We schreven al eerder over de komst van de Audi e-tron GT (RS) , maar nu is het dan eindelijk écht zover. Al in 2018 werd deze elektrische GT als prototype gepresenteerd en nu, 2,5 jaar later, ziet 'ie definitief het levenslicht. Wie zei dat 'ie elektrische auto's niks vindt? Audi e-tron GT
De
Audi e-tron GT, die ook komt in een RS-versie, heeft een 85 kWh-accu en rijdt op een volle accu maximaal 487 km. De 800-volt technologie zorgt ervoor dat de accu supersnel kan worden opgeladen, waardoor jij binnen no-time weer op pad kan. De auto is daarnaast ontzettend aerodynamisch en gestroomlijnd door het gebruik van onder andere een elektronisch aangestuurde achterspoiler, actieve luchtinlaten en luchtvering. De Audi e-tron GT accelereert in 4,1 seconden tot 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 245 km/u. De RS-versie snelt in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Prima cijfers, al slaan we niet
steil van achterover .
Pekaatjes
Deze bliksemsnelle bolides worden aangedreven door twee elektromotoren, ééntje op de vooras én eentje op de achteras. De voorste elektromotor van de e-tron GT heeft een vermogen van 238 pk en de achterste elektromotor biedt een vermogen van 435 pk. Het gecombineerde systeemvermogen komt daarmee uit op 476 pk met een boostvermogen (duur van 2,5 seconden) van 530 pk en een koppel van 630 Nm, voor als je echt in je stoel gedrukt wil worden.
De RS-versie is zelfs nog iets krachtiger dan zijn wederhelft, daar heeft de achterste elektromotor namelijk een vermogen van 456 pk. Het systeemvermogen van de RS is 598 pk met in de boost-modus 646 pk en een koppel van 830 Nm. De auto’s beschikken dus over vierwielaandrijving, maar de bestuurder kan de achterste krachtbron zelf uitschakelen door de eco-modus te activeren.
Porsche Taycan concurrent
De ontwikkeling van de Audi e-tron GT heeft de engineers van Audi niet heel veel stress bezorgd, want Porsche heeft een groot deel van de werkzaamheden verricht. De architectuur van de Audi e-tron GT is namelijk grotendeels gebaseerd op die van de Porsche Taycan. Voorbeelden hiervan zijn de elektromotoren, wielophanging en de batterij, die allemaal direct afkomen van de Porsche. Helemaal copy-pasten is het niet, want Audi heeft de elementen wel van een eigen kalibratie voorzien. Volgens Audi ligt de focus van de Taycan namelijk op de dynamiek en dus op circuit, terwijl Audi zich meer richtte op, je raad het al, het GT-karakter.
Wanneer?
De komst van deze Audi e-tron GT’s staat gepland voor mei. De prijzen zijn nog niet bekend, maar omdat de Audi e-tron GT in hetzelfde straatje als de Porsche Taycan valt, mag je rekenen op een behoorlijk prijskaartje. Mocht je je spaargeld toevallig aan een van deze twee sensationele elektrische bolides willen uitgeven, dan kun je je interesse
hier kenbaar maken . Mocht je die luxe nou niet hebben, dan kun je, net als ons, natuurlijk ook gewoon genieten van deze adembenemende plaatjes.