Dacht je net dat je goed zat met een Ferrari 296 GTB of GTS, komt Ferrari met iets nog pittigers: de Ferrari 296 Speciale en 296 Speciale A. Speciaal voor de mannen die altijd net dat beetje extra willen. Sneller, lichter en nog scherper; alsof de gewone versie niet al belachelijk snel was. Ja, die liefhebbers zitten er ook tussen. De Speciale heeft nog steeds dezelfde motor als de gewone 296: een 3.0-liter V6 met twee turbo’s en een elektromotor. Maar Ferrari heeft er flink aan gesleuteld. De benzinemotor levert nu 700 pk in plaats van 663. De elektromotor doet ook mee met een boost: van 167 naar 180 pk. Samen goed voor 880 pk, en dat allemaal op de achterwielen. Volgens Ferrari zit je hiermee tegen de grens aan van wat mogelijk is zonder dat de
auto begint te breakdancen bij het stoplicht. Kortom: serieus snel spul.
Minder gewicht, meer controle
De
Ferrari 296 Speciale en 296 Speciale A hebben 60 kilo aan gewicht weten te schrappen. Hoe? Door luxe materialen zoals leer te vervangen door
alcantara en koolstofvezel. Alles voelt net wat ruiger aan, alsof je in een raceauto stapt in plaats van een chique sportwagen. Hij heeft een compleet aangepaste voorkant, met scherpere bumpers, extra luchtinlaten en een nieuwe motorkap vol koelopeningen. Ook de buitenkant is aangepast. Aan de achterkant zit een dikke, tweedelige spoiler die zo van een Formule 1-auto lijkt te komen. En die zorgt niet alleen voor show, maar ook voor extra grip op hoge snelheid. Dat is niet alleen voor de show: bij 250 km/u zorgt die voor 435 kilo neerwaartse druk. Hierdoor ligt de auto strakker op de weg en stuurt hij nog scherper.
Snelheid van de Ferrari 296 Speciale en 296 Speciale A
Van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. Naar 200 km/u in 7 seconden. En een topsnelheid van meer dan 330 km/u. Dat is welgeteld 0,1 seconde sneller dan de gewone 296. Of je dat verschil echt merkt, is aan jou.
Deze modellen zijn niet voor iedereen. Je moet al een Ferrari bezitten en je moet een beetje in het Ferrari-clubje zitten. Alleen mensen die het merk echt waarderen, of bakken met geld hebben, maken kans om er eentje te kopen. En je moet er snel bij zijn ook, want Ferrari maakt ze maar voor een beperkte tijd. Geen vaste oplage: als ze besluiten ermee te stoppen, dan stopt het ook echt. Klaar is Kees.
En de prijs?
De prijs in Nederland is nog niet bekend, maar in Italië begint het bij €407.000 voor de coupé en €462.000 voor de open versie. In Nederland zal het dus waarschijnlijk ook flink richting het halve miljoen gaan. Het goede nieuws? Ferrari betaalt de eerste zeven jaar aan onderhoud. Voor dat geld mag je dat ook wel verwachten.
Met de introductie van de auto bevestigt Ferrari opnieuw zijn reputatie als maker van rijdersauto’s. De Ferrari 296 Speciale en 296 Speciale A zijn sneller, lichter en exclusiever dan de gewone versie. Voor wie de gewone 296 “wel oké” vond, maar dacht: kan het ook wat gekker? Ja, dat kan.