De Duitse tuner Manhart ken je waarschijnlijk vooral van opgepompte BMW’s. Wat Brabus doet bij Mercedes, doen zij BMW’s aan. En hoe graag we ook naar die bolides van ze kijken, komen ze nu met onze absolute favoriet. Geen twijfel over mogelijk. In plaats van een gloednieuwe M3 te voorzien van een bodykit en een dikke uitlaat, heeft Manhart zich ontfermd over een klassieker. En niet zomaar een: de Lancia Delta HF Integrale. Hét ultieme rallymonster uit de jaren ’80 en ’90.
Waar het normaal niet overdreven genoeg kan bij Manhart, houden ze zich ditmaal op het eerste oog een beetje in. Geen achterlijk grote vleugel, geen ridicuul dikke bumpers en andere overbodigheden aan de buitenkant. In het statement halen de Duitsers ook meteen uit naar Lancia. Ze noemen het merk geen schim van wat het ooit geweest is. Lekker dan. Al leidt die uithaal wel tot deze auto. Misschien moeten we toch dankjewel zeggen.
Manhart heeft er dezelfde motor in laten liggen maar na even sleutelen, daar zijn ze tenslotte goed in, komt daar wel ineens 175 pk meer uit. Sowieso hebben ze aandacht besteed aan de rijervaring. Zo kun je ook rekenen op een vernieuwde handbak, koppeling en Brembo-remmen. Aan de binnenkant krijg je een interieur dat er nog steeds lekker eighties uitziet, bekleed met alcantara.
Al met al hebben ze hem dus aardig getuned en gemoderniseerd, zonder dat ze te veel met het originele design hebben gekloot. En dat is maar goed ook. Een Delta met achterlijke bodykit zou in essentie godslastering zijn. Nu is ‘ie alleen maar heel goed gelukt. Chapeau!