De onderwereld blijft een boeiende zaak. Drugsbendes blazen aan de lopende band portieken op, jongens van pas 15 jaar oud gaan de straat op voor kleine deals en het Marengo-proces speelt een prominente rol in onze samenleving. Dit jaar is er 9.000 kilo cocaïne meer dan vorig jaar uit de havens gevist. Maar wat betekent dat eigenlijk? Wordt er meer geïmporteerd of verloopt het smokkelen minder goed?
Even de aantallen op een rijtje. Het afgelopen jaar heeft de douane 60.000 kilo onderschept. Dat is een stuk meer dan vorig jaar, maar gezien er jaarlijks ongeveer 2 miljoen kilo wordt geproduceerd, zet het nog niet echt zode aan de dijk.
Alles wat via Rotterdam en de andere havens binnenkomt is niet alleen bedoeld voor de Nederlandse industrie. De haven van Rotterdam werd gezien als de toegangspoort van Europa, maar dus echt niet de hoofdgebruiker. De coke wordt na binnenkomst richting het oosten gebracht en vindt zo zijn weg naar de eindbestemming. Maar ook in Nederland kunnen we er wat van. Uit een groot Europees onderzoek blijkt dat er in Nederland zelfs 10 kilo cocaïne per dag in de neusgaten verdwijnt.
Dankzij een onderzoek waar het rioolwater getest werd, weten we nu dat Amsterdam op de derde plaats in Europa staat als het gaat om grootgebruikers. In onze hoofdstad worden er gemiddeld gezien dagelijks lijnen van in totaal wel 3,5 kilo op tafel gelegd. Alleen in Zurich en Antwerpen krijgen ze het voor elkaar op dagelijkse basis meer te gebruiken.
Uit het onderzoek dat vandaag gepubliceerd werd, kunnen we dus trekken dat er meer cocaïne is gevangen dan vorig jaar, maar minder dan in 2021. In Rotterdam heeft de douane dit jaar weer een tandje bijgezet. Het afgelopen jaar hebben zij 40% meer containers gescand dan in 2022 en ook nog eens ingezet op nieuwe technieken om criminelen voor te blijven. Zo hebben ze gebruik gemaakt van onderwaterdrones en slimme camera's. Met behulp van een drone kon de douane drugssmokkelaars op onderwaterscooters onderscheppen. Ook hebben ze inmiddels wel door waar de coke verstopt zit tijdens de smokkel, het meest vinden ze terug in de koelmotor van containers, tussen de goederen of verwerkt in de container zelf, denk bijvoorbeeld aan de bodem.