De Kawasaki Ninja is een van de meest iconische motoren ooit gemaakt. Binnen het model heb je nog een paar keuzes. Wij gingen op pad met de Kawasaki Ninja H2 SX SE: de sport touring machine van het allerhoogste niveau.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja, we zijn inderdaad al een keer eerder op pad geweest met de Kawasaki Ninja H2. Dus wat is het verschil als de letters SX SE erbij komen te staan? De visueel meest opvallende toevoeging zijn de zijkoffers waarin je flink wat opbergruimte hebt. Mocht je ze even niet nodig hebben, dan kun je die zijkoffers er trouwens ook gemakkelijk op- en afklikken. Overigens belooft Kawasaki dat die koffers op elke snelheid meekunnen. Bovenal is dit de meest comfortabele variant van de Ninja H2.
Kawasaki heeft twee modellen: de Ninja H2 SX en de Ninja H2 SX SE. De toevoeging van SE staat hierbij voor Special Edition. De SE wijkt van het standaardmodel in een paar facetten. Zo heeft 'ie semi-actieve elektronische vering (meer comfort), gepolijste wielen, Brembo stylema remklauren en zelfherstellende lak. Allemaal weer net even wat luxer, uitgebreider en rijker uitgerust.
Enfin, in de praktijk komt het inderdaad neer op een H2 met koffers aan de zijkant. Een 210 pk (!!) sterke knalmodule waarmee je lekker op vakantie kunt of kleine boodschappen mee kan doen. Maar er is zoveel meer.
Zo is het featurepakket ronduit indrukwekkend. De H2 SX SE is voorzien van meer opties dan een multinational verkoopt op de AEX. We zullen er even een paar opnoemen. Qua comfort is de Kawa voorzien van een voor motorfiets unieke features als adaptive cruise control (die je helpt je rijbewijs in je zak te houden), forward collision warning (die je waarschuwt als je in een aanrijding terecht lijkt te komen) en er zit blind spot dection op (waarbij een lampje in je spiegel oplicht als er een vervoersmiddel in je blinde hoek zit). Al deze features zijn te danken aan de introductie van het Advanced Rider Assistance Systems (ARAS) radarsysteem, dat voor het eerst op een Japanse motorfiets is geïnstalleerd.
Verder zit er een voortreffelijke up/down quickshifter op, heb je in de winter wel wat aan handvatverwarming, kun je jezelf af laten schieten met de launch control en uiteraard is ‘ie ook voorzien van traction control, waarbij je kunt kiezen uit drie verschillende standen. Er zit keyless entry op, een bandenspanningsmonitor en vehicle hold assist, dat je helpt op je plaats te blijven staan.
Zullen we nog even doorgaan? Nou, vooruit. Op de Ninja H2 SX SE zit het meest indrukwekkende display dat we tot nu toe op een Kawasaki hebben gezien. Het compleet nieuwe TFT-scherm is maar liefst 6,5” groot en biedt een karrenvracht aan informatie. Met Kawasaki SPIN kun je je smartphone verbinden met je bike, waardoor je apps als navigatie, weersvoorspellingen, muziek, telefooncontacten et cetera kan checken op het scherm voor je neus, buiten alle standaard info. Ronduit fantastisch in elkaar gezet.
Zo, genoeg over snufjes gepraat. Hoe rijdt dit? De vernieuwde zadels zitten heerlijk comfortabel. In tegenstelling tot de Ninja H2 is ook het stuur een tikkie getweak, waardoor je iets minder met je knieën tegen je ellenbogen aanzit en een meer relaxte, ontspannen rijhouding aanneemt. Minder racy, meer touring. Ook opvallende conclusie is hoe soepel die rijdt. Ondanks z’n gewicht voelt de besturing zeer licht en vol souplesse aan. Ook de versnellingsbak toont zich erg vergevingsgezind. Als je een keertje bent vergeten terug te schakelen en in een te hoge versnelling rijdt, dan wordt dat je vergeven. Dat 137 Newtonmeter aan koppel trekt je er wel doorheen. Lovend zijn we ook over de up/down quickshifter, die zo soepel schakelt als een antilope over de Afrikaanse savanne dartelt.
Zoals in de intro gezegd is de Ninja is een van de meest iconische motoren ooit gemaakt. Dat heeft het niet in de laatste plaats te danken aan de snelheid die met de bike gepaard gaat. Het Balanced Supercharged 998cc 4-in-lijn motorblok staat aan de basis van de laatste generatie Ninja’s. In dit geval weten de engineers daar maar liefst 210 pk uit te peuren! Daarnaast kun je rekenen op 137 Newtonmeter aan koppel. Het zorgt ervoor dat je in raketmodus van z’n plek schiet. In z’n eerste versnelling naar het maximum aantal toeren per minuut zorgt ervoor dat je al op een snelheid van 127 km/u zit. Dan te bedenken dat je daarna nog vijf versnellingen te gaan hebt. Je gaat zo snel, zo ontzettend hard. Ondertussen hoor je die Supercharger op prachtige wijze kirren en bijdragen aan de heerlijke, brute sound die uit de Kawa komt. Duik achter je windschermpje en de wereld raast aan je voorbij, waarbij je al heel rap een twee wordt weergegeven op de digitale snelheidsmeter. Wat een power, wat een snelheid! Dat windschermpje zorgt er mede voor dat je ook op hoge snelheid nog comfortabel in het zadel zit. Alsof je aan de rails zit geplakt en een Japanse bullet train. In volle vaart vooruit! Fun fact: een groot aantal onderdelen van die befaamde bullet train worden ontworpen en gebouwd door Kawasaki.
Zo is de Kawasaki Ninja H2 SX SE een ongelooflijk veelzijdige motor die alles biedt wat je wil. Comfort, snelheid, fijne besturing, luxe features… Ja, dat komt natuurlijk met een prijskaartje. Dit exemplaar gaat vanaf € 31.149,-. Maar dan heb je wel een van de beste en meest complete tourmotoren die op de markt te vinden is. Met, of zonder koffers.
Meer info of een proefrit maken op de Kawasaki Ninja H2 SX SE? Check kawasaki.nl .
Motor: viercilinder lijnmotor Motorinhoud: 998 cc
Vermogen: 210 pk Max koppel: 137 Newtonmeter
Gewicht: 260 kilo Tankinhoud: 19 liter
Prijs (vanaf): €31.149,-
Tekst + foto’s: Chris Riemens