Goed, je bent inmiddels een beetje ervaren motorrijder en je wil je skillset wat uitbreiden? Of je bent van plan een avontuurlijke trip te maken dwars over de savanne van Afrika? Of je nou net begint met wat zandpaadjes of dat je van plan bent om een wereldreis te maken op de motor, het is in elk geval handig om dan te zorgen dat je beslagen ten ijs komt. Wij gingen op uitnodiging van BMW Motorrad een dagje op training bij BERRT in Apeldoorn. Met de slaap nog een beetje in de ogen melden we ons vroeg in de ochtend bij BERRT aan de rand van Apeldoorn. Als je een
offroad-training wil volgen, dan is de kans groot dat je daarvoor bij BERRT beland, want zij zijn de specialist in Nederland als het aankomt op rijden buiten de gebaande paden. Op de training leren zij je om jouw motor beter te beheersen op onverharde wegen en moeilijke omstandigheden als zand, modder en heuvelachtig gebied. Wij hebben inmiddels al meer dan vijftig verschillende motoren gereviewd, maar daarbij hebben we altijd geprobeerd om op het asfalt te blijven. Mochten we onverhoopt toch een keer naast de harde ondergrond geraken of opeens gekke Dakar Rally ambities krijgen, dan is deze training de basiscursus die ons verder gaat helpen als motorrijder.
Over Dakar gesproken: qua weer lijkt het vandaag wel de Sahara. De zon staat al vroeg aan de strakblauwe hemel te blinken en de thermometer belooft zomerse temperaturen aan te tikken. Geen modder dus, maar we gaan absoluut over stoffige zandpaden crossen, zo krijgen we tijdens de introductie van allroad trainers Werner Hollaender en Peter van der Sluis te horen. Na alle veiligheidsvoorschriften te hebben doorgenomen en een bekertje met dampende zwarte ochtendbenzine te hebben opgeslurpt, worden we verzocht naar onze BMW R 1250 GS te stappen. Je kan de offroad training natuurlijk met je eigen motor volgen, uiteindelijk wil je jouw machine zo goed mogelijk zien te beheersen. Een offroad training ga je niet volgen op je
M1000 RR , dus dan komt het goed uit dat je bij BERRT ook een GS kan huren voor zo’n tweehonderd euro.
Staand rijden
Vanuit Apeldoorn staat een rit van zo’n drie kwartier op de planning richting Diepenheim. Daar beginnen we de training in een oefenweide. Een groen weiland met kleine oneffenheden waar de basis van het offroad rijden wordt bijgebracht.
Een van de belangrijkste dingen die we hier vandaag gaan leren is om staand te rijden. Waarom zouden we gaan staan op de motorfiets zodra we in onverhard terrein komen? Werner legt uit: “De belangrijkste redenen zijn balans, zicht en controle. Een van de grootste punten waaraan je moet wennen tijdens offroad rijden is dat de motorfiets onder je gaat bewegen. Dat betekent ook iets voor ons als rijder. Als wij continu zouden meebewegen, dan zouden we constant een balans issue hebben. Daarom moeten we leren om los te komen van de motorfiets: het is superbelangrijk dat wij leren om balans te houden als
de motor onder ons beweegt. Om dat te realiseren moeten we loskomen en bewegen. Als we dat niet doen, dan gaan we hangen en trekken, zijn we niet meer in balans en gaan we vallen. Als wij verticaal blijven, dan maak het niet zoveel uit wat de motor doet. Wanneer wij gaan staan, dan hebben we opeens ruimte om te bewegen. Het maakt je veel flexibeler en daarmee heb je dus veel meer controle.”
Duidelijk verhaal, staand rijden is het devies voor vandaag. Zo krijgen we in de oefenweide allerlei oefeningen die je ook tijdens rijles voor je rijbewijs krijgt, met als verschil dat je hier alles staand moet doen. Denk bijvoorbeeld aan staand opstappen en wegrijden, staand achtjes draaien, staande slalom, staand remmen en staand door een gleuf rijden. Tussendoor krijgen we deskundig commentaar van onze trainer met details waar we op moeten letten. Verder krijg je bijvoorbeeld ook een lesje in hoe je een omgevallen motor het best weer kunt optillen, zonder je rug naar de gallemiezen te helpen. Tip 1: vraag iemand die je kan helpen. Mocht je het alleen moeten doen: ga met je rug naar de motor te staan, zet het stuur de andere kant op, pak de motor met je handen aan de achterste beugels vast, ga door je knieën en til de motor in een beweging op, alsof je een halterset omhoog lift. Het zijn kleine doch nuttige tips die je altijd van pas komen.
