We tanken nu zomerbenzine: wat de auto wel merkt, maar jij niet

02 mei , 16:00 Entertainment
depositphotos 268864834 xl
Zomerbenzine: sinds 1 mei is dat wat er uit de pomp komt. Geen marketinggrapje, maar een jaarlijks terugkerende, wettelijk verplichte wissel die precies op die datum ingaat. Deze benzine is namelijk echt anders dan wat je de afgelopen maanden in je tank hebt gegooid. En hoewel je auto er niet ineens een sixpack van krijgt, zijn er wel degelijk verschillen.
De meeste mensen hebben er geen idee van dat de samenstelling van benzine tweemaal per jaar verandert. De overgang van winter- naar zomerbenzine is misschien niet het soort gespreksonderwerp dat je aansnijdt aan de bar, maar onder de motorkap is het een serieus ding. In de winter wordt er namelijk extra butaan aan de benzine toegevoegd. Dat zorgt ervoor dat je auto ook bij min vijf nog gewoon start, zonder te mokken of te haperen. Maar zodra het warmer wordt, verandert die formule. Want wat in de kou helpt, wordt in de hitte ineens een probleem.

Wat is zomerbenzine

Zomerbenzine bevat minder butaan, omdat benzine bij hogere temperaturen toch al snel genoeg verdampt. Zou je hartje zomer met winterbenzine blijven rijden, dan loop je het risico dat de brandstof te vluchtig wordt. Dat kan resulteren in ‘pingelen’; een soort ongewenste pre-party in je cilinders, waarbij de brandstof al verdampt voordat hij je motor überhaupt bereikt. Dat is niet alleen slecht voor de prestaties, het klinkt ook alsof je auto besluit z’n contract op te zeggen.

Het verschil tussen de twee

Gelukkig is het verschil subtiel. De meeste automobilisten zullen er niets van merken. Je hoeft niet anders te tanken, niets af te stellen of speciale benzine te zoeken. Gewoon volgooien en gaan. Toch doet zomerbenzine net wat efficiënter z’n werk. Omdat er minder vluchtige bestanddelen inzitten en de energiedichtheid iets hoger ligt, verbruik je per liter net iets minder en levert je motor een fractie meer vermogen. Niet genoeg om opeens 30 pk extra te voelen, maar op de lange termijn wel het soort verschil waar je innerlijke boekhouder blij van wordt.

Dieselrijders 

Ook dieselrijders zitten goed. Waar winterdiesel nog is voorzien van een soort antivries om te voorkomen dat de boel verandert in vlokken, is dat in de zomer niet meer nodig. De brandstof is wat simpeler van samenstelling, wat betekent dat moderne motoren net wat schoner draaien. En jij minder kans loopt op verstopte filters of dure verstuivers die hun pensioen ineens versneld aanvragen.
Wat vooral geruststelt: deze hele wisseloperatie wordt voor je geregeld. Geen gedoe aan de pomp, geen keuze tussen seizoensmenu’s. Je tankt gewoon wat er uit de slang komt, en dat is precies wat jouw motor op dat moment nodig heeft. Zoals een goede bartender weet wat je wil drinken voordat je het zelf doorhebt.
Vanaf gisteren tank je zomerbenzine. Je merkt er weinig van, maar je motor des te meer.
Delen met
Ook interessant