Vorige zomer had dé grote doorbraak moeten worden van Goldband. Met meer dan 70 boekingen in Nederland en België stonden Milo, Boaz en Karel op ontploffen. Een virus met de dezelfde naam als een smakelijk zomers biertje gooide roet in de feestelijke maaltijd. Ze verdrongen hun verdriet van de gestaakte doorbraak door keihard te beuken in de studio. Hun single De Langste Nacht kwam onlangs uit, ze staan geboekt op festivals als DGTL, ZeeZout en Down The Rabbit Hole en we kunnen eind deze zomer op een debuutalbum rekenen. 2021 wordt niets meer dan een uitgestelde executie van een exploderende popband. FHM in gesprek met de flamboyante Haagse stukadoors. “Onze muziek is een mix van Prince en André Rieu.”
Het ambacht van stukadoor is de rode lijn die het trio bij elkaar heeft gebracht. “We kennen elkaar via het stuken. Onze vaders waren stukadoors. Van jongs af aan gingen we met ze mee naar de bouw en zo zijn we elkaar tegengekomen.” Nadat ze een beetje zongen op de werkplaats en het eigenlijk wel aardig vonden klinken, ontstond het idee om iets te beginnen met z’n drieën en zag Goldband het levenslicht.
Aan de andere kant van de Zoom-verbinding hangen Karel (27), Boaz (31) en Milo (28) naast elkaar op de bank van het huis van Karel en Milo. Wat is er eigenlijk zo mooi aan het vak van stukadoor? Boaz: “Overal zijn muren. En muren houden de samenleving staande”, luidt zijn filosofische antwoord. Milo vult lachend aan: “Het is stiekem ook heel meditatief om te doen. Je hebt eerst een heel lelijk muurtje en als je daar dan klaar mee bent dan is het recht en glad. Dan kan de schilder er zo overheen. Als mensen dan binnenkomen zijn ze altijd zo enthousiast hoe strak het eruit ziet. De loodgieter krijgt nooit zulke complimentjes.” Hoewel op ’t eerste oog niet direct te herkennen, is ook de naam van de band te herleiden naar het stukadoren. “We waren al heel lang op zoek naar een naam. Er lagen wat gekke opties op tafel, zoals Happy Pech of Tweeduizendnegatief. Op een gegeven moment stonden we op de werkvloer en toen zag Boaz een zak Goldband liggen,” vertelt Milo. “Ineens kwam het bij hem binnen van ‘Hé, dit is een goede naam’. Karel en ik waren nog niet helemaal overtuigd.”
Boaz:“We hebben daarna nog een paar maanden ruzie gemaakt. Maar ik was al een tijdje heel enthousiast. Toen heb ik een kleine presentatie gegeven met een opbouw waarbij ik toewerkte naar de climax. ‘En de naam is… Goldband’. Nou, toen moesten ze wel instemmen. Het was heel twijfelachtig, maar uiteindelijk volgde een ‘Nou oké’.”
Karel:“Het is wel een heel verwarrende naam, want heel veel mensen zeggen Goldband (uitgesproken op z’n Engels, red.). Dat klinkt wel logisch, maar eigenlijk is het Goldband (uitgesproken als in autoband, red).
Milo: “Misschien moeten we een keer aan de leverancier vragen hoe je het uitspreekt. Het is een Duits bedrijf, toch?
Milo: “Waarom staat er dan Gold?”
Boaz: “Omdat het topspul is.”
Milo:
“Het is wel heerlijk om mensen te verbeteren. Of het soms juist te laten. Of na zes keer verkeerd zeggen opeens toch te verbeteren, boos te worden en weg te lopen.”
In 2019 werd hun debuut EP in de ether geslingerd. Het leverde culthits als Witte Was en Mijn Stad op. Vier maanden daarna stonden ze al op Lowlands. Weliswaar een halfuurtje in de piepkleine Sexyland stage, maar toch. Een belangrijker moment in hun ontwikkeling was het optreden op talentenfestival Noorderslag, waar ze indruk maakten op de aanwezige partygangers en pers. “Heb je Noorderslag eerder zo aan zien staan?”, kopte 3voor12 . En een jaar geleden werden ze uitgeroepen tot 3FM Talent. Ook De Volkskrant is lyrisch en riep Goldband uit tot één van de beloftes van 2021. De reden van deze lof is geen raadsel. De moddervette synthpop heeft alles om de komende jaren uit te groeien tot een van de beste acts van Nederland. Goldband roept bij vlagen een gevoel van herkenbaarheid op van artiesten als De Jeugd van Tegenwoordig, Eefje de Visser, The Opposites, maar ook van een band als Doe Maar. Maar stop ze niet in een hokje, want hun geluid klinkt bijzonder verfrissend, nieuw en eigen. Zien zij zichzelf als popmuziek? Boaz: “Ik denk dat we daar wel naartoe zijn gegroeid. Onze eerste samenwerking in de muziek was een beetje elektronisch hiphop georiënteerd. We zijn ons sindsdien constant aan het door ontwikkelen. We zijn nog steeds zoekende naar ons eigen geluid. Er valt denk ik ook niet echt een genre aan ons te koppelen.” Als we vragen hoe ze hun eigen muziek zouden moeten omschrijven, rolt bij Boaz desalniettemin ad rem een verzamelterm over de tong: “Eclectische Nederpop.” Of zoals Milo zegt: “Het is een mix van Prince en André Rieu.”
