BMW ziet winst met ruim 26% dalen: China verkoelt, techniek hapert

07 mei , 19:01 Machines
depositphotos 504621612 l
BMW heeft het eerste kwartaal van 2025 afgesloten met een flinke tik op de neus. Het concern noteerde een resultaat van 2,2 miljard euro, ruim 26 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Die terugval komt niet zomaar uit de lucht vallen. De vraag in China loopt flink terug en een grote terugroepactie wegens remproblemen heeft de cijfers flink gedrukt. Niet lekker dus voor onze Duitse autogigant.
China is al jaren een Mekka voor BMW. In geen enkel ander land verkoopt het merk meer auto’s. Maar dat beeld is de laatste tijd aan het verschuiven. Chinese consumenten zijn kritischer geworden en hebben tegenwoordig steeds meer alternatieven van eigen bodem. Fabrikanten als BYD en Li Auto zetten vol in op elektrische modellen, vaak voorzien van geavanceerde technologie en een concurrerende prijs. Daardoor verliest BMW terrein, vooral in het midden- en hogere segment waar het merk traditioneel sterk is.
Die trend raakt niet alleen BMW, maar ook andere Duitse premiummerken. Toch komt het voor BMW extra ongelegen, juist nu het in de transitie zit naar een volledig elektrisch aanbod. Een dalende vraag uit zo’n belangrijke afzetmarkt heeft direct invloed op de omzet en het vertrouwen van investeerders.

Technische problemen kosten miljoenen

Daarbovenop kreeg BMW te maken met een forse tegenslag op technisch vlak. Door een defect aan het remsysteem moest het bedrijf wereldwijd 1,5 miljoen auto’s terugroepen. Zulke acties zijn kostbaar, zowel financieel als qua reputatie. Het raakt de klanttevredenheid en zorgt tegelijkertijd voor vertraging in het uitleveren van nieuwe modellen. Zeker in een tijd waarin klanten korte levertijden gewend zijn, is dat een risico.
BMW liet weten de oorzaak te hebben opgespoord en aangepakt, maar de financiële impact van de actie is duidelijk zichtbaar in de kwartaalresultaten.

EV-verkoop biedt hoop

Toch is het niet alleen slecht nieuws uit München. De verkoop van volledig elektrische BMW’s steeg in het eerste kwartaal met ruim 10 procent ten opzichte van vorig jaar. In totaal wist het bedrijf 103.440 EV’s aan de man te brengen, met de i4 en iX1 als populairste modellen. Vooral op de Europese markt ziet BMW de vraag naar elektrische voertuigen gestaag groeien.
De Duitse fabrikant zet zwaar in op zijn elektrische toekomst. Eind 2025 wordt de “Neue Klasse” gelanceerd: een nieuwe generatie elektrische voertuigen die de stijl, techniek en prestaties van het merk moet herdefiniëren. Daarmee hoopt BMW zich sterker te positioneren in het steeds drukker wordende EV-landschap.

BMW kijkt voorzichtig vooruit

Ondanks de tegenvallers blijft BMW optimistisch. Het verwacht voor heel 2025 nog steeds een winst voor belastingen van zo’n 11 miljard euro. CEO Oliver Zipse noemt het een ‘uitdagende markt’, maar ziet genoeg potentie om te herstellen.
Of dat lukt? Dat hangt af van twee dingen: kunnen ze hun technische issues achter zich laten, en slaan de nieuwe elektrische modellen aan en met name dus in China. De komende maanden wordt het billenknijpen in München.
Delen met
Ook interessant