Een cabrio voor de deur is toch wel de droom die veel autoliefhebbers graag ooit in vervulling zien gaan. Zeg je cabrio, dan zeg je Mazda MX-5. De Japanse tweezitter is al jaren de bestverkochte cabrio ter wereld. Wat is het geheim van de MX-5? Aangezien de herfst in Nederland een jaarabonnement lijkt te hebben afgesloten en je het cabrio leven toch echt net effe wat beter ervaart met het dakkie open, stappen we in het vliegtuig naar Split. Het is feest bij de Japanners, want de
MX-5 mag dit jaar 35 kaarsjes uitblazen. Mazda trakteert door ons uit te nodigen voor een trip naar de Kroatische kust, waar we gaan rijden met de vernieuwde Mazda MX-5.
De MX-5 is een van de meest iconische automodellen ter wereld. Zeg MX-5 tegen een willekeurige autoliefhebber en de kans is groot dat er een glimlach op z’n gezicht verschijnt. MX-5 eigenaren zwaaien onderling naar elkaar zoals buschauffeurs dat doen, overal ter wereld bestaan MX-5 clubs die op gezette tijden car meetings organiseren en het is zo’n beetje de meest geliefde auto in de amateurracerij.
Het is ook een auto die je moeilijk níet leuk kan vinden. Dat begon al bij de eerste generatie die in de jaren ’80 het levenslicht zag. Klein, fijn en een paar koplampen om verliefd op te worden. Ze is als dat spontane buurmeisje die met een dansend paardenstaartje en opgewekte tred door de straat loopt om jou telkens met een dikke glimlach vriendelijk te groeten.
Dat wij niet de enigen zijn die voor haar zijn gevallen, blijkt wel uit het feit dat eerste generatie Mazda MX-5 meer dan 80 awards in de wacht heeft gesleept. In de generaties daarna werden daar nog ruim 200 prijzen aan toegevoegd. Met zo’n vitrinekast vol bekers op het cv is het natuurlijk lekker solliciteren. De een na de ander ging voor de bijl en iedereen wilde dat leuke karretje hebben. Inmiddels zijn er meer dan 1,25 miljoen exemplaren van de Mazda MX-5 verkocht, waarmee het officieel de bestverkochte cabriolet ter wereld is. Dit is erkent door Guiness World Records, dus dan is het echt.
Design
Inmiddels zijn we aanbeland bij de vierde generatie, die stamt uit 2016. Deze staat helemaal in lijn met de rest van het assortiment van de Japanners. Als je de 3, CX-5, CX-60 en MX-5 naast elkaar zet, dan zie je duidelijk dat ze allemaal dezelfde genen hebben. Wat ons betreft is de weg die Mazda hiermee is ingeslagen een schot in de roos geweest, want de designers hebben het merk Mazda weer helemaal naar deze tijd gebracht. Dat design komt het best tot uiting in hun sportieve tweezitter. De MX-5 is stoer, scherp en elegant. Niet voor niets veroverde ‘ie In 2016 de prestigieuze World Car Design of the Year en de World Car of the Year award.
Maar stilzitten is, zeker in de auto-industrie, achteruitgang. In 2024 heeft ‘ie ook weer een klein opfrisbeurtje gehad. Geen vrolijke openklappende koplampen meer (die verdwenen al bij de tweede generatie), wel nieuwe stoere LED-lampen voor en achter. Verder kunnen we een nieuw exterieur smaakje kiezen in de vorm van Aero Grey. Absoluut geen grijze muis, want in combinatie met een beige soft-top ziet dat er erg lekker uit. Natuurlijk is ‘ie ook verkrijgbaar in Soul Red Crystal, de kleur die we bij deze willen omdopen in Mazda rood. Die kleur is waanzinnig op elke model, maar op de MX-5 nog net een beetje meer.