Belangrijkste gemeenschappelijke factor in de muziek van Goldband is de onmiskenbare connectie met dance. Zo maakten wij in de zomer van 2019 kennis met hun muziek nadat dj Job Jobse hun plaat Mijn Stad in een van zijn sets gooide, waarna het puntjes regende in de razendpopulaire Facebookgroep Raad de Plaat. Maar het was Wildeburg waar de track voor het eerst ten gehore werd gebracht op een festivalweide. Niet geheel toevallig waren de mannen daar allemaal bij. Of nou ja, fysiek gezien dan.
Milo:“KI/KI draaide ‘m als eerst op Wildeburg. Zo is Job er waarschijnlijk ook aan gekomen. Daarna kregen we filmpjes van over de hele wereld doorgestuurd waar Job ‘m heeft gedraaid. Van Indonesië tot Mexico. Dan zit je wel effe van wat the fuck. Echt sick.”
Karel:“Ik was er niet echt bij op Wildeburg, maar ik was er wel bij, zeg maar.”
Boaz:
“Ik was aan het huilen. KI/KI had al tegen ons gezegd dat ze ermee zou afsluiten. We waren die nacht allang niet meer bij elkaar. Ik was met andere mensen bij een veldje, liep terug naar de tent en toen dacht ik: ‘Oja, KI/Ki is daar aan het draaien!’. Vervolgens kwam ik Kareltje tegen. Ik zal maar niet zeggen hoe, haha. En toen draaide ze ‘m ook nog. Ik kon de tranen niet bedwingen. Zo’n mooi nummer. Wat ook wel meespeelde is dat ik een zegel of twee erin had.”
Milo
: “Ik lag half slecht te gaan in de tent door diezelfde zegels. Ik hoorde ‘m wel op de achtergrond. Ik dacht eerst dat mensen ‘m op hun telefoon aan het afspelen waren voor de tent.
Boaz:
“Het sicke was vooral dat mensen het sick vonden. Het ging echt los.”
De verwantschap met de house- en techno scene is niet zo vreemd, gezien het trio een hechte alliantie heeft met de Haagse club PIP. Karel: “Dat is ons broederbedrijf. Dat is familie. Door die connectie zitten we al best lang in de nachtcultuur. Ze hebben heel veel deuren voor ons geopend. Zij hebben bijvoorbeeld de distributie van onze EP Van de Roulette naar de Doublet
gedaan. Ze hebben ons altijd gebackt en geboekt. We repeteren daar nog steeds of hebben een meeting. Via PIP hebben we bijvoorbeeld ook de gasten van ZeeZout leren kennen, zij zijn een beetje als verre achterneven van ons. Of de mensen van DGTL. We hebben het huis van de programmeur van DGTL nog gestukt. Wel gewoon voor geld hoor.”
Ook hun nieuwe single De Langste Nacht gaat over het verlangen naar het nachtleven. “Het gaat over de periode waar we nu in zitten. Een tijd waarin we al anderhalf jaar zonder georganiseerde party’s moeten leven. En hoe graag wij dat weer terug willen zien. Het gaat over de langste nacht die we gaan beleven als alle remmen weer los zijn.” Of zoals Boaz samenvat: “Het gaat over de knaldrang van onze generatie.” Het is de derde track van het nieuwe album dat medio augustus uit zal verschijnen. Vorig jaar had het jaar van hun definitieve doorbraak moeten worden, maar ja: corona.
Karel:“We zijn daar wel even verdrietig om geweest, maar we hebben de knop omgezet dat we door moeten gaan. Het is vallen en opstaan. Wat ik wel fijn vond is dat we niet de enige waren, alles stond stil. Het kutte was wel dat we net op springen stonden.”
Milo:“De eerste lockdown hebben we in de studio gefeest alsof we naar een optreden moesten. Aan het feesten is niet veel veranderd, dat hoort ook bij het proces van zo’n album maken. Wel gewoon netjes met z’n viertjes hoor. Voor de rest hebben we bijna elke dag van het jaar in de studio gezeten en hebben we kei- en keihard gewerkt. In die zin kon het niet beter: we hebben zonder veel afleiding heel gefocust kunnen werken aan ons allereerste album, want hiervoor waren het alleen EP’tjes. Dit voelt als een hele grote stap. Maar ja, we hadden een jaar geleden al in FHM kunnen staan.
Dus hebben we nog een halve festivalzomer voor de boeg, waarin we als het goed is kunnen gaan genieten van de lang verwachte doorbraak van de bazen van de stuk. Maar dan met nog veel meer materiaal. Het kan niet anders of het succes van Goldband staat nog in de kinderschoenen. Het verlanglijstje voor de toekomst is onverminderd groot en ambitieus.
Milo:“Ik wil dat Anton Corbijn een fotoshoot met ons doet. Hij schiet leuke plaatjes.”
Boaz:“Een collab met Anouk.”
Karel:“Jurylid bij The Voice Kids.”
Milo:“ADO Den Haag kopen voordat Boef het doet.”
Boaz:“Een speelfilm schieten. Maar vooral wil ik dat we nog lang en gelukkig muziek maken.”
De Langste Nacht van Goldband is nu te beluisteren op Spotify en andere bekende streamingsdiensten. Het album van Goldband is nu uit.
Het interview is afgenomen voordat hun album uitkwam, maar nu is het zover: Betaalbare Romantiek is het langverwachte debuut van de mannen van Goldband. 14 nummers van hun kenmerkende elektronische pop sound, dit is lekker. Luister 'm hieronder.
Tekst: Chris Riemens Beeld: Tom van Huisstede