een functie. Het is namelijk een indicator voor de capaciteit van je batterij. In totaal staan er vijf streepjes op, die elk goed zijn voor 20%. Handig voor als je staat te wachten bij de snellaadpomp. Ook Reno vinden we gezellig. Wie? Reno, de digitale vriend in je Renault. Reno is gekoppeld aan ChatGPT, dus daar kun je alles aan vragen door ‘Hey Reno’ te roepen. Hij is niet altijd even accuraat, maar hij kan je wel vertellen wat de weersverwachting is in je woonplaats, hoeveel inwoners Tokyo heeft of een grap vertellen. Of ‘ie goed is, mag jij beoordelen. Kritische noot: de achterbank, daar kun je misschien je hond op kwijt, maar twee vrienden wordt al een hele uitdaging.
Alles leuk en aardig, maar de positieve punten in de looks en leuke snufjes vallen in het niet als het rijdt als een natte krant. Dat is geenzins het geval, want het rijplezier is ontzettend hoog. Het compacte stuurtje ligt heerlijk in de hand en je kan er serieus lekker bochtenwerk mee afwerken. Tijdens de rit door de heuvelen van de Franse Riviera komt het speelse karakter goed naar voren. Met z’n elektrische aandrijving en dus sterke koppel (245 Newtonmeter) dat direct beschikbaar is, zit het qua acceleratie wel snor: de sprint van 0 naar 100 leg je af in 8 seconden. Vlot op het gas, zeer dynamisch in stuurwerk en dus kun je er echt goed mee knallen. De topsnelheid is overigens niet erg indrukwekkend, want die is begrensd op 150 km/u. Niet dat je in dit soort auto’s heel veel harder dan dat hoeft te rijden, maar kom op. Word je straks nog ingehaald door een Ford Ka uit 2002. Afijn, we hebben het ermee te doen. Bij elektrische bolides is het bereik altijd ook wel een interessante factor. Die ligt op een WLPT-actieradius van 410 kilometer. Dat is heel netjes. Moet je alleen wel een iets andere rijstijl hanteren dan wij.
De Renault 5 zal tegen 2025 in vijf verschillende uitvoeringen te koop zijn. Five, Evolution, Techno, Iconic Cinq en de speciale Roland Garros. In eerste instantie zullen techno- en iconiq cinq-varianten besteld kunnen worden. De vanafprijs is 25.000 euro, maar dan heb je echt het basismodel. Voor de snelste modellen met de grootste accu is een prijs van 32.000 euro al een stuk realistischer. Daarmee schaart ‘ie zich in hetzelfde segment als elektrische concurrenten als de MINI en de Fiat 500. Die hebben er in elk geval een serieuze concurrent bij, want de nieuwe Renault 5 is wat ons betreft een van de leukste nieuwe auto's van dit jaar. Chapeau!
Meer info of proefrit maken? Check renault.nl
Motor: elektrisch
Vermogen: 150 pk
Koppel: 245 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 8,0 sec
Topsnelheid: 150 km/u (begrensd)
Gewicht: 1424 kilo
Actieradius: 410 kilometer WLPT
Vanafprijs: €25.000,-
Meer van de nieuwe Renault 5? Check hier ons Instagram Story verslag en de reel hieronder.