Fun car
Voor ons is een rondje uitgestippeld van zo’n 280 kilometer die ons leidt door de bergen en langs de azuurblauwe Adriatische kust. Bergen en kustweggetjes betekent vooral heel veel bochten en dat is precies waar de Mazda MX-5 in uitblinkt. In het MX-5 menu kun je verschillende varianten kiezen. De Prime-line, Exclusive-lijn of de Homura-line, terwijl je qua motoren kunt kiezen uit een 1.5 liter met 132 pk of een 2.0 liter met 184 pk. Allemaal hebben ze één ding gemeen: het is een lichte, handgeschakelde, achterwiel aangedreven roadster die rijplezier op z’n voorruit heeft geschreven.
De MX-5 is ontworpen volgens de Jinba Ittai-filosofie. Mocht Japans niet je sterkste vak zijn geweest: dit houdt in dat de auto zo is ontworpen voor de optimale harmonie tussen bestuurder en auto. Paard en ruiter worden als één beschouwt, dus moet het zo aanvoelen dat de auto en jij samensmelten.
Wij rijden in de 1.5 versie. Een vermogen van 132 pk is niet per se iets om natte handjes van te krijgen, maar je moet wel realiseren dat ‘ie minder weegt dan 1000 kilo. Hij is wendbaar, stuurt soepel en je kunt heerlijk doortrekken tot het rode gedeelte van het toerengebied (7.000 tpm). Dit is een echte stuurmansauto. Als je sportief wil rijden dan word je zeker in bergachtig gebied lekker aan het werk gezet. Ook een heerlijk kort versnellingspookje, trouwens.
Als we in Yuki Tsunoda modus zitten en op een kort stukje een vrachtwagen willen inhalen dan mist de 1.5 we wel wat vermogen. Maar hé, het dak is open, het zonnetje schijnt op ons bolletje, de tunes knallen uit de Bose-geluidsinstallatie en de uitzichten op de Kroatische kustlijn zijn schitterend. Waarom zouden we ons in hemelsnaam druk maken? We parkeren die pook in z’n drie en zetten het op een cruisen. Armpje naar buiten, zonnebrilletje op en genieten maar.
Bereikbaar
Terwijl we koers zetten richting onze lunchlocatie dwalen onze gedachten af naar onze kernvraag. Waarom is nou juist de Mazda MX-5 de bestverkochte cabrio van onze planeet? Ja, hij ziet er goed uit. Ja, hij stuurt geweldig. En ja, het helpt dat ‘ie al drie-en-een-half decennia op de markt is. Maar misschien wel het belangrijkste argument: hij is bereikbaar. Dit is een sportwagen die in theorie iedereen in z’n leven zou kunnen kopen. Oké, een vanafprijs van 43K is niet goedkoop, maar de tweedehandsautosites barsten van de leuke Mazda MX-5 occassions. Als er meer dan een miljoen exemplaren van dit model zijn verkocht, dan kun jij ook wel nagaan dat er een rijkgevulde tweedehandsmarkt gaande is.
Conclusie
Het geheim? Looks, plezier en betaalbaarheid zijn wat ons betreft de drie kerningrediënten die het recept van de Mazda MX-5 zo succesvol maken. Na een dagje toeren door Kroatië snappen wij helemaal waarom dit de bestverkochte cabrio ter wereld is, want de Mazda MX-5 geeft je alles wat je zoekt in een cabrio. Of zoals Jeremy Clarkson ooit zei: “It’s a cure for depression, this car, it really is. You just can’t be in a bad mood when you’re driving it.”
Meer over de Mazda MX-5? Check mazda.nl. Specs Mazda MX-5
Motor: 1,5 liter viercilinder
Vermogen: 132 pk
Koppel: 152 Newtonmeter bij 4.500 tpm
Acceleratie 0-100: 8,3 sec
Topsnelheid: 204 km/u
Gewicht: 978 kilo
Verbruik: 6,3 liter op 100 km
Vanafprijs: €43.290,-
Gallery