Back to the Future: Hyundai Vision N 74 kan vanaf 2026 in jouw garage staan

30 aug , 18:00 Machines
n74 vision header

Als je snel kijkt, denk je misschien aan die bekende auto uit de jaren 80, maar dit is niet de auto van Marty McFly en Dr. Emmett Brown. Dit is de Hyundai N 74 Vision en waar het eerder bij een concept bleef, laat de Koreaanse bouwer nu weten hem echt te gaan maken. Zorg dan ook dat je klaarstaat om hem te bestellen, want ondanks zijn hoge kostprijs zal deze high performance EV in een mum van tijd uitverkopen.

Tijdens de jaarlijkse Investors Day in het land van K-pop, Soju en Peggy Gou maakt de CEO van het Koreaanse autobedrijf bekend dat de eerste N 74 Vision eind augustus klaar moet zijn om te testen. Dit is dan wel een zogenaamde 'trial car' en als Jan met de korte achternaam heb je hier niet zoveel aan. Daarentegen hoef je niet te treuren, want midden 2026 moet de productie op volle toeren draaien.

Restomod on steroids

In autoland heet een oude auto die is voorzien van de nieuwste techniek, zoals een elektrische aandrijving en touch infotainmentsysteem, een restomod. De Duitse tuner MANHART doet dit bijvoorbeeld met de iconische Lancia Delta Integrale. Enfin, deze nieuwe Hyundai is gebaseerd op de Pony Coupé met openslaande deuren uit 1974. Daarentegen wel volledig nieuw en naast de vorm en deuren is er geen enkel retro-element op of in de auto te vinden. Met de N74 Vision wil de Koreaanse autoknutselaar een ode aan het verleden brengen, zonder in te leveren op de modernste technieken. Als liefhebbers kunnen we dit alleen maar waarderen en als we de nieuwe auto een label moeten geven, is het een restomod on steroids.

Waterstof of elektriciteit? 

Oké de kop van deze alinea klopt niet helemaal, want de auto wordt in principe niet aangedreven door waterstof. Daarentegen wordt de energie voor het accupakket van de elektrische aandrijving gewonnen met waterstof. Snap je het nog? Nou ja, het is niet heel moeilijk. In Jip-en-Janneketaal betekent het gewoon dat er waterstof wordt verband om de accu op te laden. De 85 kW brandstofcel haalt zijn benodigde waterstof uit tanks van 4,2 kg. De combinatie van de brandstofcel en het grote accupakket leveren de N Vision 74 een actieradius op van meer dan 600 kilometer.

Naast een flinke actieradius op weinig brandstof, is de elektrische restomod on steroids ook nog eens bloedsnel. Menig Ferrari of Lamborghini mag dan ook wel uitkijken, wanneer zij deze auto uitdagen voor een stoplichtsprintje van 0-100 km/u. Of sneller, maar dat is aan jou. We zijn je vader niet en als je de topsnelheid van 250 km/u wil halen staat je dat vrij om te doen. Rij dan wel effe naar Duitsland, want daar hoef je geen verantwoording aan Koos van Wegmisbruikers af te leggen. Vergeet niet om je gordel om te doen, telefoon in het dashboardkastje te leggen en twee handen aan het stuur te houden. Mocht je hem echt in de garage willen dan moet je niet alleen snel zijn met bestellen, maar ook een zware pinpas hebben. In totaal rollen er slechts 200 stuks van de band, deze moeten elk ongeveer 345.000 euro gaan kosten. 

Delen met
Ook interessant