PR-koningin van de dance-industrie José Woldring: “Mijn business liep al heel snel helemaal uit de hand”

21 okt 2022, 12:42 Podcast
jose woldring
Als oprichter van The Media Nanny begeleidt ze artiesten als David Guetta, Charlotte de Witte en Reinier Zonneveld. In de week van Amsterdam Dance Event gaat hoofdredacteur Chris Riemens in gesprek met één van de belangrijkste vrouwen uit de dance-industrie: José Woldring.
Als oprichter van The Media Nanny is José uitgegroeid tot een van de belangrijkste vrouwen in de dance-industrie. “Ik was 23 jaar oud en ik hielp mensen of artiesten met hun media. Een nanny verzorgt natuurlijk kinderen en helpt mensen uit de brand. Je had destijds de serie The Nanny , met Fran Fine. Zo is de naam ontstaan.”

The Media Nanny

“In een nutshell: wij doen PR-management voor artiesten, evenementen en merken. Iedereen die een verhaal of product heeft en dat via de media onder de aandacht wil brengen, die helpen wij. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. Dat doen we onder andere voor artiesten als David Guetta, Oliver Heldens, Reinier Zonneveld en Seth Troxler. Verder doen we alles voor de ID&T Group, van Awakenings en Mysteryland tot Sensation. Al onze klanten zitten in de entertainment/lifestyle hoek, met de focus op muziek.”
Mijn bedrijf groeide al snel enorm. Ik deed klussen voor Anna Agency, dat is een groot boekingsagentschap. Daar zaten veel grote namen bij als Hardwell, Nicky Romero en Marco V. Zo bouwde ik een groot netwerk op. Dan belde ik de krant op in Polen als een artiest daar kwam optreden. Of mailde ik een blog in Amerika als Hardwell een nieuwe release had.”
“Kort daarna ging ik ook aan de slag voor Spinnin Records. Die hadden ook echt een vijver van allemaal opkomende talenten als Martin Garrix, Tony Junior en Julian Jordan. Die waren toen allemaal 16 à 17 jaar oud. Voor mij was dat ook wel een kickstart. Die gasten gingen zo hard en hun muziek werd zo goed opgepikt, toen liep mijn business ook snel uit de hand. Dancemuziek is in Nederland al heel lang heel groot, maar internationaal explodeerde het ook in één keer. In Amerika werd EDM opeens hét nieuwe genre. Ik heb ook wel een beetje geluk gehad met de timing. Het is best wel een niche, maar er was niemand die PR deed voor dj’s dus kwamen ze al snel bij mij terecht. Ik had het netwerk en snapte hoe de scene werkte.”

Martin Garrix

Via Spinnin zijn Martijn en ik bij elkaar gekomen. Ik heb hem zien uitgroeien tot een van de meest succesvolle Nederlandse artiesten ooit. Van zijn eerste release tot ongeveer een jaar geleden heb ik hem begeleid. Tegenwoordig doen ze de PR voor hem in house. Als je zo lang hebt samengewerkt, dan is dat best even wennen. We waren als broer en zus, ik was enorm betrokken. Als dat opeens weg is dan voelt dat ook wel als een gek gemis. Dat heb ik niet alleen met hem, ook met andere artiesten of klanten. Als je intensief samenwerkt, bouw je een band op. Je groeit allemaal een bepaalde richting op, dus ik denk dat het ook wel goed is als je op gegeven moment ieder weer een eigen kant op gaat. Dat is voor mij ook wel een learning geweest. In het begin van mijn carrière begon ik aan mezelf te twijfelen als een artiest of klant wegging.”

Amsterdam Dance Event

“ADE is misschien wel de drukste, maar ook de leukste week van het jaar. Wij zijn de host voor onze artiesten en evenementen die we vertegenwoordigen. Elke dag sta ik op en ga ik naar bed met een grote lach op mijn gezicht en helemaal voldaan”, zegt José. Wat ADE betekent voor de muziekindustrie? “Het is een van de belangrijkste conferenties van het jaar, misschien wel de belangrijkste. De hele wereld uit die scene komt naar Amsterdam. In de muziekindustrie an sich is het een heel vooruitstrevend festival. Het is niet alleen maar feesten. Er worden veel panels en keynotes gegeven waarin wordt gesproken over de toekomst van de industrie.”
FHM’s Vrouwen aan de Top wordt je aangeboden door Lexa: Serious Dating, Crazy Love. Schrijf je hier in en scoor die date!

Podcast luisteren met José Woldring

Je luistert de aflevering hier op al jouw favoriete podcastkanalen . Verder zullen we elke week een complicatie delen op ons YouTube-kanaal. Welke succesvolle vrouw zou jij wel te gast willen zien in onze podcast? Laat het weten in de comments op Facebook, Instagram of YouTube! Abonneer je dan gelijk even op onze podcast, zodat je niets hoeft te missen.
FHM’s Vrouwen aan de Top is een productie van ILVY . Wil je adverteren of samenwerken, stuur dan een mail naar: [email protected].
Delen met
Ook interessant