Nieuwe Lexus UX 300h levert meer waarde voor minder geld

19 jun , 17:55 Machines
lexus ux 300 fhm25
Lexus heeft haar UX nieuw leven ingeblazen. We maken kennis met de Lexus UX 300h in de prachtige Bordeaux streek. Hoe lekker is deze nieuwe Lex?
Introducties van automerken worden altijd op zonnige plekken gedaan, om zo verzekerd te zijn van lekker weer. Die boodschap is deze keer niet goed doorgekomen bij de weergoden, want het komt met bakken uit de lucht als we aankomen in een van de meest beroemde wijnstreken van de wereld. Geluk voor ons: het rijprogramma staat morgen pas op het programma. Wij hoeven enkel aan te schuiven voor een bijzonder diner bij de roemruchte wijnhandel Millésima.
Dat is weer een heel ander interessant verhaal, we zijn hier voor de introductie van de Lexus UX 300h. De Urban Crossover (waar UX voor staat) is een van de meest succesvolle modellen in Europa van het Japanse luxemerk. De hybride heeft een flinke upgrade gekregen, want hij is krachtiger en heeft een lager verbruik dan zijn voorganger. Daarmee is Lexus flink aan het door selecteren, want in korte tijd zetten ze heel veel nieuwe slash geüpdatete modellen op de markt.

Kekke kleurtjes

Daarover later meer. Als we na een croissantje en een cappucino zonder havermelk wachten om de sleutels van ons testexemplaar te ontvangen, lopen we een rondje om het nieuwe model. We waren ook al te spreken over het uiterlijk van z’n voorganger, de 250h, en dat is voor de 300h niet anders. Qua design van het exterieur is er dan ook niet zo heel veel veranderd. Of nou ja, eigenlijk niets. We zien de bekende brutale blik in de koplampen, lekkere velgen, het doorlopende achterlicht in de kont en scherpe lijnen die de UX 300h een stoere uitstraling geven. Echt wel een opvallende auto, zeker als je ‘m in een kekke kleurtje pakt. Ons testexemplaar is zwart, daar kun je eigenlijk nooit de mist mee ingaan, maar dan speel je wel op safe. Je kan ook gaan voor Sapphire Blue (aanrader) of Sonic Copper (ook wel shiny). Optioneel kun je gaan voor een Bi-tone+, waarbij je het dak tot aan de raamstijlen in zwart kan laten uitvoeren. Het maakt het geheel weer net wat dikker (en iets duurder).
De buitenkant mag dan niet significant veranderd zijn. Geldt dat wel voor het interieur? Valt op zich ook wel mee. Wat wel direct in het oog springt is het fraaie 12,3” touchscreen met nieuw multimediasysteem waarmee je alles kunt bedienen. Of nou ja, bijna alles, want klimaatcontrole en stoelverwarming wordt nog wel bediend met fysieke knoppen. De grootte van het scherm is overigens wel een optie, standaard zit er een 8” scherm in. Ook is er qua interieur de keuze uit een nieuwe kleur Ammonite Sand, waarbij je ook voor een ledervrij pakket kan kiezen, wat ‘m vegan proof maakt.
Goed toeven.
Goed toeven.
Als minpunt kun je opmerken dat er in de kofferbak niet bijster veel ruimte is, maar twee handbagagekoffers passen er prima in. En aan de andere kant: hoeveel ruimte heeft de koper van dit model nodig? Als jij drie koters hebt, dan gaat dit waarschijnlijk toch niet jouw keuze worden. Het is een heerlijke cabine om in te vertoeven, met mooie materialen en heerlijke stoelen. Lexus verkondigt graag premium te zijn, maar dat maken ze ook wel waar.
Je krijgt bovendien een heel veilige auto voor je centen. De Lexus zit vol met elektronicasystemen die jou helpen om het gevaar in te dimmen. Naast de bekende systemen, zijn er twee nieuwe functies toegevoegd. Proactive Driving Assist herkent voetgangers die op het punt staan om over te steken of langs de weg lopen. Safe Exit Assist die helpt om te voorkomen dat je deur eraf wordt gereden, als je vriendin zonder te kijken haar deur dreigt open te gooien. Verder vinden we dat de Lexus soms wel erg snel piept als we net iets te lang naar de wijngaarden turen of als we iets harder rijden dan is toegestaan, maar dit zijn tegenwoordig verplichte waarschuwingen voor elke autofabrikant. Je kan die waarschuwingen bovendien gewoon uitzetten. Zoals bij elk nieuw model van de laatste jaren, biedt Lexus ook bij de UX 300h een garantie aan van 10 jaar of 200.000 kilometer. Dit blijft gewoon doorlopen, ook als je de auto tweedehands koopt. Dat blijft een mooie USP van het merk waar veel vertrouwen uitspreekt.

Originele keuze

Zo heeft Lexus haar bestverkopende model in Europa weer bestendig gemaakt voor de toekomst. Zoals je waarschijnlijk wel verwacht van een merk als Lexus, gaan ze niet voor een appel en ei uit de showroom, want de vanafprijs bedraagt 45k. Als je ‘m dan nog een beetje leuk wil aankleden met opties, dan ga je al snel naar de 50.000 euro toe. Dat is een hoop geld, maar dan haal je wel een luxe en comfortabele auto in huis waarmee je een originele keuze maakt.
Meer info over de Lexus UX 300h? Check lexus.nl.

Specs Lexus UX 300h

Motor: 2,0 liter viercilinder + twee elektromotoren
Vermogen: 199 pk
Koppel: 190 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 7,9 sec (AWD)
Topsnelheid: 177 km/u
Gewicht: 1515 kilo
Verbruik: 4,7 liter op 100 km (1 op 23)
Vanafprijs: €44.495

Gallery

Delen met
Ook interessant