Indrukwekkende GS
Na een lunch met dampende tomatensoep en ambachtelijke kroketten is het tijd om de oefeningen van de ochtend in de praktijk te brengen in de prachtige regio van Overijssel. Daarvoor rijden we de bosjes in waar een terrein voor ons ligt waar het kleine jongetje in ons een vreugdekreet van uitslaat. Hier kunnen we de GS testen op het gebied van korte bochtjes, heuveltjes en gleuven, op een zanderige ondergrond. Man, wat een indrukwekkende machine is die
BMW R 1250 GS toch. De GS is met zo’n 270 kilo een absoluut zwaargewicht, maar hij stuurt zo soepel en flexibel dat ‘ie nooit aanvoelt als een gevaarte. Eenmaal in beweging voelt ‘ie zo licht aan en is ‘ie zo wendbaar, dat dit dé uitgelezen motor is voor offroad avonturen. Comfort, snelheid en veiligheid zijn allemaal belangrijke checkpoints die je kunt afvinken. Het maakt ‘m tot een van de meest complete motoren die op de markt te krijgen is. Geen wonder dat dit de best verkochte motor in Nederland is en dat de blauwe pettenbrigade dit tot hun favoriete tweewieler heeft verkozen.
Een andere reden waarom je offroad staand moet rijden, is dat je dan beter zicht hebt. Niet zozeer in hoe ver je kan kijken, maar juist in je blik op de weg. Werner: “Juist omdat de ondergrond gaat veranderen, wil je tijdig een inschatting kunnen maken. Als je rechtop staat, dan kijk je op een andere manier op de weg. Op straat heb je veel grip, in het terrein minder tot bijna geen grip. Buiten het feit dat de motor onder je beweegt, is de mindere mate van grip hetgeen dat offroad rijden zo anders maakt. Wat kan er gebeuren als de motor opeens minder grip heeft? Dan kan die zijdelings verplaatsen of wegglijden, waardoor je kan vallen. Door te staan zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk grip behoudt, met meer controle tot gevolg.”
Zand
Een van de ondergronden waar je niet omheen kan tijdens het offroad rijden is zand. Dus staat er tijdens deze training ook een prachtige zandweg, dwars door een Frans-achtig landschap op het programma. Zo leren we hoe de achterrem en voorrem (of allebei tegelijk) te gebruiken en krijgen we het verschil uitgelegd tussen de verschillende rijmodi (van rain tot enduro pro) op de BMW GS. En hoe pak je het aan als je opeens een lange zandweg over moet? “Een zandweg moet je juist op hogere snelheid benaderen, want anders gaan je banden te veel zoeken en verlies je grip. Houd dus altijd de vaart erin als je over zand rijdt. Qua versnelling houd ik altijd de volgende stelregel aan: je snelheid – 1. Dus als je vijftig kilometer per uur rijdt, dan pak je dat in z’n vierde versnelling.”
Allroad training
Na een paar keer op en neer over het zandpad te hebben geblazen kunnen we ook deze ondergrond van afvinken op de bingokaart. Terwijl we likkend aan een smeltend raketje nog wat theorie krijgen uitgelegd over zandweggetjes, wordt het tijd om via de binnenwegen van Oost-Nederland weer koers te zetten richting het hoofdkwartier in Apeldoorn. Terwijl het schilderachtige landschap aan ons voorbij trekt, realiseren we ons hoe waardevol deze training is. Niet alleen als je offroad ambities hebt, het maakt je simpelweg een betere motorrijder waar je ook in het dagelijks leven profijt van hebt. Het maakt deze allroad training in alle opzichten een meerwaarde is voor elke motorrijder. Misschien moeten we toch maar eens nadenken over die inschrijving voor Dakar.
Meer info of zelf een allroad training volgen? Check berrt.nl .