In Milaan heb je twee grootmachten: AC Milan en
Internazionale. Vandaag richten we onze pijlen op de rooien uit Milaan. Zij
hebben namelijk hun nieuwe thuisshirt gepresenteerd, en dat dragen ze vanavond
voor het eerst. Wij zijn onder de indruk van de samenwerking tussen AC Milan en
PUMA. PUMA heeft het nieuwe thuisshirt voor het seizoen
2025-2026 onthuld. Geïnspireerd op de visie van oprichter Herbert Kilpin op een
“team van duivels”, brengt het ontwerp zijn droom tot leven met rode vlammen
over de iconische strepen en een vurig rood clublogo. Kilpin zei ooit over de
kleurensamenstelling: “Onze kleuren zullen rood zijn als vlammen en zwart om
angst aan te jagen bij onze tegenstanders.” Die uitspraak staat nog altijd
centraal in de identiteit van de club en vormt al meer dan 125 jaar de basis
van de Rossoneri. AC Milan is een klassieke club, en dat stralen ze uit met dit
nieuwe thuisshirt.
AC Milan eert zijn erfgoed
Wat straalt het shirt dan uit? Traditie en innovatie. Het
weerspiegelt op prachtige wijze het erfgoed van de club. Tegelijkertijd blijft
het shirt niet in het verleden hangen. Ook de hedendaagse hype is meegenomen in
het ontwerp en dat zie je terug in de moderne details van de tenues.
Maikel Oettle, Chief Commercial Officer van AC Milan,
benadrukt dit evenwicht: “Het nieuwe thuisshirt weerspiegelt het erfgoed van de
club door een ontwerp dat voortbouwt op onze tradities en tegelijkertijd
subtiele elementen van vernieuwing bevat. Het haalt inspiratie uit de betekenis
van onze kleuren en symbolen en zet de stijlrichting voort die we de afgelopen
seizoenen samen met PUMA hebben ontwikkeld.”
Ook Marco Mueller, Senior Director Product Line
Management Teamsport Apparel bij PUMA, legt de nadruk op de symbolische kracht
van het shirt: “Dit shirt herinnert iedereen aan de angst die dit team bij
tegenstanders kan opwekken en zorgt ervoor dat de Rossoneri het vuur vanaf de
zijlijn laten voelen.” Kortom: over dit nieuwe tenue is goed nagedacht. En
laten we eerlijk zijn: wij zijn behoorlijk onder de indruk.
Twee versies
Het shirt is beschikbaar in twee versies: Authentic en
Replica. Beide zijn gemaakt met PUMA’s ULTRAWEAVE-stof, die gewicht en wrijving
vermindert voor topprestaties. De Replica-versie heeft hetzelfde opvallende
design, maar dan in een meer ontspannen pasvorm ideaal voor wedstrijddagen en
casual wear. Beide shirts zijn voorzien van PUMA’s dryCELL-technologie, die
zweet afvoert voor extra comfort. En met het RE:FIBRE-initiatief worden de
Replica-shirts geproduceerd met 95% gerecycled textielafval een mooie stap
richting duurzamere voetbaltenues.
Het thuisshirt van AC Milan voor het seizoen 2025/26
maakt zijn debuut op het veld op 24 mei, wanneer Milan het in hun laatste Serie
A-wedstrijd opneemt tegen Monza. Fans kunnen het shirt vanaf 22 mei kopen via
de online en fysieke winkels van PUMA, AC Milan en geselecteerde retailers.