Een Amerikaanse hacker en zijn team deden uitgebreid onderzoek naar automerken en de veiligheid van hun softwaresystemen. Tijdens het onderzoek ontdekte hij heel wat beveiligingsfouten in de software van merken als BMW, Mercedes, Toyota en Kia.
De hacker ontdekte eerder al met wat vrienden dat de app van deelstepjes heel gemakkelijk gehackt kon worden. Hij kon de steps ontgrendelen, de lichten laten branden en toeteren. Daarna vroeg hij zich af of grote automerken beter beveiligd waren. Helaas maar waar, het antwoord op die vraag is nee.
Een van de grootste ontdekkingen was dat wanneer het trackingsysteem van Spireon gehackt wordt, de mogelijkheid ontstaat om willekeurige commando’s naar auto’s te sturen. Dit systeem is in veel auto’s aanwezig en het aantal auto’s dat hiermee gehackt kan worden, wordt geschat op 15,5 miljoen.
Dit hacken gaat van het ontgrendelen van de auto tot zelfs de motor starten. Ook kon de hacker elke locatie van de auto’s verkrijgen en in sommige gevallen kon hij zelfs een volledige groep voertuigen overnemen. Dat gold ook voor politievoertuigen en ambulances.
Bij merken als Mercedes, BMW en Ferrari kon de hacker naar eigen zeggen grote delen van de accounts van zowel eigenaars als medewerkers van de bedrijven bekijken en aanpassen. Voor merken als Kia, Honda, Nissan en Hyundai ging het hacken nog verder.
De auto’s van deze merken kon hij ontgrendelen, de motor starten, de motor stoppen, de auto lokaliseren, koplampen aanzetten en nog veel meer. Specifiek voor Kia’s kon hij zelfs op afstand toegang krijgen tot de 360-graden-camera en live beelden van de auto bekijken.
De hacker en zijn team konden bij de merken Land Rover, Jaguar, Ford en Toyota aan heel wat persoonlijke gegevens van de auto-eigenaren komen. In sommige gevallen zelfs tot het persoonlijk adres.
Hij hackte de automerken met goede opzet, zegt hij. Hij wil aan autofabrikanten duidelijk maken dat er dringend iets moet gebeuren aan hun beveiligingssysteem. Daar zijn wij het wel mee eens.
Toch is het niet zo dat iedere eigenaar van deze merken bang hoeft te zijn om gehackt te worden. Het hacken van auto’s gebeurt voorlopig nog niet veel, maar kan wel een groot probleem worden in de toekomst.
Steeds meer auto’s zijn met behulp van apps en internet te besturen. Je kunt je auto al op afstand openen en sluiten, bekijken hoe veel batterijlading je nog hebt of alvast de verwarming op standje tropisch zetten. Dat is allemaal heel handig voor onszelf, maar het opent ook letterlijk de deuren voor hackers om er misbruik van te maken.