Geld terug voor Netflix-abonnees? Stichting begint rechtszaak tegen streamingsdienst

18 nov , 13:00Nieuws
Depositphotos_641344162_XL
Netflix ligt alweer flink onder vuur: een Nederlandse claimstichting wil dat de streamingdienst alle prijsverhogingen van de afgelopen jaren terugbetaalt aan haar kijkers. De streamingdienst zou volgens Stichting Bescherming Consumentenbelang EU-regels hebben overtreden en (oud-)abonnees onterecht op kosten hebben gejaagd.
Vorige week verhoogde Netflix opnieuw zijn tarieven en dat was voor de stichting de druppel om hier mee aan de slag te gaan. Omdat een schikking uitbleef, bereidt stichting Bescherming Consumentenbelang nu een collectieve rechtszaak voor. Volgens de claimorganisatie gaat het om oneerlijke prijsverhogingen die Netflix moet terugdraaien. Én dat zou goed nieuws zijn voor de vaste Netflix-kijkers.

Netflix schendt de regels

De streamingdienst zou met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming schenden. De stichting zegt dat Netflix sinds 2017 de abonnementstarieven met tot wel 75 procent verhoogde. In een toelichting stelt de organisatie dat de ‘prijswijzigingsclausule van Netflix oneerlijk is en dat het platform niet transparant is over waarom de prijzen worden verhoogd’.
Verder zouden de abonnementsprijzen niet tussentijds mogen worden aangepast: ‘De abonnementsprijzen mochten niet tussentijds worden gewijzigd door Netflix’, schrijft de stichting. ‘Alle prijswijzigingen zijn daarom ongeldig en het verschil tussen jouw oorspronkelijke abonnementsprijs en de prijs die je daarna hebt betaald, moet door Netflix worden terugbetaald.’

Krijg jij geld terug?

Volgens de stichting staan dit soort eenzijdige prijswijzigingsclausules op de lijst met clausules die als oneerlijk worden beschouwd onder de Richtlijn Oneerlijke Bedingen. Die richtlijn geldt voor contracten tussen bedrijven en consumenten waarin niet individueel wordt onderhandeld, ‘zoals hier het geval is’, aldus de claimorganisatie.
‘De compensatie per consument is uiteindelijk afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type abonnement (basis, standaard of premium) en de looptijd van het abonnement.’ En voor wie dus nu al aan het rekenen is: consumenten zouden in Nederland tot 250 euro kunnen terugkrijgen. 
Laten we dus hopen dat de rechtszaak de goede kant opvalt; en wij als Netflix-abonnees mooi wat centjes terug krijgen.
geld
Delen met

Loading