Dat TikTok hot and happening is, weten we ondertussen wel. Maar hoe krijg je het nou voor elkaar om succesvol te worden op dit platform en hoe scoor je hoge views? Wij vroegen het aan Senna Kost . Senna runt een TikTok agency, genaamd Aidem en behaalde hiermee vorige maand een omzet van 113K. Hij vertelt ons hoe jij tussen de 100K en 1 miljoen views op TikTok krijgt.
Volgens Senna is TikTok de grootste opportunity voor personal brands, bedrijven en content creators sinds de komst van Instagram en YouTube. “De data vanuit TikTok en derden laat zien dat TikTok inmiddels Google heeft verslagen als meest populaire platform. Ook houdt TikTok mensen langer op het platform dan dat YouTube en Instagram dat doen.”
Met deze gegevens, het feit dat andere platforms de eigenschappen van TikTok kopiëren en dat TikTok constant doorontwikkeld in nieuwe features, lijkt de groei niet snel te stoppen. Steeds meer bedrijven en creators zullen gebruik gaan maken van TikTok. Dit brengt zowel kansen als urgentie met zich mee voor de mensen die nog niet gestart zijn.
Wat maakt TikTok uniek ten opzichte van andere social mediakanalen als Instagram en Snapchat? “Het algoritme van TikTok en de focus op korte video’s maakt het platform een stuk anders. Het algoritme van TikTok werkt op basis van interesses, waardoor jij als gebruiker de meest relevante video’s te zien krijgt. Dit is gebaseerd op dat waar jij op dat moment het meest interesse in hebt en niet zozeer op wie jij volgt.”
Het is niet de hoeveelheid following die je hebt die er voor zorgt dat jij mensen bereikt. Het gaat erom in hoeverre jouw video goed presteert. Hierdoor is het platform perfect om snel een following en awareness te creëren voor mensen/bedrijven die vanaf nul beginnen en weten hoe zij goede content moeten maken. “Goede content wint altijd. Vanaf nul beginnen en resultaat boeken is op platformen zoals Instagram vele malen moeilijker.”
Dat TikTok een platform voor pubers is, is volgens Senna een verouderd beeld. “Data laat zien dat meer dan 80% van de gebruikers op TikTok ouder is dan 18 jaar en meer dan 50% is ouder dan 24. Het is dus een verouderd beeld dat het platform voor pubers is, dat er geen ouderen op het platform aanwezig zijn en dat er geen koopkracht zit. Het platform wordt qua doelgroep steeds ouder, net zoals dat bij Instagram en Facebook is gebeurd.
De full service TikTok agency, waar Senna onderdeel van is, helpt bedrijven van A-Z met het groeien op TikTok. Hierbij kun je denken aan content bedenken, filmen, editen, werken met creators/influencers en advertenties draaien. De doelstellingen zijn vaak directe sales, awareness of community building.
“Wij merkten al snel dat niet iedereen de luxe heeft om een agency te betalen of simpelweg liever zelf de skill willen leren. Daarom hebben wij de TikTok Universe Academy opgericht, waarin wij (personal) brands en social media managers de exacte strategieën van de agency leren.”
Ze maken al 7 jaar content voor bedrijven om te groeien op social media in views en followers. Dit deden zij voornamelijk op YouTube. Door de explosieve groei van TikTok als platform hebben zij 1,5 jaar geleden als agency besloten om zich 100% te focussen op TikTok.
“Eerst heb ik mijn persoonlijke following opgebouwd van 0 naar 100K volgers in vijf maanden tijd. Dit om aan te tonen dat onze strategie werkt. Practice what you preach. Hierna hebben wij steeds meer TikTok experts aangehaakt om dé expert op TikTok te worden. De kennis van onze experts delen wij nu binnen de Academy.”
Hoe Senna in vijf maanden tijd van 0 naar 100K ging? Door een super simpel stappenplan aan te houden en 4-5 keer per week te posten. Dat kostte hem zo’n vier tot zes uurtjes tijd per week en soms zelfs korter.
“Dit stappenplan hebben wij een aantal jaar geleden ontwikkeld na ons succes op YouTube. Deze is daarna specifiek voor TikTok gefinetuned. Hierdoor hoef je eigenlijk geen creatieve genie meer te zijn, haha! Uiteraard wordt dit stappenplan van begin tot eind uitgelegd in de Academy."
Wat voor plan heeft Aidem Agency uitgerold om personen en bedrijven daarbij te helpen? “Optie 1 is je marketing op TikTok uitbesteden bij de agency. Wij gaan als agency samen met de klant rond de tafel om realistische doelen op te stellen om vervolgens de strategie te bespreken en live te gaan.”
Optie 2 is de Academy. Hier krijg je levenslang toegang tot videocursussen, updates en live coaching sessies van de experts en een online community met 24/7 support. De academy is dé omgeving om te slagen op TikTok met kennis van onze Tiktok experts met bewezen resultaten.
Views betekenen nog niet per se dat je ook veel volgers hebt, maar door consistent waardevolle video’s te posten kun je een following opbouwen. “Als mensen je dan vaker voorbij zien komen, vergroot je ook de kans op meer volgers. Daarnaast is een call to action toevoegen aan het einde van je video cruciaal, zoals ‘volg voor meer van dit soort video’s’. Zo spoor je mensen sneller aan tot volgen.”
Meer weten? Senna post regelmatig gratis tips, tricks en insights over TikTok ga naar aidem-agency.com of check het Instagram-account en TikTok van Senna. Voor onze trouwe lezers heeft Senna nog een bonus. Als je hem via Instagram een dm stuurt met 'FHM', krijg je gratis toegang tot de uitlegvideo over het TikTok Algoritme Reward System, t.w.v. €97,-