Iedereen kent dat moment wel: die eeuwige afweging tussen ‘ik haal het tankstation wel’ en ‘misschien toch maar even brandstof erin'. Als je dat eerste kiest op de Duitse snelweg en je komt stil te staan met een lege tank, dan krijg je niet alleen vuile blikken van voorbijrazende vrachtwagens, maar ook een officiële rekening van de Duitse overheid. En geloof ons: die is allesbehalve vriendelijk.
In Duitsland geldt een simpele regel: stilvallen op de snelweg door brandstofgebrek wordt gezien als nalatigheid. Geen discussie. Dat betekent dus een
boete. Minimaal €35, maar als je een tijdje blijft staan, dan kan dat oplopen naar €70. Krijg je het voor elkaar om daardoor een gevaarlijke situatie te veroorzaken, dan mag je rekenen op €105. En daar blijft het niet bij: er is ook kans op strafpunten op je rijbewijs, die later je verzekering weer duurder maken. Geen pretje.
Verzekering? Vergeet het maar
Verzekeraars zitten in Duitsland (en eigenlijk overal) niet te wachten op claims waarbij de bestuurder z’n tankwaarschuwing vrolijk heeft genegeerd. Lege tank = jouw schuld = geen dekking bij schade. En als je pech hebt, krijg je ook nog een hogere premie als bonus. Tanken wordt dus ineens een stuk goedkoper dan al dat gedoe erna.
Nederlandse regeltjes
Het is in Nederland sinds 2018 niet meer strafbaar om zonder brandstof langs de snelweg te staan. Voorheen riskeerde je een boete van €230, maar het gerechtshof in Leeuwarden vond dat een lege tank nou eenmaal kan gebeuren, en dus is dat juridisch gezien een noodgeval.
Maar let op: dit is geen vrijbrief om de tank tot de laatste druppel leeg te rijden. Politiek wordt er namelijk al langer gesproken over het herinvoeren van een boete, met bedragen tot wel €1.500 die voorbij zijn gekomen in voorstellen. Met name VVD’er
Remco Dijkstra vindt dat je geen excuses meer hebt met alle waarschuwingen die moderne auto’s geven. En eerlijk: daar zit wat in.
Toch stranden door brandstoftekort
Mocht je toch stranden, doe dan het volgende: zet je auto veilig aan de kant, alarmlichten aan, hesje aan, gevarendriehoek op afstand en blijf achter de vangrail. Bel pas daarna de hulpdiensten. In Nederland helpt de
ANWB je dan zonder extra kosten, maar in Duitsland moet je zelf een sleepdienst regelen. Reken dan maar op een pittige rekening.
Tank op tijd, want dat scheelt een hoop gezeik.