De twee bekendste klassieke modellen van de autofabrikant uit Frankrijk zijn toch wel de Renault 4 en Renault 5, de voorlopers op de Clio. Deze twee nostalgische beestjes willen ze nieuw leven laten inblazen door ze volledig elektrisch te maken. De nieuwe baas van de autofabrikant, Luca de Meo, wil de verkoopcijfers namelijk flink laten stijgen.
Rijke historie
De nieuwe baas heeft in veel voorgaande interviews al laten doorschemeren dat hij wat wil gaan doen met de historie van Renault. Nu lijkt het moment dan ook daadwerkelijk daar te zijn. Op bevel van de Meo gaat Renault namelijk met een elektrische versie van de legendarische Renault 4 aan de slag. De auto moet zo worden aangepast dat het helemaal bij deze tijd moet gaan passen. Goed nieuws dus
voor de 4-liefhebbers. Daar blijft het echter niet bij voor de Renault-fans. De 5/Supersinq van de Franse autofabrikant gaat namelijk ook in een nieuw jasje worden gestoken. Door deze aankondigingen lijken de Fransen inderdaad voorgoed vaarwel te zeggen tegen het groter segment aan auto's. Dit leek er al aan te komen na het stopzetten van een aantal modellen zoals de Espace
en de Scénic.
Uiterlijke overeenkomsten
Daar gaat
het natuurlijk om.
Dat ze lijken op de modellen van vroeger. Verder zal het natuurlijk hedendaagse technieken bevatten. Ze gebruiken de kennis van de Zoë en de elektrische variant van de Twingo. Wanneer deze auto's gaan komen is nog niet helemaal bekend. Nog even terug naar de 4 en 5 dan. Het is namelijk al een enige tijd
geleden dat ze van de markt verdwenen en nóg langer geleden dat ze geïntroduceerd werden. de Renault 4 kwam in 1961 en werd gebouwd tot 1994. Het was een echte allemanswagentje. Van stadsmensen tot boeren. De Renault 5 verscheen enkele jaren later, namelijk in 1972 en die hield het vol tot 1996. Op de heft van zijn leven, in 1984, toverden ze het model om tot de 5 Supersinq. We zijn heel benieuwd hoe deze oude beestjes eruit gaan zien.