BMW Motorrad heeft zichzelf overtroffen met hun nieuwe, bruutste motor. Zo voegen ze de nieuwe BMW R 18 toe aan hun Heritage line-up. Volgens het bedrijf is het een oppermachtige cruiser. Niet eerder had een BMW-motorfiets zoveel kenmerken van vroegere, roemruchte modellen, zowel technisch als in termen van design en styling. De styling van de R 18 is overduidelijk geïnspireerd op fameuze voorgangers, zoals de BMW R 5, en weerspiegelt de essentie van een motorfiets: puristisch, met ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier.
BMW heeft een nieuwe tweecilinder boxermotor ontwikkeld. De R 18 heeft de grootste in serie geproduceerde boxermotor ooit met een cilinderinhoud van 1.802 cm3, en dat is veel. De krachtbron levert een vermogen van 91 pk bij 4.750 toeren per minuut. Tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut is altijd meer dan 150 Nm aan koppel voor handen. Deze immense trekkracht gaat gepaard met een vol en oren strelend uitlaatgeluid.
De BMW R 18 is zo ontworpen dat je met enig verstand van een motor eraan kan klussen. Zo is het achterframe makkelijk te verwijderen en zijn de delen eenvoudig te demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. Oftewel lekker knutselen.