Wanneer iemand zich voorstelt als Bond. James Bond, weten we allemaal meteen in wat voor auto hij aan is komen karren. Een Aston Martin. Zo’n heerlijk sportieve bolide. Het bouwjaar maakt ons dan niet zoveel uit. Of het nu een DB5 uit ’63 of een DB10 uit 2014 is, het zijn stuk voor stuk superwagens. Maar die sportwagens is niet meer het enige trucje dat Aston Martin up their sleeves heeft. Ze maken tegenwoordig ook SUV’s.
Wie niet? Een terechte vraag. Alle automerken hebben tegenwoordig wel een modelletje in de etalage die hoog op zijn wielen staat. Toch vinden we die van Aston Martin wel erg lekker. Zeker de versie die ze nu de weg op sturen. Of het bos in. Kies maar.
Zo’n drie jaar geleden kwam Aston met de DBX. Later werd die geüpgraded naar de DBX707 en nu plakken ze daar nog AMR23 achter. Wat dat inhoudt? Een hele lekkere SUV met een knipoog naar dat andere paradepaardje van de Britten, de raceafdeling. Eén ding kan dan natuurlijk niet ontbreken: de auto is uitgerust in British Racing Green, met neongroene accenten. Smullen.
Sinds 2021 doen ze ook weer mee in de Formule 1 en dat moet deze SUV markeren. En dit is ook wel vooral een racebeest. Met zijn 23” velgen en vrij dunne banden, verwachten wij dat ‘ie niet heel comfortabel is in ruige terreinen. En hoewel deze bak dus een en al F1 moet uitstralen, besloot Aston Martin om de aandrijflijn niet te upgraden. Maar ja, het origineel had ook al een twinturbo V8-motor die er 707 paardjes uitbrult. Dan zit je nog steeds in 3,2 seconden op 100 km/h, vanuit stilstand. Ook lang niet gek.
Hoewel zijn volledige naam 2024 Aston Martin DBX707 AMR23 Edition is, kun je ‘m nu al bestellen. We verwachten wel dat het even duurt voor je hem dan in je garage hebt staan. Ook over de prijs en het aantal dat ze ervan gaan maken, wil Aston Martin nog niets loslaten. Hij zal best een stukkie duurder zijn dan de originele DBX707. En die kostte al een krappe €330.000.