Het is alweer eventjes geleden dat er een supersonische vluchtservice werd aangeboden. De laatste keer was de Concorde. Het vliegtuig vloog voor het eerst in 1969, en maakte zijn laatste vlucht op 26 november 2003. Dat is dus alweer bijna 20 jaar geleden.
Tijd om daar verandering in te brengen dachten ze bij Venus Aerospace.
Venus Aerospace bouwt met de Stargazer een hypersonisch vliegtuig dat ongeveer een select groepje van twaalf passagiers kan vervoeren, dit gaat met een snelheid van Mach 9, wat negen keer de snelheid van het geluid is. De Stargazer, die 45 meter lang en 30 meter breed is, zal volgens het bedrijf tussen twee steden in de wereld reizen. Dat gaat ‘ie doen met een snelheid van 6.905 mph op een hoogte van 170.000 voet.
Hypersonisch wordt gedefinieerd als vijf keer de geluidssnelheid. Ter vergelijking: de laatste commerciële supersonische jet, de Concorde, reisde met een snelheid van Mach 2, of ongeveer 1.535 mph. Het snelste vliegtuig ooit gebouwd, Lockheed's SR-71 "Blackbird", reisde met Mach 3,2 (2455 mph).
Venus mede-oprichter Andrew Duggleby is van plan om Stargazer van sciencefiction naar realiteit te brengen met een roterende ontploffingsmotor die draait met 20.000 omwentelingen per seconde.
De Stargazer zal opstijgen met conventionele straalmotoren, maar zal overgaan op raketten zodra hij de hoogte bereikt. De vliegroute is technisch gezien niet aan de rand van de ruimte, of de Karman-lijn, die 100 kilometer boven het aardoppervlak ligt. Maar toch zal het hoog genoeg zijn om de kromming van de planeet en de duisternis van de ruimte te zien.
Venus Aerospace werkt sinds 2020 aan het hypersonische vliegtuigconcept en heeft $33 miljoen opgehaald om het vliegtuig te bouwen. Het bedrijf begint nu met hypersonische vluchttesten met een 20-voet drone waarvan het bedrijf hoopt dat het Mach 5 zal bereiken. Daarna zullen ze het Stargazer-prototype bouwen, ook al is er daarvoor nog geen datum vrijgegeven.