BMW R 18 is gloednieuwe superdikke tourer

07 apr 2020, 17:01 Machines
blazenbmw
BMW Motorrad heeft zichzelf overtroffen met hun nieuwe, bruutste motor. Zo voegen ze de nieuwe BMW R 18 toe aan hun Heritage line-up. Volgens het bedrijf is het een oppermachtige cruiser. Niet eerder had een BMW-motorfiets zoveel kenmerken van vroegere, roemruchte modellen, zowel technisch als in termen van design en styling. De styling van de R 18 is overduidelijk geïnspireerd op fameuze voorgangers, zoals de BMW R 5, en weerspiegelt de essentie van een motorfiets: puristisch, met ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier.

BMW R 18

BMW heeft een nieuwe tweecilinder boxermotor ontwikkeld. De R 18 heeft de grootste in serie geproduceerde boxermotor ooit met een cilinderinhoud van 1.802 cm3, en dat is veel. De krachtbron levert een vermogen van 91 pk bij 4.750 toeren per minuut. Tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut is altijd meer dan 150 Nm aan koppel voor handen. Deze immense trekkracht gaat gepaard met een vol en oren strelend uitlaatgeluid.

Lekker knutselen

De BMW R 18 is zo ontworpen dat je met enig verstand van een motor eraan kan klussen. Zo is het achterframe makkelijk te verwijderen en zijn de delen eenvoudig te demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. Oftewel lekker knutselen.

De highlights van de nieuwe BMW R 18:

  • Iconische styling met authentieke materialen ontmoet moderne technologie.
  • Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cm3.
  • Vermogen 67 kW (91 pk) bij 4.750 tpm, maximum koppel 158 Nm bij 3.000 tpm.
  • Meer dan 150 Nm beschikbaar van 2.000 tot aan 4.000 tpm.
  • In openlucht draaiende cardanas zoals bij klassieke modellen.
  • Vakkundig gemaakt dubbel wiegframe van stalen buizen.
  • Dubbele swingarm achter van robuust design.
  • Telescopische voorvork met kragen en cantilever veerunit achter met progressieve demping.
  • Uitgebalanceerde ergonomie voor relaxte zithouding en optimale controle.
  • Schijfremmen voor en achter en spaakwielen.
  • State-of-the-art LED verlichtingstechnologie in klassieke vorm.
  • Adaptieve bochtenverlichting voor betere verlichting van de weg in bochten (optioneel).
  • Klassiek gevormde ronde tellers met geïntegreerd display.
  • Keyless Ride of gebruiksvriendelijk via remote control.
  • Standaard drie rijmodi, ASC en MSR.
  • Reverse Assist voor gemakkelijk manoeuvreren en Hill Start Control (beide optioneel).
  • BMW R 18 First Edition: exclusieve look dankzij zwarte lak met witte biezen en chromen delen.
  • Uitgebreid scala aan extra uitrustingen en Original BMW Motorrad Accessories evenals een specifiek voor de R 18 ontworpen Ride & Style Collection.
Delen met
Ook interessant