TikTok, het walhalla voor dansjes, lip-syncs en eindeloze scrollsessies, dreigt voorgoed uit de VS te verdwijnen. Maar wacht, daar komen miljardair Frank McCourt en Shark Tank-ster Kevin O’Leary om de hoek kijken met een stiekem plannetje. Hun missie? TikTok redden van de ondergang en tegelijkertijd een digitale revolutie ontketenen.
TikTok ligt al maanden onder vuur in de VS. Privacyzorgen, spionage-angst en een natuurlijk het standaard politieke drama hebben geleid tot een nieuwe wet die ByteDance (het Chinese moederbedrijf van TikTok) dwingt om de app te verkopen of anders een totaalverbod te riskeren. Hier bovenop staat ook nog eens een leuke, en vooral snelle, deadline van 19 januari.
McCourt, voormalig eigenaar van de LA Dodgers en nu tech-visionair, heeft samen met O’Leary een bod uitgebracht op TikTok’s Amerikaanse tak. Dit project, The People’s Bid for TikTok, wil het platform herbouwen op Amerikaanse technologie, zonder de Chinese algoritmes. Nou, klinkt als een prima plan als je het ons vraagt. Alleen is er één klein probleempje: ByteDance heeft al gezegd dat TikTok niet te koop is. Oeps.
McCourt wordt gesteund door investeringsfirma Guggenheim Securities en Tim Berners-Lee, de uitvinder van niks minder dan het world wide web. Als dat geen technologische street-cred geeft, weten wij het ook effe niet meer. O’Leary liet zelfs weten dat hij de hulp van aanstaand president Donald Trump nodig heeft om deze deal rond te krijgen. Dat is natuurlijk geen verrassing, gezien Trump’s iconische liefde-haatrelatie met TikTok. Ondertussen houdt ByteDance voet bij stuk: geen verkoop, geen deal. De Chinezen laten zich niet zomaar de les lezen, en de tijd begint te dringen.
Als TikTok op 19 januari echt verdwijnt uit de VS, raken meer dan 170 miljoen Amerikaanse gebruikers hun favoriete app kwijt. Maar dat is nog niet alles: de €9,7 miljard die jaarlijks binnenkomt via advertenties op TikTok zal ergens anders heen gaan. Meta (Facebook en Instagram) en YouTube wrijven waarschijnlijk al in hun handen. Kleine spelers zoals Snapchat en Pinterest hopen natuurlijk ook een graantje mee te pikken.
En de TikTok-creators? Zij zitten met de handen in het haar. Hele carrières en inkomstenstromen zijn namelijk gebouwd op dit platform. Protesten zijn al begonnen, met jongeren die het recht op vrije meningsuiting en toegang tot TikTok verdedigen. Ook hier in Nederland gaan we de nodige gevolgen zien. Het lijkt erop dat we het straks toch moeten doen met de Europeanen op de voorgrond.
Kan TikTok nog gered worden of zeggen we binnenkort definitief vaarwel tegen onze favoriete scroll-app? Stay tuned, want dit drama is nog lang niet voorbij.